Research Article
BibTex RIS Cite

Fiziksel Aktivite Düzeyleri ve Optimal Performans Duygu Durumlarının Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması

Year 2022, , 369 - 379, 31.12.2022
https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1177220

Abstract

Fiziksel aktivite ve optimal performans duygu durumları sportif performansın en önemli göstergeleri arasında yer almaktadır. Yapılan çalışmanın da fiziksel aktivite düzeyleri ve optimal performans duygu durumlarının bölüm, sınıf ve cinsiyet değişkenine göre farklılık gösterip göstermediğinin karşılaştırılmasıdır. Öğrencilerin fiziksel aktivite düzeylerinin belirlenmesinde Fiziksel Aktivite Ölçeği (FAÖ-2), optimal performans duygu durumlarının belirlenmesinde ise Optimal Performans Duygu Durumu Ölçeği (OPDDÖ) kullanılmıştır. Öğrencilerin cinsiyet değişkenine göre fiziksel aktivite düzeyleri ve optimal performans duygu durumlarının karşılaştırılmasında Independent Sample T Test; yaş, bölüm ve sınıf değişkenlerinin karşılaştırılmasında One Way Anova-Testi kullanılmıştır. Spor Bilimleri Fakültesi (SBF) öğrencilerinin optimal duygu durumunun bölüm değişkenine göre karşılaştırılmasında anlamlı fark olduğu farkın antrenörlük eğitimi bölümü lehine olduğu tespit edilmiştir (p<0,05). SBF öğrencilerinin optimal duygu durumunun sınıf değişkenine göre karşılaştırılmasında anlamlı fark olduğu farkın 4. sınıf öğrenciler lehine olduğu tespit edilmiştir (p<0,05). SBF öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyi sınıflandırmasında, çok iyi aktivite grubunda yer aldıkları belirlenmiştir. Sonuç olarak, öğrencilerin fiziksel aktivite düzeylerinin çok iyi aktivite seviyesinde ve optimal performans duygu durumlarının yüksek olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyleri ve optimal performans duygu durumlarının yüksek olmasında içsel ve dışsal motivasyonlarının yüksek olmasından kaynaklandığı düşünülmektedir. 

References

  • Aral, S. (2004). Performans ölçümü: Performans denetimlerinde araştırılması gerekenler. Ankara Yayınevi.
  • Arslandoğan, A., Türkmen, M., Töre, E., Demir, B. ve Hazar, S. (2021). Covid-19 sürecinde fiziksel aktivite düzeyi ile mental iyi oluş arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 67-75.
  • Aşçı, F.H., Altıntaş, A., ve Çağlar, E. (2007). Durumluk ve sürekli optimal performans duygu durum-2 ölçeklerinin uyarlama çalışması. Spor Bilimleri Dergisi, 18(4), 182- 196.
  • Avanoğlu, A.E., Karakaya, F., ve Hazar, S. (2020). Fiziksel aktivite düzeyi ile dikkat seviyesi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 10-16.
  • Aydın, G., ve Yalız- Solmaz, D. (2016). Spor bilimleri fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyleri. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 34-46.
  • Başar, S. (2019). Antrenör kaynaklı güdüsel iklimin sporcuların temel psikolojik ihtiyaçları güdülenmesi ve optimal performans duygu durumu ile ilişkisi. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, Sakarya.
  • Csikszentmihalyi, M. (1990). The psychology of optimal experience. Harper & Row.
  • Demlikoğlu, A. (2020). Yıldız ve genç erkek basketbolcularda beslenme durumu ile optimal performans duygu durumunun değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi. Trakya Üniversitesi. Edirne.
  • Enişte, E. (2021). Niğde Ömer Halisdemir Üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ve yaşam kalitesi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi. Niğde.
  • Erdoğan, B., ve Revan, S. (2019). Üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeylerinin belirlenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 1-7.
  • Gözmen, A., ve Aşçı, F.H. (2016). Sporcularda optimal performans duygu durumunun yordanmasında beş faktörlü kişilik özelliklerinin ve mükemmeliyetçiliğin rolü. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 27(1), 40-48. https://doi.org/10.17644/sbd.251312
  • Gür, F. (2021). Fiziksel aktivite ölçeği-2’nin Türkçe geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 12(3), 252-263. https://doi.org/10.17155/omuspd.891196
  • Hadi, E.G., Erdem, B., ve Duman, E. (2021). Sportif rekreatif aktiviteye katılan bireylerin serbest zaman doyum düzeyleri ve optimal performans duygu durumlarının arasındaki ilişkinin incelenmesi. Spor Bilimleri Dergisi, 32(1), 10-19. https://doi.org/10.17644/sbd.702867
  • Işık, Ö., Özarslan, A., ve Bekler, F. (2015). Üniversite öğrencilerinde fiziksel aktivite uyku kalitesi ve depresyon ilişkisi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(Özel Sayı), 65-73.
  • İlhan, A., Gümüşdağ, H., ve Kırkaya, İ. (2021). Tenis oyuncularında güdülenme ve optimal performans duygu durumu arasındaki ilişki. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi https://doi.org/10.17363/sstb.2020/ABC89/.38.2
  • Jackson, S. A., & Marsh, H. (1996). Development and validation of a scale to measure optimal experience: The Flow State Scale. Journal of Sport & Exercise Psychology, 18, 17-35.
  • Karaağaç, S., ve Şahan, H. (2021). Examine the relationship between en uygun flow state and mental training in individual and team sports. International Journal of Turkish Sport and Exercise Psychology, 1(1) 26-39.
  • Karaman, Ö.N., Özden, F., Özcanlı, C., ve Mutlu, T.O. (2020). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinde denge, sıçrama performansı ile fiziksel aktivite düzeyi arasındaki ilişki. Türkiye Klinikler Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 165-175. https://doi: 10.5336/sportsci.2019-72606
  • Karasar, N. (2015). Araştırmalarda rapor hazırlama (19. baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Murathan, G. (2022). Üniversite öğrencilerinin besin seçimi ve yeme davranışlarının beden imajı ve fiziksel aktivite düzeyine etkisinin değerlendirilmesi. Doktora tezi. Fırat Üniversitesi, Elâzığ.
  • Pedersen, E. S. L., Mortensen, L. H., Brage, S., Bjerregaard, A. L., & Aadahl, M. (2018). Criterion validity of the Physical Activity Scale (PAS2) in Danish adults. Scandinavian Journal of Public Health, 46(7), 726-734. https://doi.org/10.1177/1403494817738470.
  • Portenga, S.T., Aoyagi, M.W., & Cohen, A.B. (2017), Helping to build a profession: A working definition of sport and performance psychology. Journal of Sports in Action, 8(1) 47-59. https://doi: 10.1080/21520704.2016.1227413.
  • Sağlam, Y., ve Yilmaz, G. (2017). Evaluation of physical activity levels and quality of life of teachers. Acta Kinesiologica, 1, 25-32.
  • Salgın, A. (2020). Üniversite öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçim davranışları ve fiziksel aktivite düzeylerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Muğla.
  • Swann, C., Keegan, R.J., Piggott, D., & Crust, L. (2012). A systematic review of the experience, occurrence, and controllability of flow states in elite sport. Psychology of Sport and Exercise, 13(6), 807-819. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2012.05.006
  • Temel, A., Kangalgil, M., Mamak, H., Emre, T., ve Aydın, E. (2022). Ethical values of teachers: Differentiation according to regular physical activity. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 10(3), 363-383. https://doi.org/10.17478/jegys.1133255
  • Tepeköylü, Ö.Ö., Sümer, K., ve Soytürk, M. (2021). Antrenör iletişim becerileri ile sporcuların sürekli optimal performans duygu durumları arasındaki ilişkinin sporcu algılarına göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 46, 333-346. https://doi.org/10.30794/pausbed.858678
  • Yamaner, F., Çıplak E., ve İmamoğlu, O. (2020). Sporcu öğrencilerde optimal performans duygu durumun araştırılması, Turkish Studies, 15(2), 1515-1522. http://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.41771
  • Yıldız, A.B., Gülşen, D.B.A., ve Yılmaz, B. (2015). Sporcuların optimal performans duygu durumunun yaşam tatminleri üzerindeki etkisi. Niğde University Journal of Physical Education and Sport Sciences, 9(Special Issue), 58-64.

Comparison of Physical Activity Levels and Flow State in terms of Some Variables

Year 2022, , 369 - 379, 31.12.2022
https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1177220

Abstract

Physical activity and optimal performance moods are among the most important indicators of sportive performance. The purpose of the study was to compare whether physical activity levels and optimal performance moods differ according to department, class and gender. The Physical Activity Levels were used to determine the physical activity levels of the students, and the Flow State Scale was used to determine the flow state. The Independent Sample T test was used to compare the physical activity levels and optimal performance mood of the students according to the gender variable, and the One Way Anova-Test was used to compare the age, department and class variables. It was determined that there was a significant difference in the comparison of the flow state of Faculty of Sport Sciences students according to the department variable, and the difference was in favor of the coaching education department (p<0,05). It was determined that there was a significant difference in the comparison of the flow state of SBF students according to the grade variable, and the difference was in favor of the 4th grade students (p<0,05). It was determined that SBF students were in the very good activity group in the physical activity level classification. As a result, it was determined that the physical activity levels of the students were very good activity and their flow state was high. It is thought that the high level of physical activity and optimal performance mood of the students are due to their high internal and external motivations.

References

  • Aral, S. (2004). Performans ölçümü: Performans denetimlerinde araştırılması gerekenler. Ankara Yayınevi.
  • Arslandoğan, A., Türkmen, M., Töre, E., Demir, B. ve Hazar, S. (2021). Covid-19 sürecinde fiziksel aktivite düzeyi ile mental iyi oluş arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 67-75.
  • Aşçı, F.H., Altıntaş, A., ve Çağlar, E. (2007). Durumluk ve sürekli optimal performans duygu durum-2 ölçeklerinin uyarlama çalışması. Spor Bilimleri Dergisi, 18(4), 182- 196.
  • Avanoğlu, A.E., Karakaya, F., ve Hazar, S. (2020). Fiziksel aktivite düzeyi ile dikkat seviyesi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 10-16.
  • Aydın, G., ve Yalız- Solmaz, D. (2016). Spor bilimleri fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyleri. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 34-46.
  • Başar, S. (2019). Antrenör kaynaklı güdüsel iklimin sporcuların temel psikolojik ihtiyaçları güdülenmesi ve optimal performans duygu durumu ile ilişkisi. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, Sakarya.
  • Csikszentmihalyi, M. (1990). The psychology of optimal experience. Harper & Row.
  • Demlikoğlu, A. (2020). Yıldız ve genç erkek basketbolcularda beslenme durumu ile optimal performans duygu durumunun değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi. Trakya Üniversitesi. Edirne.
  • Enişte, E. (2021). Niğde Ömer Halisdemir Üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ve yaşam kalitesi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi. Niğde.
  • Erdoğan, B., ve Revan, S. (2019). Üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeylerinin belirlenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 1-7.
  • Gözmen, A., ve Aşçı, F.H. (2016). Sporcularda optimal performans duygu durumunun yordanmasında beş faktörlü kişilik özelliklerinin ve mükemmeliyetçiliğin rolü. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 27(1), 40-48. https://doi.org/10.17644/sbd.251312
  • Gür, F. (2021). Fiziksel aktivite ölçeği-2’nin Türkçe geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 12(3), 252-263. https://doi.org/10.17155/omuspd.891196
  • Hadi, E.G., Erdem, B., ve Duman, E. (2021). Sportif rekreatif aktiviteye katılan bireylerin serbest zaman doyum düzeyleri ve optimal performans duygu durumlarının arasındaki ilişkinin incelenmesi. Spor Bilimleri Dergisi, 32(1), 10-19. https://doi.org/10.17644/sbd.702867
  • Işık, Ö., Özarslan, A., ve Bekler, F. (2015). Üniversite öğrencilerinde fiziksel aktivite uyku kalitesi ve depresyon ilişkisi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(Özel Sayı), 65-73.
  • İlhan, A., Gümüşdağ, H., ve Kırkaya, İ. (2021). Tenis oyuncularında güdülenme ve optimal performans duygu durumu arasındaki ilişki. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi https://doi.org/10.17363/sstb.2020/ABC89/.38.2
  • Jackson, S. A., & Marsh, H. (1996). Development and validation of a scale to measure optimal experience: The Flow State Scale. Journal of Sport & Exercise Psychology, 18, 17-35.
  • Karaağaç, S., ve Şahan, H. (2021). Examine the relationship between en uygun flow state and mental training in individual and team sports. International Journal of Turkish Sport and Exercise Psychology, 1(1) 26-39.
  • Karaman, Ö.N., Özden, F., Özcanlı, C., ve Mutlu, T.O. (2020). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinde denge, sıçrama performansı ile fiziksel aktivite düzeyi arasındaki ilişki. Türkiye Klinikler Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 165-175. https://doi: 10.5336/sportsci.2019-72606
  • Karasar, N. (2015). Araştırmalarda rapor hazırlama (19. baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Murathan, G. (2022). Üniversite öğrencilerinin besin seçimi ve yeme davranışlarının beden imajı ve fiziksel aktivite düzeyine etkisinin değerlendirilmesi. Doktora tezi. Fırat Üniversitesi, Elâzığ.
  • Pedersen, E. S. L., Mortensen, L. H., Brage, S., Bjerregaard, A. L., & Aadahl, M. (2018). Criterion validity of the Physical Activity Scale (PAS2) in Danish adults. Scandinavian Journal of Public Health, 46(7), 726-734. https://doi.org/10.1177/1403494817738470.
  • Portenga, S.T., Aoyagi, M.W., & Cohen, A.B. (2017), Helping to build a profession: A working definition of sport and performance psychology. Journal of Sports in Action, 8(1) 47-59. https://doi: 10.1080/21520704.2016.1227413.
  • Sağlam, Y., ve Yilmaz, G. (2017). Evaluation of physical activity levels and quality of life of teachers. Acta Kinesiologica, 1, 25-32.
  • Salgın, A. (2020). Üniversite öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçim davranışları ve fiziksel aktivite düzeylerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Muğla.
  • Swann, C., Keegan, R.J., Piggott, D., & Crust, L. (2012). A systematic review of the experience, occurrence, and controllability of flow states in elite sport. Psychology of Sport and Exercise, 13(6), 807-819. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2012.05.006
  • Temel, A., Kangalgil, M., Mamak, H., Emre, T., ve Aydın, E. (2022). Ethical values of teachers: Differentiation according to regular physical activity. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 10(3), 363-383. https://doi.org/10.17478/jegys.1133255
  • Tepeköylü, Ö.Ö., Sümer, K., ve Soytürk, M. (2021). Antrenör iletişim becerileri ile sporcuların sürekli optimal performans duygu durumları arasındaki ilişkinin sporcu algılarına göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 46, 333-346. https://doi.org/10.30794/pausbed.858678
  • Yamaner, F., Çıplak E., ve İmamoğlu, O. (2020). Sporcu öğrencilerde optimal performans duygu durumun araştırılması, Turkish Studies, 15(2), 1515-1522. http://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.41771
  • Yıldız, A.B., Gülşen, D.B.A., ve Yılmaz, B. (2015). Sporcuların optimal performans duygu durumunun yaşam tatminleri üzerindeki etkisi. Niğde University Journal of Physical Education and Sport Sciences, 9(Special Issue), 58-64.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Research Article
Authors

Ruçhan İri 0000-0001-5092-2300

Emrah Şengür 0000-0001-5092-2300

Publication Date December 31, 2022
Submission Date September 19, 2022
Acceptance Date November 5, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA İri, R., & Şengür, E. (2022). Fiziksel Aktivite Düzeyleri ve Optimal Performans Duygu Durumlarının Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(2), 369-379. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1177220
AMA İri R, Şengür E. Fiziksel Aktivite Düzeyleri ve Optimal Performans Duygu Durumlarının Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması. CBÜ BESBD. December 2022;17(2):369-379. doi:10.33459/cbubesbd.1177220
Chicago İri, Ruçhan, and Emrah Şengür. “Fiziksel Aktivite Düzeyleri Ve Optimal Performans Duygu Durumlarının Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması”. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi 17, no. 2 (December 2022): 369-79. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1177220.
EndNote İri R, Şengür E (December 1, 2022) Fiziksel Aktivite Düzeyleri ve Optimal Performans Duygu Durumlarının Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 17 2 369–379.
IEEE R. İri and E. Şengür, “Fiziksel Aktivite Düzeyleri ve Optimal Performans Duygu Durumlarının Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması”, CBÜ BESBD, vol. 17, no. 2, pp. 369–379, 2022, doi: 10.33459/cbubesbd.1177220.
ISNAD İri, Ruçhan - Şengür, Emrah. “Fiziksel Aktivite Düzeyleri Ve Optimal Performans Duygu Durumlarının Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması”. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 17/2 (December 2022), 369-379. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1177220.
JAMA İri R, Şengür E. Fiziksel Aktivite Düzeyleri ve Optimal Performans Duygu Durumlarının Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması. CBÜ BESBD. 2022;17:369–379.
MLA İri, Ruçhan and Emrah Şengür. “Fiziksel Aktivite Düzeyleri Ve Optimal Performans Duygu Durumlarının Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması”. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, vol. 17, no. 2, 2022, pp. 369-7, doi:10.33459/cbubesbd.1177220.
Vancouver İri R, Şengür E. Fiziksel Aktivite Düzeyleri ve Optimal Performans Duygu Durumlarının Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması. CBÜ BESBD. 2022;17(2):369-7.