Bu çalışma, Orhan Pamuk'un postmodern Türk edebiyatının başyapıtlarından biri olarak kabul edilen "Kara Kitap" romanını, Orpheus miti bağlamında incelemektedir. Araştırma, romanın adındaki "kara" sözcüğünün işaret ettiği karanlık atmosferin, Orpheus'un yeraltı dünyasına inişiyle kurduğu metaforik bağlantıyı merkeze almaktadır. Galip'in kaybolan eşi Rüya'yı İstanbul'un labirente benzeyen sokaklarındaki arayışı, Orpheus'un Eurydike'yi Hades'ten kurtarma çabasının postmodern bir yeniden yazımı olarak değerlendirilmektedir. Çalışma, Maurice Blanchot ve Roland Barthes'ın Orpheus miti üzerine geliştirdikleri kuramsal yaklaşımları kullanarak, Pamuk'un yazı ve temsil sorunsalını nasıl ele aldığını ortaya koymaktadır. Blanchot'nun "karanlığa bakış" ve "sanatın özünde yatan olanaksızlık" kavramları, romanın yazı ve hakikat arayışı üzerine sorgulamalarıyla örtüşmektedir. Metinlerarasılık, üstkurmaca ve çoğul anlatıcı teknikleriyle örülen romanın postmodern yapısı, Orpheus mitinin temel motiflerini—kayıp, arayış, dönüşüm ve sanatın gücü—modern İstanbul'un kültürel ve tarihsel katmanları içinde yeniden yorumlamaktadır. Sonuç olarak, Kara Kitap'ın Orpheus miti ekseninde okunması, romanın hem estetik hem de felsefi boyutunu zenginleştirerek, Pamuk'un evrensel edebiyat kanonundaki yerini pekiştirmektedir.
This study examines Orhan Pamuk's "The Black Book (Kara Kitap)" considered one of the masterpieces of postmodern Turkish literature, in the context of the Orpheus myth. The research centers on the metaphorical connection between the dark atmosphere indicated by the word "black" in the novel's title and Orpheus's descent into the underworld. Galip's search for his missing wife Rüya in the labyrinthine streets of Istanbul is evaluated as a postmodern rewriting of Orpheus's attempt to rescue Eurydice from Hades. The study utilizes the theoretical approaches developed by Maurice Blanchot and Roland Barthes on the Orpheus myth to reveal how Pamuk addresses the problematic of writing and representation. Blanchot's concepts of "gazing into darkness" and "the impossibility inherent in art" align with the novel's inquiries into writing and the search for truth. The postmodern structure of the novel, woven with intertextuality, metafiction, and multiple narrator techniques, reinterprets the fundamental motifs of the Orpheus myth—loss, search, transformation, and the power of art—within the cultural and historical layers of modern Istanbul. Consequently, reading "Kara Kitap" through the lens of the Orpheus myth enriches both the aesthetic and philosophical dimensions of the novel, reinforcing Pamuk's place in the canon of world literature.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Modern Turkish Literature in Turkiye Field |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | October 26, 2025 |
| Publication Date | October 29, 2025 |
| Submission Date | May 2, 2025 |
| Acceptance Date | October 15, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 30 |