The purpose of this study is to examine the mediating role of environmental uncertainty in the relationship between unemployment anxiety and entrepreneurship education of university students. In this direction, data were collected from the questionnaire responses of 236 students studying at Kayseri University Pınarbaşı Vocational School. SPSS 23.0 programme was used to analyse the data. As a result of the analyses, it was found that entrepreneurship education has a reducing effect on unemployment anxiety and environmental uncertainty plays a partial mediating role in this relationship. In addition, environmental uncertainty perception was found to increase individuals' unemployment anxiety. In the literature, studies on the effect of entrepreneurship education on environmental uncertainty and unemployment anxiety are limited. This study enriches the related literature and provides a perspective that evaluates the effects of entrepreneurship education together with environmental factors. It is thought that the findings obtained will make important contributions to the formulation of educational policies and the reduction of employment anxiety of young people.
Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin işsizlik kaygısı ve girişimcilik eğitimi arasındaki ilişkide çevresel belirsizliğin aracı rolünü incelemektir. Bu doğrultuda, veriler Kayseri Üniversitesi Pınarbaşı Meslek Yüksekokulu’nda öğrenim gören 236 öğrencinin anket yanıtlarından toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 23.0 programı kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, girişimcilik eğitiminin işsizlik kaygısını azaltıcı bir etkisi olduğu ve çevresel belirsizliğin bu ilişkide kısmi bir aracılık rolü üstlendiği saptanmıştır. Ayrıca, çevresel belirsizlik algısının bireylerin işsizlik kaygısını artırdığı görülmüştür. Literatürde, girişimcilik eğitiminin çevresel belirsizlik ve işsizlik kaygısı üzerindeki etkisini ele alan çalışmalar sınırlıdır. Bu araştırma, ilgili alan yazını zenginleştirerek, girişimcilik eğitiminin etkilerini çevresel faktörlerle birlikte değerlendiren bir perspektif sunmaktadır. Elde edilen bulguların, eğitim politikaları oluşturulmasında ve gençlerin istihdam kaygılarının azaltılmasında önemli katkılar sağlayacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Policy and Administration (Other), Business Administration |
Journal Section | İşletme |
Authors | |
Early Pub Date | December 26, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | December 16, 2024 |
Acceptance Date | December 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 1 |