This study aims to examine the postgraduate studies conducted in Turkey between 2012 and 2022 at the primary school level to develop problem-solving according to specific criteria and to determine the tendencies of these studies. The related study was conducted as a document review within the framework of a qualitative research approach. In this context, literature reviews and 29 theses that met the inclusion criteria were examined throughout the study. The studies included in the study were examined using the thesis review form prepared by the researcher, and the data obtained were analyzed using the descriptive analysis technique. As a result of the research, it was found that postgraduate theses were mostly conducted in experimental design within the framework of quantitative research method, scales were frequently used as data collection tools and t-test was mostly used in data analysis. Based on the findings, the researcher concluded that although there are many postgraduate theses on mathematical problem-solving at the primary school level in the relevant literature, there are fewer postgraduate thesis studies on developing problem-solving skills. In this context, it can be suggested that more postgraduate thesis studies should be conducted to improve problem-solving skills.
Bu araştırmanın amacı Türkiye’de 2012-2022 yılları arasında problem çözmeyi geliştirmeye yönelik ilkokul düzeyinde yapılan lisansüstü çalışmaları belirli kriterlere göre incelemek ve bu çalışmalarının eğilimlerini belirlemektir. İlgili araştırma nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde doküman incelemesi şeklinde gerçekleştirilmiştir. Bu bağlamda araştırma boyunca literatür incelemeleri ve dahil etme kriterlerine uygun olan 29 tez incelenmiştir. Araştırmaya dahil edilen çalışmalar, araştırmacı tarafından hazırlanan tez inceleme formu kullanılarak incelenmiş, elde edilen veriler betimsel analiz tekniğiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda lisansüstü tezlerin daha çok nicel araştırma yöntemi çerçevesinde deneysel desende yapıldığı, veri toplama aracı olarak ölçekten sıklıkla faydalanıldığı ve veri analizinde en çok t testine başvurulduğu bulunmuştur. Elde edilen bulgulardan yola çıkılarak araştırmacı ilgili literatürde ilkokul düzeyinde matematiksel problem çözme ile ilgili çok sayıda lisansüstü tez çalışılmış olmasına rağmen problem çözme becerisini geliştirmeye yönelik lisansüstü tez çalışmalarının daha az olduğu sonucuna varmıştır. Bu bağlamda problem çözme becerisini geliştirmeye yönelik daha fazla lisansüstü tez çalışmasının yapılması gerektiği önerilebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Bilim ve Teknoloji Sosyolojisi ve Sosyal Bilimler |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 21 Sayı: 4 |