Osmanlı donanmasında XVII. yüzyılın ikinci yarısından itibaren kullanılmaya başlanan kalyonlar, boyutları itibarıyla yelkenli gemi türlerinin en büyüklerindendi. Kalyonlarda üç adet direk bulunurdu. Güvertelerinin altında iki veya üç adet ambar olabilirdi. Bunlardan iki ambarlılarda 60-80 ve üç ambarlılarda 80-110 top yer alırdı. Donanmada yelkenli gemilere geçiş sürecinin tamamlanmasının ardından 1701’de yürürlüğe sokulan Bahriye Kanunnamesi’yle kalyonlarda görev yapacak personelin mevcudu, iş bölümü ve alacakları maaş belirlendi. Osmanlı Devleti, donanmadaki kalyonlar başta olmak üzere diğer türdeki gemilerinin tamamına yakınını 1768-1774 savaşı esnasında Baltık Denizi’nden Akdeniz’e gelen Rus donanmasının saldırısı neticesinde Çeşme’de kaybetti. Bu çalışmada, Çeşme’deki hadiseden sonra Osmanlı Devleti tarafından başlatılan kalyon inşa faaliyetleri hakkında genel bir değerlendirme yapılacaktır. Ayrıca, bu süreçte hizmetten çekilen kalyonlar hakkında da bilgi verilecektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 26 |