This study was carried out in order to determine the effect of the implementation of the basic design principles and elements of the secondary school 10th grade students taking the visual arts course using digital drawing programs on their environmental perception and creativity. By using the qualitative research method, the students were given the opportunity to investigate their views in depth. The study group in the research consists of students studying in the 10th grade and taking the Visual Arts course in the spring semester of 2021-2022 at Halide Gencer Vocational and Technical Anatolian High School in the district of Menemen. In the research, a semi-structured interview form consisting of 12 questions was used and analyzed. In the light of the findings obtained as a result of this research; They stated that the environmental sensitivity of the students increased, and it had positive effects on their creative thinking skills.
Bu araştırma görsel sanatlar dersini alan ortaöğretim 10. Sınıf öğrencilerinin temel tasarım ilke ve elemanları ünitesindeki uygulamalarını dijital çizim programları kullanarak gerçekleştirmelerinin çevresel algı ve yaratıcılıklarına olan etkisini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırma yöntemi kullanılarak öğrencilerin görüşlerini derinlemesine araştırabilme imkânı sağlanmıştır. Araştırmada çalışma grubunu, Menemen ilçesine bağlı Halide Gencer Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinde, 2021-2022 bahar yarıyılında 10. Sınıfta öğrenim gören ve Görsel Sanatlar dersini alan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmada 12 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış, analizleri yapılmıştır. Lise düzeyi görsel sanatlar dersi alan bir grup öğrenci üzerinde yapılan araştırmada öğrencilere uygulama yapabilecekleri basit düzeyde dijital çizim programları kullandırılmış, bu sayede öğrenmiş oldukları temel tasarım bilgilerini uygulamaları sağlanmıştır. Bu araştırma sonucu elde edilen bulgular ışığında; öğrencilerin çevresel duyarlılıklarının arttığı ve yaratıcı düşünme becerilerine olumlu etkileri olduğunu ifade etmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 24, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |