The objective of this research is to determine the
attitudes of the secondary school students’ studying at primary education
schools which are in the province of Düzce towards physical education and
sports lessons. While the total field
under survey consists of the secondary school students’ studying at primary
education schools which are in the province of Düzce, the sample group are
composed of total 394 volunteer students consisting of 204 boys and 190 girls
who are selected randomly among 5th, 6th, 7th and 8th grade students. The
questionnaire is used as data collection tool. In the first part of the survey
demographic characteristics, in the second part of survey physical education
and sport attitude scale take place which is revised by Demirhan and Altay
(2001). Statistical software SPSS (20) is used in the evaluation of the data
obtained and, the level of significance is considered as (p< 0.05).
Frequency analysis is applied to determine the demographic characteristic and percentage
of the distributions for the
responses of participants, in
independent groups t-test is applied to
comparisons of the genders and
attitudes towards physical education classes, one-way analysis
of variance is applied to make
comparisons for the attitudes of the
course of physical education according to variables such as living
place, class, age etc, and Scheffer and Games-Howell test is applied to
determine the differences stemmed from which group (p< 0.05). According to
the one-way analysis of variance results, we can consume that, with the
considerance of monthly income of the parents of students and the classes in
which the students study in secondary schools, the attitudes of the seventh
class girl and boy students are more positive than the attitudes of the sixth
class girl and boy students in physical education and sports lesson. The
positive attitudes of the students increase in the economically wealthy
families. The results of the analysis showed that the attitudes of the students
are effected positively whether their parents let them to do sports or not. The
students whose family members do sports are more interested in physical
education and sports lesson than the others.
Bu
araştırmanın amacı; Düzce ili ilköğretim okulları 2. kademe öğrencilerinin
beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumlarının belirlenmesidir.
Araştırmanın örneklem gurubunu Düzce ilinde 5, 6, 7 ve 8. sınıfta öğrenim gören
204’ü erkek 190’ı kız olmak üzere toplam 394 gönüllü öğrenci oluşturmuştur.
Veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Anketin birinci bölümünde bilgi
formuna, ikinci bölümünde ise Demirhan ve Altay (2001)’ın revize ettiği, beden
eğitimi ve spor tutum ölçeğine (BESTÖ) yer verilmiştir. Elde edilen verilerin
değerlendirilmesinde SPSS (20) istatistik programı kullanılmış ve bu verilerin
anlamlılık düzeyi (p< 0.05) alınmıştır. Araştırmada katılımcıların
demografik özellikleri ile ankete verdikleri cevapların yüzdelik dağılımlarının
belirlenmesinde frekans analizi; cinsiyetler ile beden eğitim dersine ilişkin
tutumlarının karşılaştırılmasında bağımsız gruplarda t-testi; yaşanılan yer,
sınıf, yaş, gibi değişkenlere göre beden eğitimi dersine ilişkin tutumlarının
karşılaştırılmasında tek yönlü varyans analizi ile farklılığın hangi gruptan
kaynaklandığını belirlemek için ise Scheffe ve Games-Howell testleri
uygulanmıştır (p< 0.05). İlköğretim okulları 2. kademe öğrencilerinin
okuduğu sınıfa ve ailelerinin aylık gelir durumları göz önüne alınarak
tutumları incelendiğinde tek yönlü varyans analizi" sonuçlarına göre
yedinci sınıfta okuyan kız ve erkek öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine
karşı tutumları altıncı sınıfta okuyan kız ve erkek öğrencilerin tutumlarına
nazaran daha olumlu olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ekonomik durumu iyi olan
ailelerde beden eğitimi ve spor dersine karşı olumlu tutum artmaktadır.
Ailelerin öğrencilerin spor yapmalarına izin vermesi onları olumlu yönde
etkilemiştir. Ailesinde spor yapan öğrencilerin aile fertlerinden etkilenerek
beden eğitimi ve spor dersine karşı tutumlarını olumlu şekilde etkilemiştir.
Subjects | Sports Medicine |
---|---|
Journal Section | Beden Eğitimi ve Spor Öğretimi |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Submission Date | February 6, 2017 |
Acceptance Date | June 8, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 12 Issue: 1 |