This study, it is aimed to determine the historical development of the use of humor in organizations in the context of management discipline with the bibliometric analysis method and to guide those who work in this field in the future by creating a conceptual framework. For this purpose, articles published in the Web of Science database and scanned in different indexes on the use of humor in organizations until 2022 were analyzed by the bibliometric method. 306 articles focusing on the field of management were examined in the keywords, abstract, and title areas. To answer the questions created for the research, various productivity indicators were examined and citation analysis, co-citation, and co-word analysis were performed within the scope of bibliometric analysis. It has been found that the interest in the field of management for studies on the use of humor in organizations has increased in the last 15 years. The fact that the number of publications originating from Turkey is 4 can be considered as an indication that the field of humor use in organizations is open to development in our country. It has also been determined that social media, the leader's use of humor, entertainment at work, status, and content analysis are current issues in the field of "use of humor in organizations".
Bu çalışmada bibliyometrik analiz yöntemi ile yönetim disiplini bağlamında örgütlerde mizah kullanımının tarihsel gelişimini belirlemek ve gelecekte bu alanda çalışma yapanlara kavramsal bir çerçeve oluşturarak yol gösterici olmak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Web of Science veri tabanında yayımlanmış ve farklı endekslerde taranan örgütlerde mizah kullanımıyla ilgili 2022 yılına kadar yayımlanan makaleler bibliyometrik yöntemle analiz edilmiştir. Anahtar kelime, özet ve başlık alanlarında yönetim alanına odaklanan 306 makale incelenmiştir. Araştırma amacı doğrultusunda oluşturulan soruları yanıtlamak amacıyla çeşitli üretkenlik göstergeleri incelenmiş ve bibliyometrik analiz kapsamında atıf analizi, ortak atıf ve ortak kelime analizi yapılmıştır. Sonuç olarak,örgütlerde mizah kullanımına ilişkin çalışmalara yönelik yönetim alanında ilginin son 15 yılda artış gösterdiği bulunmuştur. Türkiye kaynaklı yayın sayısının 4 olması, örgütlerde mizah kullanımına ilişkin alanın ülkemizde gelişmeye açık olduğunun bir göstergesi olarak değerlendirilebilir. Sosyal medya, liderin mizah kullanımı, iş yerinde eğlence, statü ve içerik analizi konularının “örgütlerde mizah kullanımı” alanında güncel konular olduğu da tespit edilmiştir.
Örgütlerde Mizah bibliyometrik Analiz Web of Science Örgütsel Davranış
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 20 Sayı: 3 |