Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının kendi konuşma becerilerine yönelik görüşlerinin incelenmesidir. Bu araştırma nitel bir araştırma olup araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; 2024-2025 eğitim-öğretim yılı güz yarıyılında, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi’nde farklı programlarda 2 ve 3. sınıfa devam eden, 43 kadın, 2 erkek öğrenci olmak üzere toplam 45 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Bu çalışmada öğrencilerin konuşma sürecinde yaşadıkları sorunlar, bu sorunları önlemeye yönelik çözüm önerileri, kendi konuşmalarında en beğendikleri özellikler ve geliştirmeleri gerektiğini düşündükleri özellikleri belirlemek için araştırmacı tarafından hazırlanan anket kullanılmıştır. Anket iki bölümden oluşmaktadır. Anketin ilk bölümünde konuşma sürecinde yaşanan sorunlar listesi; ikinci bölümünde ise 3 tane açık uçlu soru bulunmaktadır. Araştırmada elde edilen verilere göre; öğrencilerin konuşma sürecinde yaşadıkları sorunların çoğunun psikolojik ve duygusal temellere dayandığı, çoğu öğrenci için iletişimdeki en büyük sorunun, konuşma sırasında yaşadıkları duygusal baskılar ve beden dilini kontrol etme konularında olduğu tespit edilmiştir. Bu sorunların ise daha çok konuşarak ve sunumlar yaparak azaltabileceğini belirlenmiştir. Öğrencilerin kendi konuşmalarında, konuşmanın anlaşılır olması ve dinleyicilerde etki bırakmasının en çok beğendikleri yönlerden biri olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin konuşmalarında en çok heyecanını ve duygularını yönetme konusunda kendilerini geliştirmeleri gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
üniversite öğrencileri konuşma becerileri konuşmada karşılaşılan sorunlar konuşma becerilerini geliştirme
The aim of this study is to examine the views of teacher candidates on their own speaking skills. This research is a qualitative research and content analysis was used to analyze the data obtained in the research. The study group of the research consists of a total of 45 teacher candidates, 43 female and 2 male students, who are continuing their 2nd and 3rd years in different programs at Ankara University Faculty of Educational Sciences in the fall semester of the 2024-2025 academic year. In this study, a survey prepared by the researcher was used to determine the problems experienced by the students during the speaking process, solution suggestions to prevent these problems, the features they like the most in their own speaking and the features they think they need to develop. The survey consists of two parts. The first part of the survey includes a list of problems experienced during the speaking process; the second part includes 3 open-ended questions. According to the data obtained in the research; It was determined that most of the problems experienced by the students during the speaking process are based on psychological and emotional foundations, and the biggest problem in communication for most students is the emotional pressures they experience during speaking and controlling body language. It was determined that these problems can be reduced by speaking more and making presentations. It has been determined that one of the aspects that students like the most in their own speeches is that the speech is understandable and leaves an impact on the audience. It has been concluded that students need to improve themselves the most in managing their excitement and emotions in their speeches.
university students speaking skills problems encountered in speaking developing speaking skills
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Primary Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2025 |
Submission Date | May 1, 2025 |
Acceptance Date | July 10, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 2 |
Başkent Univesity Journal of Education has been published in Dergipark (https://dergipark.org.tr/en/pub/bujoe) since volume 10 and issue 2, 2023.
The previous web site (https://buje.baskent.edu.tr) was closed on 21 Oct. 2024 . You can reach the past issues at the bottom part home page.