Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of Oğuz Atay’s The Disconnected in the Context of Jack Mezirow’s Transformative Learning Theory

Yıl 2025, Cilt: 23 Sayı: 2, 377 - 395, 27.06.2025
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1614151

Öz

The aim of this study is to examine the relationship between Oğuz Atay's novel The Disconnected and Jack Mezirow’s transformative learning theory, in the context of lifelong learning and adult education. For this purpose, case study design, one of the qualitative research designs, was preferred and data were collected through literature review method. With the literature review and examinations made, the didactic aspect of literature was emphasized and the transformation of Turgut Özben character was evaluated by examining the novel The Disconnected with transformative learning theory. As a result, it was observed that the transformation of Turgut Özben character took place according to transformational learning steps and it was supported by expert opinions. Additionally, it has been observed that there are not enough studies on the relationship between lifelong learning and literature, this article also aims to shed light on the field.

Proje Numarası

1

Kaynakça

  • Mezirow, J. (1994). Understanding transformation theory. Adult Education Quarterly, 44(4), 223-232.
  • Mezirow, J. (1997). Transformative learning: Theory to practice. New Directions for Adult and Continuing Education, (74), 5-12.
  • Mezirow, J. (2000). Learning as transformation: Critical perspectives on a theory in progress. Higher and Adult Education Series, San Francisco: Jossey Bass.
  • Mutlu, H. (2020). Oğuz Atay’ın Tutunamayanlar eserinde başkişilerin öznellik arayışı. DEÜ Edebiyat Fakültesi Dergisi, 7(1), 45-62.

Oğuz Atay’ın Tutunamayanlar Romanının Jack Mezirow’un Dönüşümsel Öğrenme Kuramı Bağlamında İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 23 Sayı: 2, 377 - 395, 27.06.2025
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1614151

Öz

Bu çalışmanın amacı hayat boyu öğrenme ve yetişkin eğitimi bağlamında Oğuz Atay’ın Tutunamayanlar romanı ile yetişkin eğitimi kapsamında yer alan Jack Mezirow’un dönüştürücü öğrenme kuramı arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu doğrultuda çalışma için nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseni tercih edilerek, literatür taraması yöntemi ile veriler toplanmıştır. Yapılan tarama ve incelemeler ile edebiyatın öğretici yönü üzerine durulmuş, Tutunamayanlar romanı dönüştürücü öğrenme ile irdelenerek eserde yer alan Turgut Özben karakterinin dönüşümü değerlendirilmiştir. Sonuç olarak Turgut Özben karakterinin roman boyunca yaşadığı değişimin, dönüşümsel öğrenme basamaklarına göre gerçekleştiği gözlenmiş ve bu da uzman görüşleriyle desteklenmiştir. Ayrıca, hayat boyu öğrenme ve edebiyat ilişkisi üzerine yeterli çalışma yapılmadığı gözlenmiş, makalenin de bu alana ışık tutması amaçlanmıştır.

Destekleyen Kurum

Manisa Celal Bayar Üniversitesi, Bartın Üniversitesi

Proje Numarası

1

Teşekkür

Her çalışma özel ve biriciktir. Bu çalışma da özel bir süreçten geçmektedir. Bu süreçte ve her zaman yanımda olan aileme, çalışma boyunca katkılarını esirmeyen, yol gösteren hocam Sn. Doç. Dr. Ahmet Gökhan BİÇER’e minnet ve saygılarımı sunarım.

Kaynakça

  • Mezirow, J. (1994). Understanding transformation theory. Adult Education Quarterly, 44(4), 223-232.
  • Mezirow, J. (1997). Transformative learning: Theory to practice. New Directions for Adult and Continuing Education, (74), 5-12.
  • Mezirow, J. (2000). Learning as transformation: Critical perspectives on a theory in progress. Higher and Adult Education Series, San Francisco: Jossey Bass.
  • Mutlu, H. (2020). Oğuz Atay’ın Tutunamayanlar eserinde başkişilerin öznellik arayışı. DEÜ Edebiyat Fakültesi Dergisi, 7(1), 45-62.
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sevcan Altıntaş 0009-0004-8902-8321

Ahmet Gökhan Biçer 0000-0002-4249-7495

Proje Numarası 1
Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 6 Ocak 2025
Kabul Tarihi 3 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Altıntaş, S., & Biçer, A. G. (2025). Oğuz Atay’ın Tutunamayanlar Romanının Jack Mezirow’un Dönüşümsel Öğrenme Kuramı Bağlamında İncelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 377-395. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1614151