Primary Mathematics Curriculum of the United States of America, England and Turkey. In this research, from 1st to 5th grades of Primary Mathematics Curriculum of the United States of America and Turkey, 1st and 2nd key stages of England’s Primary Mathematics Curriculum in terms of their content, have been compared. Since the actual situation is aimed to be put forward, the survey method has been used in this study. Information regarding educational systems, curricula and testing situations of the countries have been supplied from libraries by literature review and from an internet search. This information was evaluated by the use of the “document analysis” method that the data were obtained for research. The aims/targets of the countries regarding the subjects have been examined by creating tables of two parts based on the structure of the Mathematics Curriculum of England. The first part has been arranged to base on the 1st and 2nd classes of primary education which corresponds to the first key stage of the Mathematics Curriculum of England, whereas the second part has been arranged to base on 3.,4. and 5. classes of primary education which corresponds to the second stage. In conclusion, it is found that the United States and England Primary Mathematics curriculum is relatively flexible and extensive. A number of problems were found at developing and applying the Turkey Primary Mathematics Curriculum. Finally, using the primary research results of the comparative study, a comprehensive set of recommendations is provided regarding filling in the gaps in the Mathematics curriculum in Turkey.
Primary Mathematics Curriculum of the United States of America
Bu çalışma, Amerika Birleşik Devletleri, İngiltere ve Türkiye İlköğretim Matematik Programlarının içerikleri karşılaştırarak benzerlik ve farklılıkları belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada Amerika Birleşik Devletleri ve Türkiye 1-5. Sınıflar İlköğretim Matematik Programları ile İngiltere Matematik Programının 1. ve 2. Anahtar Evreleri; içerik, bakımından karşılaştırılarak, elde edilen bulgular yorumlanmıştır. Çalışmada var olan durumu olduğu gibi ortaya koymak amaçlandığından tarama modeli kullanılmıştır. Ülkelerin eğitim sistemleri, öğretim programlarına ait bilgiler literatür taramasıyla kütüphanelerden ve internetten elde edilen belgelerden sağlanmıştır. Bu bilgiler doküman analizi yöntemiyle değerlendirilerek çalışma için gerekli olan veriler elde edilmiştir. Ülkelerin ilköğretim matematik programı içerikleri İngiltere Matematik Programının yapısı temel alınarak, iki bölüm halinde tablolaştırılarak incelenmiştir. 1. bölüm İngiltere Matematik Programında yer alan 1. Anahtar Evreye karşılık gelen ilköğretimin 1. ve 2. Sınıf düzeyini, ikinci bölüm ise 2. Anahtar Evreye karşılık gelen ilköğretimin 3.,4. ve 5. sınıf düzeyleri temel alınarak düzenlenmiştir. Sonuç olarak Amerika Birleşik Devletleri ve İngiltere İlköğretim Matematik Programlarının, Türkiye İlköğretim Matematik Programına göre daha zengin ve esnek bir yapıya sahip olduğu saptanmıştır. Türkiye İlköğretim Matematik Programının ise geliştirilmesinde ve uygulanmasında birtakım eksikliklerin olduğu belirlenmiştir.
Amerika Birleşik Devletleri İlköğretim Matematik Programı Türkiye İlköğretim Matematik Programı İngiltere İlköğretim Matematik Programı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 20 Sayı: 1 |