This research aims to determine whether Mintzberg’s (1971;1973) managerial roles and Katz’s (1955) managerial skills have changed today when industry 4.0 has been discussed. The subject of research was questioned with a qualitative approach by using the snowball sampling method using the deep interview technique and evaluated through content analysis. It was found that some of the Mintzberg’s roles have lost importance and some become more important. Also, leadership, motivation, taking initiative, reliability, self-confidence, self-management, good time management, technical expertise, customer, quality and human-orientedness, teamwork, flexibility, digital adaptation, organizing, risk-taking, creativity, imagination, openness to experience, curiosity, empathy, problem-solving, strategic thinking ability, lifelong learning, being a researcher, decision making, modeling, programming, digital literacy, digital vision, devotional, interpersonal communication, M2M communication, cultural awareness, IT technology skills, using big data, interdisciplinary work, network technology, data-network security, business process management and cooperation skills become more important with industry 4.0.
Bu araştırma, Mintzberg (1971;1973) tarafından tanımlanan yönetsel rollerin ve Katz’ın (1955) çalışmasında belirttiği yönetsel becerilerin, endüstri 4.0 kavramının tartışıldığı günümüzde değişip değişmediğini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma konusu derinlemesine görüşme tekniği kullanılarak kartopu örnekleme yöntemiyle nitel bir yaklaşımla sorgulanmış ve içerik analizi yapılarak değerlendirilmiştir. Sonuçta, Mintzberg (1971;1973) tarafından tanımlanan yönetsel rollerin bazılarının önemini yitirdiği ve bazılarının daha önemli hale geldiği bulunmuştur. Ayrıca liderlik, motive etme, insiyatif alma, güvenilir olma, öz güven, öz yönetim, zamanı iyi yönetme, teknik uzmanlık, müşteri odaklı olma, kalite odaklılık, insan odaklılık, takım çalışması, esneklik, dijital uyum sağlama yeteneği, organize etme, risk alma, yaratıcılık, hayal gücü, deneyime açıklık, merak, empati kurabilme, problem çözme, stratejik düşünme yeteneği, ömür boyu öğrenme, araştırmacı olmak, karar verme, modelleme, programlama, dijital okur yazarlık, dijital vizyon, adanmışlık, kişilerarası iletişim, M2M iletişimi, kültürel farkındalık, IT teknoloji becerisi, büyük veri kullanımı, disiplinlerarası çalışma, network teknoloji, veri – network güvenliği, iş süreci yönetimi ve işbirliği becerileri önemli hale gelmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 18 Issue: 4 |