Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Program Değerlendirme Tezlerinin Çok Yüzeyli Rasch Ölçme Modeli ile Meta Değerlendirmesi

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 1, 54 - 67, 30.06.2022

Öz

Araştırmanın amacı, “Program değerlendirme tezlerinin Rasch ölçme modeli ile meta değerlendirmesi” nin gerçekleştirilmesidir. Bu amaç doğrultusunda; Meta değerlendirme sürecinin analizi, jürilerin puanlama davranışlarına yönelik analizler, meta değerlendirme sürecine yönelik madde güçlüklerinin analizi ve jürilerin tarafsızlık analizi yapılmıştır. Bu çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubu, 2020-2021 bahar akademik yılında Yükseköğretim Kurulu tez taramasında program değerlendirme anahtar kelimesiyle bulunan 16 tezi değerlendiren Eğitim Programları ve Öğretim bilim dalında yüksek lisans ve doktora yapan toplam 5 öğrencidir. Araştırmada 5 jüri, 16 tez ve 12 kriter kullanılmıştır. Jüriler program değerlendirme alanındaki 16 tezin puanlamasını 12 kriter ile, “Hiç”, “Az”, “Kısmen”, “Çok” ve “Çok fazla” derecelendirmelerini kullanarak gerçekleştirmişlerdir. Araştırma sonuçlarına göre, en nitelikli tezin tez12, en düşük nitelikli tezin tez13, en hoşgörülü jürinin J4, en sert jürinin de J3 olduğu görülmüştür. Ayrıca çalışmanın, değerlendirmede kullanılan program değerlendirme modeli ile uyumlu olması en zor sağlanan kriter olduğu sonucu elde edilmiştir. Bu sebeple, program değerlendirme ile ilgili yapılacak olan çalışmalarda program değerlendirme uzmanı bulunması ve program değerlendirme uzmanından görüş alınılması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Atılgan, H. (2005). Müzik öğretmenliği özel yetenek seçme sınavının çok-yüzeyli Rasch modeli ile analizi (inönü üniversitesi örneği). Eurasian Journal of Educational Research, 0(20), 62 - 73.
  • Erden, M. (1998). Eğitimde program değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ertürk, S. (2017). Eğitimde program geliştirme (2. baskı). Ankara: Edge Akademi.
  • Fitzpatrick, J.L., Sanders, J.R ve Worthen, B. L. (2004). Program evaluation alternative approaches and practical guidelines. Boston, Pearson Education Inc.
  • Demirel, Ö. (2020). Eğitimde program geliştirme (28. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Linacre, J. M. (1993). Generalizability theory and many facet Rasch measurement. Annual Meeting Of The American Educational Research Association. (April, 13, 1993), (ED 364 573). Atlanta Georgia.
  • Scriven, M. (2009). Meta-evaluation revisited. Journal of Multi Disciplinary Evaluation, 6(11), iii-viii.
  • Semerci, Ç. (2008). Meta değerlendirmeye farklı bir bakış: fazi düşünce. 17. ulusal eğitim bilimleri kongresi 01-03 Eylül, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Sakarya/Türkiye.

Meta Evalution of the Program Evalution Theses with Multifaceted Rasch Measurement Model

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 1, 54 - 67, 30.06.2022

Öz

Kaynakça

  • Atılgan, H. (2005). Müzik öğretmenliği özel yetenek seçme sınavının çok-yüzeyli Rasch modeli ile analizi (inönü üniversitesi örneği). Eurasian Journal of Educational Research, 0(20), 62 - 73.
  • Erden, M. (1998). Eğitimde program değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ertürk, S. (2017). Eğitimde program geliştirme (2. baskı). Ankara: Edge Akademi.
  • Fitzpatrick, J.L., Sanders, J.R ve Worthen, B. L. (2004). Program evaluation alternative approaches and practical guidelines. Boston, Pearson Education Inc.
  • Demirel, Ö. (2020). Eğitimde program geliştirme (28. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Linacre, J. M. (1993). Generalizability theory and many facet Rasch measurement. Annual Meeting Of The American Educational Research Association. (April, 13, 1993), (ED 364 573). Atlanta Georgia.
  • Scriven, M. (2009). Meta-evaluation revisited. Journal of Multi Disciplinary Evaluation, 6(11), iii-viii.
  • Semerci, Ç. (2008). Meta değerlendirmeye farklı bir bakış: fazi düşünce. 17. ulusal eğitim bilimleri kongresi 01-03 Eylül, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Sakarya/Türkiye.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hatice Cura Yeleğen 0000-0002-0726-7491

Onur Rahman Horuz 0000-0001-8115-0104

Büşra Kanıkırmızı 0000-0002-1977-3850

Büşra Güvenç 0000-0002-1981-4480

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Cura Yeleğen, H., Horuz, O. R., Kanıkırmızı, B., Güvenç, B. (2022). Program Değerlendirme Tezlerinin Çok Yüzeyli Rasch Ölçme Modeli ile Meta Değerlendirmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 54-67.

Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi

2017