Konaklama sektöründe rekabet yoğunlaştığından işletmeler işgörenlerin iş tatminini arttırarak, hizmetin kalitesini iyileştirmeye çalışmaktadır. Hizmet kalitesinin belirleyen çalışanların iş tatmin düzeyini ölçmek amacıyla yapılan bu çalışmada, yüz yüze anket tekniği ile bu sektörde çalışan 450 işgörenle görüşülmüştür.
Bu araştırmada, ülkemizde de sıkça kullanılan Minnesota İş Tatmin Ölçeği (MSQ, 1967)’den yararlanılmıştır. Elde edilen bulgular iş tatminine ilişkin içsel, dışsal ve genel faktör algılarının uyruk, cinsiyet, kıdem, medeni durum, öğrenim düzeyi ve turizm eğitimi gibi değişkenler bakımından farklılıkları incelenmektedir.
Sonuçta, göze çarpan en önemli bulgunun işgörenlerin dışsal ve genel iş tatmin düzeylerinin “uyruk” değişkenine göre istatistiki açıdan anlamlı bir fark gösterdiği, içsel iş tatmin düzeyinin uyruk değişkenine göre fark göstermediğidir. Bu sebeple, gruplar arasında bu farklılığa sebep olanın hangisi olduğunu anlamak için ilgili verilere Post Hoc Testi uygulanmıştır. Test sonucu incelendiğinde T.C. ve KKTC uyruklu katılımcıların iş tatmini bakımından önemli ölçüde benzeştiği belirlenmiştir. Bu durum, bu iki ülke uyruklularının iş koşullarını algılama karakteristikleri bakımından bir farklılık göstermediği anlamına gelebilir. Öte yandan, T.C. ve KKTC uyruklular ile yabancı uyruklu çalışanlar arasında iş tatmini bakımından bazı önemsiz farklara rastlanmıştır.
Diğer bulgulardan işgörenlerin içsel, dışsal ve genel iş tatmin düzeyleri bakımından cinsiyet, medeni durum, kıdem, eğitim durumu ve turizm eğitimi değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği anlaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 17 Issue: 2 |