The Covid-19 outbreak is expressed as the biggest crisis of today. The most affected by the problems that may arise in the business during the crisis processes is the human resources. This situation can negatively affect the motivation of the employees. This study consists of two parts. In the first chapter, a detailed literature review has been made on the subject. In the second part, a survey was conducted in an enterprise operating in the Metal Sector in the Aegean Region and employing 285 people. The purpose of the application for Covid-19 measures is to determine the motivation levels of the employees as a result of the measures taken by the human resources management. SPSS and MS Office Excel programs were used to evaluate the obtained data. In the evaluation, it is seen that the general motivation of the company employees is approximately 63% at a moderate level. However, it is observed that employees have more expectations, especially in matters of appreciation and being cared for. Participants' level of satisfaction with their approach to employees is higher than their working conditions.
Covid-19 Salgını günümüzün en büyük krizi olarak ifade edilmektedir. Kriz süreçlerinde işletmede çıkabilecek sorunlardan en çok etkilenen kesim insan kaynağıdır. Bu çalışma iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, konuya ilişkin ayrıntılı bir literatür incelemesi yapılmıştır. İkinci bölümde ise, Ege Bölgesi’nde Metal Sektöründe faaliyetini sürdüren ve 285 kişinin çalıştığı bir işletmede anket yapılmıştır. Covid-19 tedbirlerine yönelik uygulamanın amacı, çalışanların insan kaynakları yönetimi tarafından alınan tedbirler sonucunda motivasyon düzeylerinin belirlenmesidir. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde SPSS ve MS Office Excel programları kullanılmıştır. Değerlendirmede işletme çalışanlarının genel motivasyonlarının yaklaşık %63 oranında orta düzeyde olduğu görülmektedir. Ancak özellikle takdir görme ve önemsenme konularında çalışanların daha fazla beklenti içinde oldukları görülmektedir. Katılımcıların çalışana yaklaşım konusundaki memnuniyet seviyeleri çalışma koşullarına göre daha yüksektir.
Kriz Yönetimi İnsan KaynaklarıYönetimi Salgın Çalışan Motivasyonu Çalışan Aidiyeti
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Beşeri Bilimler Sayısı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 19 Sayı: 3 |