Amaç: Araştırmada, öğrencilerin sinizm düzeylerinin onların nomofobi düzeylerine nasıl etki ettiğini ve öğrencilerin yalnızlık düzeyinin bu ilişki üzerindeki aracılık rolünü tespit etmek amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırmada, veri toplama aracı olarak anket yöntemi kullanılmış ve ilgili anketler rassal olarak İstanbul Üniversitesi’nde farklı bölümlerde eğitim alan 241 öğrenciye uygulanmıştır. Verilerin analizi için SPSS 20 paket programından yararlanılmıştır.
Kısıtlar: Analiz için gereken verilerin yalnızca bir üniversite ile sınırlı kalması araştırmanın kısıtını oluşturmaktadır.
Bulgular: Araştırma bulgularına göre, sinizmin nomofobi üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, sinizmin nomofobi üzerindeki etkisinde yalnızlığın kısmi bir moderator etkisi görülmüştür. Nomofobi ile akademik başarı arasında ise istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.
Sonuç: Araştırma sonucuna göre, öğrencilerde sinik davranışların artması onlarda nomofobi düzeyinin artmasına neden olmaktadır. Yalnızlık düzeyinin artması, bu etkiyi güçlendirmektedir. Yalnızlık düzeyinin azalması ise bu etkiyi zayıflatmaktadır. Bunun yanında öğrencilerin nomofobik olmasının, onların akademik başarıları üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olmadığı görülmüştür.
Purpose: It was aimed to determine how students' cynicism levels affect their nomophobia levels and the mediating role of students' loneliness level on this relationship in the research.
Method: In the research, the questionnaire method was used as a data collection tool and the related questionnaires were randomly applied to 241 students studying in different departments at Istanbul University. SPSS 20 package program was used for the analysis of the data.
Limitations: The data required for the analysis is limited to only one university constitutes the limitation of the research
Findings: According to the research findings, it was determined that cynicism had a statistically significant effect on nomophobia. In addition, a partial moderator effect of loneliness was observed in the effect of cynicism on nomophobia. Significant relationship wasn’t found between nomophobia and academic achievement statistically.
Conclusion: According to the results of the research, the increase in cynical behaviors in students causes an increase in the level of nomophobia in them. Increasing the level of loneliness strengthens this effect. In addition, it was seen that the students' being nomophobic did not have a significant effect on their academic achievement.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
The Journal is committed to upholding the highest standarts of publication ethics and takes all possible measures against any publication malpratices. Submitting researches by all authors mean that they assured their manuscripts are original and attest that the submitted papers represent their contributions and have not been copied or plagiarized in whole or in part from other works. All submissions will be checked by iThenticate before being sent to reviewers according to the Journal's Zero Tolerance on the Plagiarism Policy