With
information and communications technologies (ICTs) and scientific developments,
not only the nature and environment of information acquisition but also
perception, learning and research have been reshaped and new tools, methods,
and notions have arisen. With this study it is aimed to determine the electronic
information literacy levels of researchers of two universities in Turkey:
Kastamonu and Çankırı Karatekin. The study considers the challenges of
whether the researchers have received any support from the related library;
whether their electronic information literacy activities and skills are
sufficient and whether there is any significant difference between the two
universities or not. Determination of levels of research oriented information
skills will help and enable the infant libraries of these two universities to
review and include in their plans and strategies new services and models of
information literacy practices. Related literature is reviewed and a structured
survey was used as a technique for data collection. The data set of this study
based on a descriptive and comparative methods is analyzed with MS Excel
program. Findings showed that the electronic information literacy skills and
levels of researchers are generally low and that there is no significant
difference between the levels of researchers of the two universities. It was
concluded that increase in effectiveness of electronic information literacy
skills will increase the academic productivity of the researchers.
Electronic information literacy Kastamonu University researchers Çankırı Karatekin University researchers electronic information services
Bilgi ve iletişim teknolojileri
(BİT) ve bilimsel gelişmelerle birlikte sadece bilgi edinmenin doğası ve
çevresi değil, aynı zamanda algı, öğrenme ve araştırma da yeniden şekillenmiş,
yeni araçlar, yöntemler ve kavramlar ortaya çıkmıştır. Bu çalışmada, Türkiye'deki
Kastamonu ve Çankırı Karatekin Üniversitelerinin araştırmacılarının elektronik
bilgi okuryazarlığı seviyelerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada,
araştırmacıların ilgili kütüphaneden herhangi bir destek alıp almadıklarının,
elektronik bilgi okuryazarlığı etkinlikleri ve becerilerinin yeterli olup
olmadığının ve iki üniversite arasında anlamlı bir fark olup olmadığının
gösterilmesi hedeflenmiştir. Katılımcıların araştırmaya yönelik bilgi beceri
seviyelerinin belirlenmesi, bu iki üniversitenin henüz yeni olan
kütüphanelerinin kendilerini gözden geçirip planlarına ve stratejilerine
yeni hizmetleri ve bilgi okuryazarlığı uygulama modellerini dahil etmelerini
sağlayacaktır. Çalışmada ilgili literatür gözden geçirilmiş ve veri toplama
tekniği olarak yapılandırılmış bir anket kullanılmıştır. Tanımlayıcı ve karşılaştırmalı
yöntemlere dayanan bu çalışmanın veri seti MS Excel programı ile analiz
edilmiştir. Elde edilen bulgular, elektronik bilgi okuryazarlığı becerilerinin
ve araştırmacı seviyelerinin genellikle düşük olduğunu ve iki üniversitenin
araştırmacı düzeyleri arasında anlamlı bir fark olmadığını göstermiştir. Ankete
verilen yanıtlar ışığında, elektronik bilgi okuryazarlığı becerilerinin
etkinliğinin arttırılmasının, araştırmacıların akademik verimliliğini
artıracağı sonucuna varılmıştır.
Elektronik bilgi okuryazarlığı Kastamonu Üniversitesi Araştırmacıları Çankırı Karatekin Üniversitesi araştırmacıları elektronik bilgi hizmetleri
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Library and Information Studies |
Journal Section | Peer- Reviewed Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2018 |
Submission Date | December 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 2 |