Research Article
BibTex RIS Cite

The Mediating Role of Environmental Uncertainty in the Effect of Entrepreneurship Education on Unemployment Anxiety of University Students

Year 2024, Volume: 8 Issue: 1, 74 - 85
https://doi.org/10.69851/car.1602733

Abstract

The purpose of this study is to examine the mediating role of environmental uncertainty in the relationship between unemployment anxiety and entrepreneurship education of university students. In this direction, data were collected from the questionnaire responses of 236 students studying at Kayseri University Pınarbaşı Vocational School. SPSS 23.0 programme was used to analyse the data. As a result of the analyses, it was found that entrepreneurship education has a reducing effect on unemployment anxiety and environmental uncertainty plays a partial mediating role in this relationship. In addition, environmental uncertainty perception was found to increase individuals' unemployment anxiety. In the literature, studies on the effect of entrepreneurship education on environmental uncertainty and unemployment anxiety are limited. This study enriches the related literature and provides a perspective that evaluates the effects of entrepreneurship education together with environmental factors. It is thought that the findings obtained will make important contributions to the formulation of educational policies and the reduction of employment anxiety of young people.

References

  • Akgün, S. S. (2019). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik niyeti ile işsizlik kaygısı arasındaki ilişki (Master's thesis, Sakarya Universitesi (Turkey)).
  • Aljumili, S. (2020). Unemployment anxiety and its relationship to future perceptions of unemployed graduate students. Journal Of Tikrit University For Humanities, 27(6), 487-465. doi:10.25130/hum. v27i6.1096.
  • Altın, S. (2022). Dijitalleşen Dünyada Kuşakların E-Hizmet Kalite Algısı, E-Memnuniyeti ve E-Sadakati Arasındaki İlişkiler (İçinde, Disiplinlerarası Bakış Açısıyla Salgın ve Dijitalleşme, Ed: Belgin Aydıntan,Zülfi Umut Özkara,Aynur Taş), Gazi Kitabevi, Ankara, ss.257-275.
  • Anık, M. ve Özkan, A. (2016). Türkiye'de gençlik ve üniversite ilişkisi: Yapısal sorunlar ve somut öneriler. İş, Güç: The Journal of Industrial Relations and Human Resources, 18 (2), 176-193.
  • Arslan, A. (2015). Bireysel Girişimcilik Ve Düzenleyici Odaklar Kuramı İlişkisinde Çevresel Belirsizliğin Düzenleyici Rolü: Emlak Sektöründe Bir Araştırma. Journal of Entrepreneurship & Development/Girisimcilik ve Kalkinma Dergisi, 10(1).
  • Ateş, S. S. (2019). Anxiety of unemployment before the graduation: research on university students in the aviation departments. International Journal Entrepreneurship and Management Inquiries, 3(5), (165-174).
  • Aydın, A., & Tenekeci, E. (2013). Zihin engelliler öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(2), 1-12.
  • BALABAN, Özlem ve Yasemin ÖZDEMİR (2008). “Girişimcilik Eğitiminin Girişimcilik Eğilimi Üzerindeki Etkisi: Sakarya Üniversitesi İİBF Örneği”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 3(2), s.133–147.
  • Balkaya, E. (2017), Üniversite son sınıf öğrencilerinde işsizlik kaygısı ve girişimcilik niyeti ilişkisi: TRA1 bölgesi örneği [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Berglund, H., Wennberg, K. (2006). Creativity among Entrepreneurship Students: Comparing Engineering and Business Education, International Journal of Continuing Engineering Education and Life-long Learning, 16 (5), 366-79
  • Bozkurt Çetinkaya, Özlem Ve Alparslan, Ali Murat, (2013), “Girişimcilerde Bulunması Gereken Özellikler ile Girişimcilik Eğitimi: Girişimci ve Öğrenci Görüşleri”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 8 (1), 7-28.
  • Bozkurt, Öznur, Zeynep Aslan Ve Murat Göral (2011). “Yükseköğretimde Verilen Girişimcilik Eğitiminin Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimine Etkisi: Teknik Program ve Sosyal Program Karşılaştırmalı Bir Araştırma”, Uluslar arası Yükseköğretim Kongresi Yeni Yönelişler ve Sorunlar, 27- 29 Mayıs, s.822- 833.
  • Çakmak, Özlem- Hevedanlı, Murat (2004), Biyoloji Öğretmen Adaylarının Kaygılarını Etkileyen Etmenler, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Malatya.
  • Çolakoğlu, T., Kanyılmaz Polat, E. ve Gezer Aydın, G. (2017). İktisadi ve idari bilimler fakültesi öğrencilerinin işsizlik kaygısı üzerine bir araştırma: Biga İİBF örneği. The International Journal of InnovativeApproaches in SocialSciences, 1(1), (29-39).
  • Daft, R. L. (2008). Organization theory and design. USA:Cengage Learning.
  • Doğan, E. (2020). "Uncertainty Tolerance and Its Effect on Entrepreneurial Intentions." Pamukkale University Journal of Social Sciences, 9(3), 45-60.
  • Dursun, Salih-Aytaç, Serpil (2009), “Üniversite Öğrencileri Arasında İşsizlik Kaygısı”, Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt. 28, Sayı. 1, (71-84).
  • Ellen A. Drost, Stephen McGuire, ―Fostering Entrepreneurship among Finnish Business Students: Antecedents of Entrepreneurial Intent and Implications for Entrepreneurship Education‖, International Review of Entrepreneurship, Vol.9, 2011, s.20-23.
  • Galloway, L. ve Brown, W. (2002). Entrepreneurship education at university: a driver in the creation of high growth firms?, Education & Training, 44
  • Guzman, Joaquín Ve Francisco Lıñán (2005). “Perspectives On Entrepreneurial Education: A Us-Europe Comparison”, Jean Monnet European Studies Centre Universidad Antonio de Nebrija
  • Güney, A. ve Çelik, E. (2019). Sosyal sermaye ile işsizlik kaygısı arasındaki ilişki: Atatürk Üniversitesi İİBF son sınıf öğrencileri üzerine bir uygulama. İstanbul İktisat Dergisi, 69 (2019/1), (103-131).
  • Potter, P. W. (2014). Organizational Adaptation: Interorganizational Relationships and Environmental Uncertainty. Journal of Business and Economics, 5 (6), 896-903.
  • R. Daft ve K. Weick, “Toward A Model of Organizations As Interpretation Systems”. Academy of Management Review, 9, 1984, 284–295.
  • Raposo, Mário Ve Arminda Do Paço (2011). “Entrepreneurship Education: Relationship Between Education And Entrepreneurial Activity”, Psicothema, 23(3), S.453–457.
  • Rasmussen, Einar A. Ve Roger Sorheım (2006). “Actionbased Entrepreneurship Education”, Technovation, 26, S.185-194.
  • Soylu, A. ve Kepenek, Y. (2008). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Girişimcilik Düzeyleri Ve Aldıkları Eğitimin Girişimciliğe Olan Katkılarının Belirlenmesi: PAU Honaz Meslek Yüksekokulu Örneği, Uluslararası Girişimcilik Kongresi, Kırgızistan.
  • Şahin Kutlu, Ş., Çetinbakış, M. ve Kutlu, M. (2019). Üniversite son sınıf öğrencilerinde işsizlik kaygısı: Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencileri üzerine bir uygulama. EKEV Akademi Dergisi, 23(78), (511-522).
  • Şahin, F., Karadağ, H., & Tuncer, B. (2019). "The Mediating Role of Environmental Uncertainty in Entrepreneurial Intention and Employment Anxiety." Procedia - Social and Behavioral Sciences, 195, 1046-1055.
  • Topgül, S. (2017). Çalışma ekonomisi ve endüstri ilişkileri öğrencilerinin gelecek, istihdam ve mesleğe ilişkin metaforik algıları. Çalışma İlişkileri Dergisi, 8(1), (100- 117).
  • Waldman, D. A., Ramirez, G. G., House, R. J., and Puranam, P. (2001). Does Leadership Matter? CEO Leader Attributes and Profitability under Conditions of Perceived Environmental Uncertainty. Academy of Management Journal, 44, 134-143.
  • Wanberg, R. C., Carmichael, D. H. & Downey, G. R. (1999). Satisfaction at last job and unemployment: A new look, Journal of Organizational Behavior, 20(1), 121-131.
  • Wang, X., Sun, J., Tian, · Longwei, Guo, W. & Gu, · Tianyu. (2021). Environmental dynamism and cooperative innovation: The moderating role of state ownership and institutional development. The Journal of Technology Transfer, 46, 1344–1375.
  • Wilson, K. (2008). Entrepreneurship education in Europea. İçinde OECD Entrepreneurship in higher education: (119-138). Brussels
  • Winefield, H. A. (1997). Introduction to the psychological effects of youth unemployment: international perspectives, Journal of Adolescence, Vol. 20 Issue 3, pp. 237-241.
  • Yayla, A. A. & Hu, Q. (2012). The impact of IT-business strategic alignment on firm performance in a developing country setting: Exploring moderating roles of environmental uncertainty and strategic orientation. European Journal of Information Systems, 21(4), 373–387.
  • Yıldırım, F. ve Uzun, E. (2021). "Demographic Variables and Their Impact on Unemployment Anxiety Among University Students." International Journal of Social and Economic Sciences, 11(2), 76-89.
  • Yıldız, H. (2018). Uygulamalı Girişimcilik Eğitiminin Girişimcilik Eğilimi Üzerindeki Etkisi: Mühendis Adayları Üzerinde Bir Uygulama. İstanbul : Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Zahra, S. A. & Garvis, D. M. (2000). International corporate entrepreneurship and firm performance: The moderating effect of international environmental hostility. Journal of Business Venturing, 15(5), 469–492.

Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğitiminin İşsizlik Kaygısına Etkisinde Çevresel Belirsizliğin Aracı Rolü

Year 2024, Volume: 8 Issue: 1, 74 - 85
https://doi.org/10.69851/car.1602733

Abstract

Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin işsizlik kaygısı ve girişimcilik eğitimi arasındaki ilişkide çevresel belirsizliğin aracı rolünü incelemektir. Bu doğrultuda, veriler Kayseri Üniversitesi Pınarbaşı Meslek Yüksekokulu’nda öğrenim gören 236 öğrencinin anket yanıtlarından toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 23.0 programı kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, girişimcilik eğitiminin işsizlik kaygısını azaltıcı bir etkisi olduğu ve çevresel belirsizliğin bu ilişkide kısmi bir aracılık rolü üstlendiği saptanmıştır. Ayrıca, çevresel belirsizlik algısının bireylerin işsizlik kaygısını artırdığı görülmüştür. Literatürde, girişimcilik eğitiminin çevresel belirsizlik ve işsizlik kaygısı üzerindeki etkisini ele alan çalışmalar sınırlıdır. Bu araştırma, ilgili alan yazını zenginleştirerek, girişimcilik eğitiminin etkilerini çevresel faktörlerle birlikte değerlendiren bir perspektif sunmaktadır. Elde edilen bulguların, eğitim politikaları oluşturulmasında ve gençlerin istihdam kaygılarının azaltılmasında önemli katkılar sağlayacağı düşünülmektedir.

References

  • Akgün, S. S. (2019). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik niyeti ile işsizlik kaygısı arasındaki ilişki (Master's thesis, Sakarya Universitesi (Turkey)).
  • Aljumili, S. (2020). Unemployment anxiety and its relationship to future perceptions of unemployed graduate students. Journal Of Tikrit University For Humanities, 27(6), 487-465. doi:10.25130/hum. v27i6.1096.
  • Altın, S. (2022). Dijitalleşen Dünyada Kuşakların E-Hizmet Kalite Algısı, E-Memnuniyeti ve E-Sadakati Arasındaki İlişkiler (İçinde, Disiplinlerarası Bakış Açısıyla Salgın ve Dijitalleşme, Ed: Belgin Aydıntan,Zülfi Umut Özkara,Aynur Taş), Gazi Kitabevi, Ankara, ss.257-275.
  • Anık, M. ve Özkan, A. (2016). Türkiye'de gençlik ve üniversite ilişkisi: Yapısal sorunlar ve somut öneriler. İş, Güç: The Journal of Industrial Relations and Human Resources, 18 (2), 176-193.
  • Arslan, A. (2015). Bireysel Girişimcilik Ve Düzenleyici Odaklar Kuramı İlişkisinde Çevresel Belirsizliğin Düzenleyici Rolü: Emlak Sektöründe Bir Araştırma. Journal of Entrepreneurship & Development/Girisimcilik ve Kalkinma Dergisi, 10(1).
  • Ateş, S. S. (2019). Anxiety of unemployment before the graduation: research on university students in the aviation departments. International Journal Entrepreneurship and Management Inquiries, 3(5), (165-174).
  • Aydın, A., & Tenekeci, E. (2013). Zihin engelliler öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(2), 1-12.
  • BALABAN, Özlem ve Yasemin ÖZDEMİR (2008). “Girişimcilik Eğitiminin Girişimcilik Eğilimi Üzerindeki Etkisi: Sakarya Üniversitesi İİBF Örneği”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 3(2), s.133–147.
  • Balkaya, E. (2017), Üniversite son sınıf öğrencilerinde işsizlik kaygısı ve girişimcilik niyeti ilişkisi: TRA1 bölgesi örneği [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Berglund, H., Wennberg, K. (2006). Creativity among Entrepreneurship Students: Comparing Engineering and Business Education, International Journal of Continuing Engineering Education and Life-long Learning, 16 (5), 366-79
  • Bozkurt Çetinkaya, Özlem Ve Alparslan, Ali Murat, (2013), “Girişimcilerde Bulunması Gereken Özellikler ile Girişimcilik Eğitimi: Girişimci ve Öğrenci Görüşleri”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 8 (1), 7-28.
  • Bozkurt, Öznur, Zeynep Aslan Ve Murat Göral (2011). “Yükseköğretimde Verilen Girişimcilik Eğitiminin Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimine Etkisi: Teknik Program ve Sosyal Program Karşılaştırmalı Bir Araştırma”, Uluslar arası Yükseköğretim Kongresi Yeni Yönelişler ve Sorunlar, 27- 29 Mayıs, s.822- 833.
  • Çakmak, Özlem- Hevedanlı, Murat (2004), Biyoloji Öğretmen Adaylarının Kaygılarını Etkileyen Etmenler, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Malatya.
  • Çolakoğlu, T., Kanyılmaz Polat, E. ve Gezer Aydın, G. (2017). İktisadi ve idari bilimler fakültesi öğrencilerinin işsizlik kaygısı üzerine bir araştırma: Biga İİBF örneği. The International Journal of InnovativeApproaches in SocialSciences, 1(1), (29-39).
  • Daft, R. L. (2008). Organization theory and design. USA:Cengage Learning.
  • Doğan, E. (2020). "Uncertainty Tolerance and Its Effect on Entrepreneurial Intentions." Pamukkale University Journal of Social Sciences, 9(3), 45-60.
  • Dursun, Salih-Aytaç, Serpil (2009), “Üniversite Öğrencileri Arasında İşsizlik Kaygısı”, Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt. 28, Sayı. 1, (71-84).
  • Ellen A. Drost, Stephen McGuire, ―Fostering Entrepreneurship among Finnish Business Students: Antecedents of Entrepreneurial Intent and Implications for Entrepreneurship Education‖, International Review of Entrepreneurship, Vol.9, 2011, s.20-23.
  • Galloway, L. ve Brown, W. (2002). Entrepreneurship education at university: a driver in the creation of high growth firms?, Education & Training, 44
  • Guzman, Joaquín Ve Francisco Lıñán (2005). “Perspectives On Entrepreneurial Education: A Us-Europe Comparison”, Jean Monnet European Studies Centre Universidad Antonio de Nebrija
  • Güney, A. ve Çelik, E. (2019). Sosyal sermaye ile işsizlik kaygısı arasındaki ilişki: Atatürk Üniversitesi İİBF son sınıf öğrencileri üzerine bir uygulama. İstanbul İktisat Dergisi, 69 (2019/1), (103-131).
  • Potter, P. W. (2014). Organizational Adaptation: Interorganizational Relationships and Environmental Uncertainty. Journal of Business and Economics, 5 (6), 896-903.
  • R. Daft ve K. Weick, “Toward A Model of Organizations As Interpretation Systems”. Academy of Management Review, 9, 1984, 284–295.
  • Raposo, Mário Ve Arminda Do Paço (2011). “Entrepreneurship Education: Relationship Between Education And Entrepreneurial Activity”, Psicothema, 23(3), S.453–457.
  • Rasmussen, Einar A. Ve Roger Sorheım (2006). “Actionbased Entrepreneurship Education”, Technovation, 26, S.185-194.
  • Soylu, A. ve Kepenek, Y. (2008). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Girişimcilik Düzeyleri Ve Aldıkları Eğitimin Girişimciliğe Olan Katkılarının Belirlenmesi: PAU Honaz Meslek Yüksekokulu Örneği, Uluslararası Girişimcilik Kongresi, Kırgızistan.
  • Şahin Kutlu, Ş., Çetinbakış, M. ve Kutlu, M. (2019). Üniversite son sınıf öğrencilerinde işsizlik kaygısı: Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencileri üzerine bir uygulama. EKEV Akademi Dergisi, 23(78), (511-522).
  • Şahin, F., Karadağ, H., & Tuncer, B. (2019). "The Mediating Role of Environmental Uncertainty in Entrepreneurial Intention and Employment Anxiety." Procedia - Social and Behavioral Sciences, 195, 1046-1055.
  • Topgül, S. (2017). Çalışma ekonomisi ve endüstri ilişkileri öğrencilerinin gelecek, istihdam ve mesleğe ilişkin metaforik algıları. Çalışma İlişkileri Dergisi, 8(1), (100- 117).
  • Waldman, D. A., Ramirez, G. G., House, R. J., and Puranam, P. (2001). Does Leadership Matter? CEO Leader Attributes and Profitability under Conditions of Perceived Environmental Uncertainty. Academy of Management Journal, 44, 134-143.
  • Wanberg, R. C., Carmichael, D. H. & Downey, G. R. (1999). Satisfaction at last job and unemployment: A new look, Journal of Organizational Behavior, 20(1), 121-131.
  • Wang, X., Sun, J., Tian, · Longwei, Guo, W. & Gu, · Tianyu. (2021). Environmental dynamism and cooperative innovation: The moderating role of state ownership and institutional development. The Journal of Technology Transfer, 46, 1344–1375.
  • Wilson, K. (2008). Entrepreneurship education in Europea. İçinde OECD Entrepreneurship in higher education: (119-138). Brussels
  • Winefield, H. A. (1997). Introduction to the psychological effects of youth unemployment: international perspectives, Journal of Adolescence, Vol. 20 Issue 3, pp. 237-241.
  • Yayla, A. A. & Hu, Q. (2012). The impact of IT-business strategic alignment on firm performance in a developing country setting: Exploring moderating roles of environmental uncertainty and strategic orientation. European Journal of Information Systems, 21(4), 373–387.
  • Yıldırım, F. ve Uzun, E. (2021). "Demographic Variables and Their Impact on Unemployment Anxiety Among University Students." International Journal of Social and Economic Sciences, 11(2), 76-89.
  • Yıldız, H. (2018). Uygulamalı Girişimcilik Eğitiminin Girişimcilik Eğilimi Üzerindeki Etkisi: Mühendis Adayları Üzerinde Bir Uygulama. İstanbul : Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Zahra, S. A. & Garvis, D. M. (2000). International corporate entrepreneurship and firm performance: The moderating effect of international environmental hostility. Journal of Business Venturing, 15(5), 469–492.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Policy and Administration (Other), Business Administration
Journal Section İşletme
Authors

Bedirhan Elden 0000-0001-5955-1606

Early Pub Date December 26, 2024
Publication Date
Submission Date December 16, 2024
Acceptance Date December 25, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Elden, B. (2024). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğitiminin İşsizlik Kaygısına Etkisinde Çevresel Belirsizliğin Aracı Rolü. Kapadokya Akademik Bakış, 8(1), 74-85. https://doi.org/10.69851/car.1602733