Children’s literature, which has a deep impact on children, plays an important role in structuring perceptions about disability by reflecting the dominant cultural norms. Contemporary literature questions social structures by representing bodies that are not accepted as normal by social perceptions through narratives in which disabled heroes are at the centre. The novel Out of My Mind by Sharon M. Draper, in which the disabled individual is not used as a narrative prosthesis and makes her own existence visible, offers a critical examination of disability. This novel focuses on the power of social perceptions to manage disabled people by addressing them within the framework of complex intersectional dynamics such as identity, power, and knowledge. The protagonist of the novel is Melody, a wheelchair-bound little girl who cannot speak due to cerebral palsy. Due to the deficiency in her body, her intelligence is not recognized by the stereotypical perceptions of medical and educational discourses. Draper’s narrative creates an empathetic connection with the reader by dramatizing Melody’s life experiences that foreground her deficiency in medical and educational institutions. In a society where ableist attitudes determine and shape normality, Melody is not accepted as normal and stands out as an object of constant surveillance and control. Melody’s situation recalls Foucault’s idea of how power keeps individuals under surveillance and makes them docile. Based on Foucault’s views, this study seeks to reveal how power disciplines disabled bodies, thereby addressing the lack of research on disability in children’s literature and contributing to this field. This article aims to analyse Draper’s novel Out of My Mind within the framework of Michel Foucault’s concepts of biopolitics, surveillance, gaze and normality; in this context, it discusses how disabled bodies are defined through medical and educational discourses and how they are transformed into docile bodies through various regulatory mechanisms.
Çocuklar üzerinde derin etkiler bırakan çocuk edebiyatı, hâkim olan kültürel normları yansıtarak engellilikle ilgili algıları yapılandırmada önemli bir rol oynar. Çağdaş edebiyat engelli kahramanların merkezde olduğu anlatılar yoluyla toplumsal algıların normal kabul etmediği bedenleri temsil ederek toplumsal yapıları sorgular. Engelli bireyin anlatı protezi olarak kullanılmadığı ve kendi varlığını görünür kıldığı Sharon M. Draper tarafından kaleme alınan Out of My Mind romanı engellilik hakkında eleştirel bir inceleme sunar. Bu roman engelli bireyleri kimlik, güç, bilgi gibi karmaşık kesişimsel dinamikler çerçevesinde ele alarak toplumsal algıların onları yönetmedeki gücüne odaklanır. Romanın başkahramanı beyin felci hastalığından dolayı konuşamayan tekerlekli sandalyeye mahkûm olan küçük bir kız çocuğu Melody’dir. Bedenindeki noksanlıktan dolayı onun zekâsı tıbbi ve eğitsel söylemlerin klişeleşmiş algıları tarafından tanınmaz. Draper’in anlatımı Melody’nin tıbbi ve eğitim kurumlarında eksikliğini ön plana çıkaran yaşam deneyimlerini dramatize ederek okuyucuyla empatik bir bağ oluşturur. Ableist tutumların normalliği belirlediği ve şekillendirdiği toplumda Melody normal olarak kabul görmeyerek sürekli gözetilen ve kontrol edilen bir nesne olarak göze çarpar. Melody’nin bu durumu Foucault’nun iktidarın bireyleri nasıl gözetim altında tutarak uysallaştırdığını çağrıştırır. Foucault’nun görüşlerinden yola çıkılarak hazırlanan bu çalışma, iktidarın engelli bedenleri nasıl uysallaştırdığını ortaya koyarak, çocuk edebiyatında engellilik üzerine yapılan çalışmaların eksikliğini gidermeye ve bu alana katkı sunmaya hedeflemektedir. Bu makale, Draper’ın Out of My Mind adlı romanını Michel Foucault’nun biyopolitika, gözetim, bakış ve normallik kavramları çerçevesinde analiz etmeyi amaçlamakta; bu bağlamda, engelli bedenlerin tıbbi ve eğitsel söylemler aracılığıyla nasıl tanımlandığını ve çeşitli düzenleyici mekanizmalar yoluyla nasıl uysal bedenlere dönüştürüldüğünü tartışmaktadır.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | British and Irish Language, Literature and Culture |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | October 26, 2025 |
| Publication Date | October 29, 2025 |
| Submission Date | May 15, 2025 |
| Acceptance Date | October 21, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 30 |