Objective: The aim is to reveal the profile of academicians in Social Work Departments that provide undergraduate education in Turkey.
Material and Method: Quantitative research method was used in the study. A total of 69 universities with social work departments in Turkey, including 53 state, 14 foundation and 2 Cyprus universities, were examined. Academicians working in social work departments of universities were included in the study.
Through document scanning, the profile information of 519 academicians was accessed through the Council of Higher Education-YÖK Academic Search System and the web academic data system of the departments. The data obtained was subjected to content analysis. The data were transferred to the
Excel program and analysis was carried out using summary tables (pivot table). Data were visualized using statistical techniques such as frequency and percentage for the categories obtained as a result of the analysis.
Results: The university with the most academicians is Hacettepe University with 32 academicians, and the universities with the least academicians are Üsküdar University and Hitit University with 3 academicians each. The rate of female academicians is 55.49% and the rate of male academicians is
44.51%. 69 of the academicians have the titles specified in the category of Professor Doctor, 128 Associate Professor, 152 Doctor Lecturer, 147 Research Assistant, 16 Lecturer and 7 other categories. Doctoral faculty members constituted the largest group among academicians with a rate of 29.29%.
39.50% of the academicians were "Only Social Work Graduates" and 5.20% were in the "Social Work and Other Undergraduate Department Graduates" category. In total, social work graduates (social work only and social work + another undergraduate major) constituted 44.70% of all academics. In the thesis studies carried out within the scope of master's degree in the field, child-adolescent (15.57%) and women (12.57%) subjects have a larger share than others, while in doctoral thesis studies, the category of other (Social and Human Sciences, Education, etc.) (17.38%) has the highest share. It was concluded that it was followed by the fields of women (10.45%), children - youth (10.45%), disability, mental health (9.63%) and medical social work (9.63%).
Conclusion: Today, social work education is provided in many universities in every region of Turkey. The profile of academics, one of the most important elements of social work education, varies. Revealing this profile has been important in supporting current discussions on social work education in the field with evidence.
Social work social work education academician academician profile
Amaç: Türkiye’de lisans düzeyinde eğitim veren Sosyal Hizmet Bölümlerindeki akademisyenlerin profilini ortaya koymaktır.
Gereç ve Yöntem: Çalışmada nicel araştırma yönteminden yararlanılmıştır. Türkiye’de sosyal hizmet bölümü bulunan 53 devlet, 14 vakıf ve 2 Kıbrıs üniversitesi olmak üzere toplam 69 üniversite incelenmiştir. Üniversitelerin sosyal hizmet bölümünde görev yapan akademisyenler çalışmaya dahil edilmiştir. Doküman taraması yoluyla Yükseköğretim Kurulu-YÖK Akademik Arama Sistemi ve bölümlerin web akademik veri sistemi üzerinden 519 akademisyenin profil bilgilerine ulaşılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Veriler Excel programına aktarılmış ve özet tablolar (pivot tablo) kullanılarak analiz gerçekleştirilmiştir. Analiz sonucunda elde edilen kategoriler için frekans ve yüzde gibi istatiksel teknikler kullanılarak veriler görselleştirilmiştir.
Bulgular: En çok akademisyene sahip olan üniversite 32 akademisyen ile Hacettepe Üniversitesi, en az akademisyene sahip olan üniversiteler ise 3’er akademisyen ile Üsküdar Üniversitesi ve Hitit Üniversitesidir. Kadın akademisyenlerin oranı %55.49, erkek akademisyenlerin oranı %44.51'dir. Akademisyenlerin 69’u Profesör Doktor, 128’i Doçent Doktor, 152’si Doktor Öğretim Üyesi, 147’si Araştırma Görevlisi, 16’sı Öğretim Görevlisi ve 7’si diğer kategorisi ile belirtilen unvanlara sahiptir. Doktor öğretim üyeleri %29.29'luk oranlarıyla akademisyenler içerisindeki en büyük grubu oluşturmuştur. Akademisyenlerin %39.50'si "Sadece Sosyal Hizmet Mezunu" olup, %5.20'si ise "Sosyal Hizmet ve Başka Lisans Bölüm Mezunu" kategorisinde yer almıştır. Toplamda, sosyal hizmet mezunları (sadece sosyal hizmet ve sosyal hizmet + başka lisans bölümü) tüm akademisyenlerin %44.70'ini oluşturmuştur. Alanda yüksek lisans kapsamında gerçekleştirilen tez çalışmalarında çocuk-genç (%15.57) ve kadın (%12.57) konuları diğerlerine göre daha büyük bir paya sahip iken doktora tez çalışmalarında diğer (Sosyal ve Beşeri Bilimler, Eğitim vb.) (%17.38) kategorisinin en çok paya sahip olduğu, onu kadın (%10.45), çocuk - gençlik (%10.45), engellilik, ruh sağlığı (%9.63) ve tıbbi sosyal hizmet (%9.63) alanlarının takip ettiği sonucuna ulaşılmıştır.
Sonuç: Bugün Türkiye’nin her bölgesinde birçok üniversitede sosyal hizmet eğitimi verilmektedir. Sosyal hizmet eğitiminin en önemli unsurlarından olan akademisyenlerin profili çeşitlilik göstermektedir. Bu profili ortaya koymak, alanda sosyal hizmet eğitimine ilişkin güncel tartışmaları kanıtlarla desteklemek açısından önemli olmuştur.
Sosyal hizmet sosyal hizmet eğitimi akademisyen akademisyen profili
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal Hizmetler (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 7 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 12 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 3 |