Sosyal bilimlerin geleneksel bilim anlayışı 1970’lerden sonra teorik, metodolojik ve epistemolojik açıdan feminist eleştirinin odağı olmuştur. Modernitenin erkek merkezli pozitivist bilim anlayışına meydan okuyan feminist paradigma ile kadınların ikincilleştirildiği, deneyimlerinin görünmez kılındığı tüm alanları gören; şimdiye kadar sorulmaya değer görülmemiş soruları soran ve kadınları güçlendirmeyi amaçlayan bilimsel anlayışa geçiş imkanı doğmuştur. Bununla birlikte günümüzde hala toplumsal cinsiyeti merkezi ve analitik bir kategori olarak tüm sosyal bilim dallarının alt alanlarında görmek henüz mümkün değildir. Bu alanlardan en önemlilerinden biri olan tabakalaşma teorilerine toplumsal cinsiyetin dahil edilmesi hem teorik hem de ampirik düzeyde ciddi sorunlar doğurmaktadır. Bu bağlamda bu makalede geleneksel sınıf ve tabakalaşma kuramlarında toplumsal cinsiyetin yeri ve feminist düşünce içerisinde gelişen ikili sistem analizinin bu alana katkıları ele alınacaktır.
toplumsal cinsiyet sınıf ve tabakalaşma ikili sistem analizi
The understanding of traditional science in social sciences has been the focus of feminist criticism in terms of theory, methodology and epistemology after the 1970s. With the feminist paradigm that challenges the male-centered positivist understanding of the science of modernity, that deals with all spheres where women are subordinated and their experiences are rendered invisible; an opportunity has arisen for a transition to a scientific understanding that asks questions that have never been seen before and aim to empower women. However, today it is still not possible to see gender as a central and analytical category in all sub-fields of social sciences. The inclusion of gender in stratification theories, which is one of the most important of these areas, poses serious problems both at the theoretical and empirical levels. In this context, in this article, the place of gender in traditional class and stratification theories and the contributions of dual system analysis developed in feminist thought to this field will be discussed.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Temmuz 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 30. Yıl Özel Sayısı |