Research Article
BibTex RIS Cite

Global Covid-19 Pandemic: A Comparison of Parents of Children with and Without Disabilities

Year 2022, Volume: 20 Issue: 2, 281 - 296, 28.06.2022
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1068311

Abstract

Schools closures, relocations of companies to remote or reduce working, the ambiguous economic situation, and curfew restrictions on residents have caused many changes in daily lives of families. Without any doubt, drastic changes which have arisen from pandemic have adverse impacts on all children, but children with disabilities and their parents conceivably are more affected. The present study sheds lights on influential factors on perceived stress of parents of children with and without disabilities during global COVID-19 pandemic. The data were obtained from 369 parents living in Turkey using an online survey. Results confirmed that perceived burden, perceived social support, and problem behaviors of children predicted perceived stress of parents. Morover, parents of children with disabilities reported significantly a lower level of social support and a higher level of problem behaviors for their children. The results highlight the necessity in receiving support services about how to deal with difficult situations for parents.

References

  • Alhuzimi, T. (2021). Stress and emotional wellbeing of parents due to change in routine for children with Autism Spectrum Disorder (ASD) at home during COVID-19 pandemic in Saudi Arabia. Research in Developmental Disabilities, 108, Article 103822. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2020.103822

Küresel Covid-19 Pandemisi: Yetersizliği Olan ve Yetersizliği Olmayan Çocukların Ebeveynlerinin Karşılaştırılması

Year 2022, Volume: 20 Issue: 2, 281 - 296, 28.06.2022
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1068311

Abstract

Okulların kapanması, şirketlerin uzaktan çalışmaya veya işi azaltmaya geçmesi, belirsiz ekonomik durum ve ikamet edenlere yönelik sokağa çıkma yasağı kısıtlamaları ailelerin günlük yaşamlarında birçok değişikliğe neden olmuştur. Şüphesiz pandemiden kaynaklanan bu köklü değişiklikler tüm çocukları olumsuz olarak etkilemiştir, ancak yetersizliği olan öğrenciler ve ebeveynleri muhtemelen daha fazla etkilenmiştir. Bu çalışma, küresel COVID-19 pandemisi sırasında yetersizliği olan ve olmayan çocukların ebeveynlerinin stres algıları üzerinde etkili olan faktörlere ışık tutmaktadır. Veriler, Türkiye'de yaşayan 369 ebeveynden çevrimiçi bir anketle elde edilmiştir. Bulgular, algılanan bakım yükünün, algılanan sosyal desteğin ve çocukların problem davranışlarının, ebeveynlerin stres algılarını öngördüğünü doğrulamıştır. Ayrıca, yetersizliği olan çocukların ebeveynleri, sosyal destek algılarını anlamlı olarak daha düşük ve çocuklarındaki problem davranışları anlamlı olarak daha yüksek olduğunu bildirmiştir. Sonuçlar, ebeveynler için zor durumlarla nasıl başa çıkılacağı konusunda destek hizmetleri almalarının gerekliliğini vurgulamaktadır.

References

  • Alhuzimi, T. (2021). Stress and emotional wellbeing of parents due to change in routine for children with Autism Spectrum Disorder (ASD) at home during COVID-19 pandemic in Saudi Arabia. Research in Developmental Disabilities, 108, Article 103822. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2020.103822
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Ayşe Dilşad Yakut 0000-0001-8277-6213

Publication Date June 28, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 20 Issue: 2

Cite

APA Yakut, A. D. (2022). Global Covid-19 Pandemic: A Comparison of Parents of Children with and Without Disabilities. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(2), 281-296. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1068311