Bu araştırmanın amacı, akademisyenlerin mevcut yöneticilerine ilişkin algılarını metaforlarla anlamaya çalışmaktır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış anket kullanılmış olup; anket 2012 yılı Ocak-Mayıs ayları arasında uygulanmıştır. Araştırmanın örneklemini bir üniversitenin 213 akademisyeni oluşturmaktadır. Verilere içerik analizi uygulanmıştır. Yönetim tarzı ve yaklaşımıyla ilgili öne çıkan olumlu metaforlar; takım kaptanı, aile reisi, lokomotif ve güvercin iken, olumsuz metaforlar; kral, kukla ve bukalemun olarak belirlenmiştir. Olumlu/olumsuz anlam yüklenen metaforlar ise, süper kahraman, eski bilgisayar ve tilkidir. Seçilen metaforlardan, genel olarak akademik birimlerde, katılımlı ve demokratik bir yönetim tarzı izlendiği, akademisyenlerin yöneticileriyle ilgili olumlu algıya sahip oldukları görülmüştür. Bununla birlikte, bazı birimlerde otokratik yönetim tarzının var olduğu ve bu durumdan akademisyenlerin rahatsızlık duyduğu anlaşılmaktadır
The purpose of this research is to try to understand the metaphors that reflect the academicians’ perceptions with regard to their current directors. Data were collected via a semi-structured questionnaire which was conducted between January and May 2012. Sample of the study comprises 213 academicians from a university. Content analysis was applied to the data. While the prominent positive metaphors about the management style and approach were the team captain, the family head, locomotive and pigeon, prominent negative metaphors were the king, puppet and chameleon. Metaphors that convey both positive and negative meanings were the superhero, the old computer and the fox. Considering the selected metaphors, it was found that a participatory and democratic management style was in practice within academic units, and the academicians had positive views about their own directors. On the other hand, it was determined that an autocratic management style existed within some units, and therefore the academicians feel uncomfortable with their directors
Other ID | JA84CK66SE |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 9 Issue: 2 |