This study aims to determine the students’ strategy preferences and to explore the relationship between the language learning strategies of the students and their academic achievement in language skills. The research was conducted with the participation of 405 (F=162, M=243) preparatory program students of a school of foreign languages at a state university in Turkey. In accordance with the purpose of the study, the Turkish version of the Strategy Inventory of Language Learning for English Language Learners Student Form (SILL-ELL Student Form) adapted by Ardeshava and Tretter (2013) was used to gather data. As a result, students use metacognitive and social strategies, among indirect strategies, more than other strategy categories. Further, it was found that students use strategies moderately and there is female superiority in using language learning strategies. In addition, some sub-categories of language learning strategies have an impact on achievement in skills and some measures of the language achievement test.
Bu çalışma, öğrencilerin dil öğrenme strateji tercihlerini belirlemeyi ve öğrencilerin dil öğrenme stratejileri ile dil becerilerindeki akademik başarıları arasındaki ilişkiyi araştırmayı amaçlamaktadır. Araştırma, Türkiye'de bir devlet üniversitesine bağlı bir yabancı dil yüksekokulunun hazırlık programına kayıtlı 405 (K=162, E=243) öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacına uygun olarak, veri toplamak için Ardeshava ve Tretter (2013) tarafından uyarlanan İngilizce Öğrenenler için Dil Öğrenme Strateji Envanteri Öğrenci Formu'nun (DÖSE-İÖ Öğrenci Formu) Türkçe versiyonu kullanılmıştır. Sonuç olarak, öğrenciler dolaylı stratejiler arasında üstbilişsel ve sosyal stratejileri diğer strateji kategorilerine göre daha fazla kullanmaktadırlar. Ayrıca öğrencilerin stratejileri orta düzeyde kullandıkları tespit edilmiştir. Ayrıca, dil öğrenme stratejilerinin bazı alt kategorilerinin becerilerdeki başarı ve dil başarı testinin bazı ölçütleri üzerinde etkisi vardır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 20 Sayı: 4 |