Research Article
BibTex RIS Cite

YAHYAOĞLU’NUN ‘YAVUZ GÖZDEN YAVUZ DİLDEN’ REDİFLİ GAZELİ, BU GAZELE YAZILAN NAZÎRELER VE AHMED PAŞA’NIN YAHYAOĞLU’NA NAZÎRESİ

Year 2017, Volume: 15 Issue: 3, 35 - 48, 30.09.2017

Abstract

Şiirde kafiye ve redif
kullanımı, şiirin ahengi ile doğrudan ilgili bir husustur. Redifin dize
sonlarında simetrik olarak tekrarlanmasıyla anlam ve ahenk bütünlüğü sağlanır.
Klasik Türk Edebiyatında nazîre, bir şairin manzum bir eserine başka bir şair
tarafından aynı vezin ve kafiyede yazılan şiir, olarak tanımlanır. Bu şiirlerde
müşterek redif kullanımı oldukça yaygındır. Bu çalışma dört bölümden oluşur.
Birinci bölüm giriş bölümüdür ve nazire ve ahenk hakkında genel bilgiler
verilmiştir. İkinci bölümde “yavuz” kelimesinin anlamı ve Türk şiirindeki
kullanımına dair bilgi ve örnekler bulunmaktadır. Üçüncü bölümde zemin şiir,
buna yazılan nazîreler belirtilmiş ve bilhassa Ahmed Paşa’nın dîvânında bulunan
“yavuz gözden yavuz dilden” redifli şiir üzerinde durulmuştur. 4. bölümde ulaşılan
sonuçlar özetlenmiştir

References

  • ARAT, Reşit R. (1992), Atabetü’l-Hakâyık, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi. ERGİN, Muharrem. (2007), Orhun Abideleri, İstanbul: Boğaziçi Yay. GÖKYAY, O. Şaik (1973), Dedem Korkudun Kitabı, Başbakanlık Kültür Müsteşarlığı Yay. HAMMER, J. Von (2005), Osmanlı Tarihi C.1-2, Çev. Mehmet Ata, İstanbul: M”EB Yay. İSEN, Mustafa (1990), Usûlî Dîvânı, Ankara: Akçağ Yay. İSEN, Mustafa (1998), Sehî Bey Tezkiresi, Ankara: Akçağ Yay. İSEN, Mustafa (1999), Latîfî Tezkiresi, Ankara: Akçağ Yay. KAZAN, Şevkiye (2004), "Divan Şiirinde Önemli Bir Leitmotif: Sühan Redifli Şiirler", Çankaya Üniversitesi Journal of Art and Science, cilt.2, ss.75-104 KEMAL, Namık (1968), Yavuz Sultan Selim, İstanbul: Ötüken Yayınevi. KÖKSAL, Fatih (2006), Sana Benzer Güzel Olmaz-Divan Şiirinde Nazîre, Ankara: Akçağ Yay. MACİT, Muhsin (2005), Divan Şiirinde Ahenk Unsurları, Kapı Yay. MACİT, Muhsin (2016), Nedîm Dîvânı, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yay. NACİ, Muallim (2004), Edebiyat Terimleri Istılâhât-ı Edebiye, Haz. M. A. Yekta Saraç, İstanbul: Gökkubbe Yay. OKUR, Münevver Meriç (1997), Cemşid ü Hurşid, Ankara: Atatrürk Kültür Merkezi Yay.
Year 2017, Volume: 15 Issue: 3, 35 - 48, 30.09.2017

Abstract

References

  • ARAT, Reşit R. (1992), Atabetü’l-Hakâyık, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi. ERGİN, Muharrem. (2007), Orhun Abideleri, İstanbul: Boğaziçi Yay. GÖKYAY, O. Şaik (1973), Dedem Korkudun Kitabı, Başbakanlık Kültür Müsteşarlığı Yay. HAMMER, J. Von (2005), Osmanlı Tarihi C.1-2, Çev. Mehmet Ata, İstanbul: M”EB Yay. İSEN, Mustafa (1990), Usûlî Dîvânı, Ankara: Akçağ Yay. İSEN, Mustafa (1998), Sehî Bey Tezkiresi, Ankara: Akçağ Yay. İSEN, Mustafa (1999), Latîfî Tezkiresi, Ankara: Akçağ Yay. KAZAN, Şevkiye (2004), "Divan Şiirinde Önemli Bir Leitmotif: Sühan Redifli Şiirler", Çankaya Üniversitesi Journal of Art and Science, cilt.2, ss.75-104 KEMAL, Namık (1968), Yavuz Sultan Selim, İstanbul: Ötüken Yayınevi. KÖKSAL, Fatih (2006), Sana Benzer Güzel Olmaz-Divan Şiirinde Nazîre, Ankara: Akçağ Yay. MACİT, Muhsin (2005), Divan Şiirinde Ahenk Unsurları, Kapı Yay. MACİT, Muhsin (2016), Nedîm Dîvânı, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yay. NACİ, Muallim (2004), Edebiyat Terimleri Istılâhât-ı Edebiye, Haz. M. A. Yekta Saraç, İstanbul: Gökkubbe Yay. OKUR, Münevver Meriç (1997), Cemşid ü Hurşid, Ankara: Atatrürk Kültür Merkezi Yay.
There are 1 citations in total.

Details

Journal Section Beşeri Bilimler Sayısı
Authors

Tuncay Öztürk This is me

Publication Date September 30, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 15 Issue: 3

Cite

APA Öztürk, T. (2017). YAHYAOĞLU’NUN ‘YAVUZ GÖZDEN YAVUZ DİLDEN’ REDİFLİ GAZELİ, BU GAZELE YAZILAN NAZÎRELER VE AHMED PAŞA’NIN YAHYAOĞLU’NA NAZÎRESİ. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(3), 35-48. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.340966