Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Howard Brenton’ın Lawrence After Arabia Oyununda Türk İmgesi Üzerine Post-Truth Bir Okuma

Yıl 2024, Cilt: 22 Sayı: 2, 297 - 310, 28.06.2024
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1465922

Öz

Türklerin tarihi oldukça eskidir. Siyasette yalanın tarihi de. Öyle ki Türk adına değinmeden tarih yazmak ne denli olanaksızsa, yalanlardan ve entrikalardan söz etmeden siyaset tarihi yazmak da o denli olanaksızdır. Türkler, tarihin kavşak noktalarında yer alan baskın bir özne olarak görüldükleri için Batı tarafından on birinci yüzyıldan bu yana genellikle düşman ve öteki olarak nitelenmiştir. Bu bağlamda tarih boyunca değişmeyen gerçek, hiç de olumlu olmayan basmakalıp bir Türk imajının Batı literatüründe büyük ölçüde işlenmiş olmasıdır. Değişen olgu ise sömürgeci güç oyunlarının bir parçası olan bu tek taraflı kurgusal imajın adının yirmi birinci yüzyılda yalan olarak değil de post-truth olarak güncellenmesidir. Britanyalı oyun yazarı Howard Brenton da söz konusu basmakalıp imgeyi çağdaş tiyatroda sahneye taşımayı sürdüren oyun yazarlarından biridir. Bu makale, Brenton'ın Lawrence After Arabia adlı eserindeki basmakalıp Türk imgesini emperyal Batı'nın post-truth söylemi olarak incelemektedir.

Kaynakça

  • Alpay, Y. (2017). Yalanın siyaseti. İstanbul: Destek Yayınları.
  • Benjamin, W. (2022). Pasajlar. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Brenton, H. (2016). Lawrence After Arabia. London: Nick Hern Books

A Post-Truth Reading on Turkish Image in Howard Brenton’s Lawrence After Arabia

Yıl 2024, Cilt: 22 Sayı: 2, 297 - 310, 28.06.2024
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1465922

Öz

The history of the Turks is very old. The history of lies in politics is equally long-standing. So much so that just as it is impossible to write history without mentioning the Turkish name, it is also impossible to write political history without mentioning lies and intrigues. Since the eleventh century, Turks have generally been characterized by the West as the enemy and the other since they are seen as a dominant subject at the crossroads of history. In this regard, what has remained the same throughout history is that a stereotypical image of the Turks, which is unfavorable, has been primarily processed in the literature of the West. What has changed is that the name of this one-sided fictional image, which is a part of colonialist power games, has been updated as post-truth rather than lie in the twenty-first century. The British playwright Howard Brenton is one of the playwrights who continue to present this clichéd image on stage in contemporary theatre. This essay investigates stereotypical depictions of Turks in Brenton's Lawrence After Arabia as a post-truth discourse of the imperial West.

Kaynakça

  • Alpay, Y. (2017). Yalanın siyaseti. İstanbul: Destek Yayınları.
  • Benjamin, W. (2022). Pasajlar. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Brenton, H. (2016). Lawrence After Arabia. London: Nick Hern Books
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İngiliz ve İrlanda Dili, Edebiyatı ve Kültürü
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Gökhan Biçer 0000-0002-4249-7495

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 5 Nisan 2024
Kabul Tarihi 13 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Biçer, A. G. (2024). Howard Brenton’ın Lawrence After Arabia Oyununda Türk İmgesi Üzerine Post-Truth Bir Okuma. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 297-310. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1465922