Bu
çalışmada, üniversitelerin Bilgisayar, Elektrik-Elektronik, Yazılım, Mekatronik
Mühendislikleri gibi bölümlerinde okuyan öğrencilerin Mantık Tasarımı dersi
kapsamındaki başarılarını ölçmek için bir başarı testi geliştirilmesi ve
geliştirilen bu ölçme aracının geçerlik ve güvenirlik incelemeleri konu
edilmektedir. Çalışmanın ilk aşamasında, Manisa Celal Bayar Üniversitesi (MCBÜ),
Okan Üniversitesi ve Maltepe Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği, Mekatronik
ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümlerinde Mantık Tasarımı dersi
kapsamında verilen ortak konular dikkate alınarak bir kazanım listesi
hazırlanmıştır. Bu listedeki her kazanımı kapsayacak şekilde, açık uçlu sorular
içeren bir ölçme aracı oluşturulmuş, soruların hangi kazanımlara karşılık
geldiği belirtke tablosu üzerinde gösterilmiştir. Ölçme aracının tarafsız
olarak değerlendirilebilmesi için bir rubrik hazırlanmıştır. Farklı
üniversitelerden ve bölümlerden toplam altı alan uzmanının hakem görüşü
alınarak gerekli güncellemeler yapılmıştır. Alan uzmanları ile gerçekleştirilen
kapsam geçerliği çalışması sonuçları, ölçme aracının kapsam geçerlik oranının
0,84 olduğunu göstermektedir. Hazırlanan ölçme aracı, farklı üniversitelerde bu
dersi önceki dönem/yıl içinde alarak başarılı olan ve gönüllülük esasına göre
belirlenen, 88 öğrenciye uygulanmıştır. Ölçme aracının güvenirliğini
hesaplayabilmek için, rastgele seçilen 10 öğrencinin cevapları iki alan uzmanı
tarafından, belirlenen rubriğe göre değerlendirilmiştir. Spearman’s rho testi
sonuçları, hem her maddenin ayrı ayrı hem de madde toplamları korelasyon
değerlerinin istatistiksel olarak anlamlı olduğunu göstermektedir. Sonuç olarak,
bu çalışma ile, 15 adet açık uçlu sorudan oluşan Mantık Tasarımı dersine
yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı alınyazına kazandırılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Beşeri Bilimler Sayısı |
Authors | |
Publication Date | September 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 17 Issue: 3 |