The
aim of this study is to determine the students' views on transported education.the
format. It is a quantitative research and descriptive model is used in the
research. The
sample of the study consisted of 262 students who benefited from mobile
education application in six primary schools, two secondary schools and two
high schools in Bartın city center. The
data were collected through the Student Opinions Scale for Transported
Education Application developed by Şan (2012) and the data obtained were
analyzed through SPSS 20 statistical program. In the analysis of the data, arithmetic mean and
standard deviation values were examined. t-test, analysis of variance and
multiple comparison techniques were used. At the end of the study, it was
determined that student opinions did not differ according to gender.It was
concluded that the opinions of students about school adaptation and negativity
significantly differed between primary and high school levels and that primary
school students had more positive opinions about these issues than high school
students. On the
other hand, it was concluded that the students' opinions about negativity,
transportation and transportation issues differed significantly between grade
levels and 8th grade students had a more positive opinion on these issues.
Bu
araştırmanın amacı, taşımalı eğitim uygulamasına yönelik öğrenci görüşlerini
belirlemektir. Araştırmada nicel bir araştırmadır ve araştırmada betimsel model
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Bartın il merkezindeki kolay
ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemiyle belirlenen iki ilkokul, iki ortaokul
ve iki lise olmak üzere toplam altı okulda taşımalı eğitim uygulamasından
yararlanan 262 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler, Şan (2012) tarafından
geliştirilen Taşımalı Eğitim Uygulamasına Yönelik Öğrenci Görüşleri Ölçeği
aracılığıyla toplanmış ve elde edilen veriler SPSS 20 istatistik programı
aracılığıyla analiz edilmiştir. Verilerin analizinde aritmetik ortalama,
standart sapma değerlerine bakılmış; t-testi, varyans analizi ve çoklu
karşılaştırma teknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda, öğrenci görüşlerinin
cinsiyet değişkenine göre farklılaşmadığı belirlenmiştir. Okula uyum ve
olumsuzluklar konularına yönelik öğrenci görüşlerinin, ilkokul ve lise
kademeleri arasında anlamlı düzeyde farklılaştığı ve ilkokul öğrencilerinin bu
hususlarda lise öğrencilerine göre daha olumlu görüşe sahip olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Bunun yanında olumsuzluklar, ulaşım ve taşıma konularına yönelik
öğrenci görüşlerinin ise sınıf düzeyleri arasında anlamlı düzeyde farklılaştığı
ve bu hususlarda 8. sınıf öğrencilerinin daha olumlu bir görüşe sahip olduğu
sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 1 |
Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi
2017