Bu araştırma Mersin Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Beden Eğitimi ve Spor bölümüne öğrenci seçiminde uygulanan giriş sınavının yordama geçerliliğini incelemek için düzenlenmiştir. Araştırmanın örneklemini bölümün 2., 3., ve 4. sınıflarında eğitim-öğretim görmekte olan 147 öğrenci oluşturmaktadır. Adayların bölüme girişi motorsal testlerdeki performansları ve ÖSS, OÖB puanlarına göre belirlenmektedir. Yordayıcı olarak ele alınan bu ölçümlerin öğrencilerin okul başarısını ne ölçüde yordadıkları, hangilerinin daha güçlü yordayıcılar olduklarını görmek için çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Analiz sonuçları kız öğrencilerin genel başarılarının yordanmasında OÖBP’ nın, erkeklerde ise eşgüdüm ve OÖBP’ inin etkili olduğunu ortaya koymuştur.
This study is designed to investigate the predictive validyty of entrance tests which is applied to the candidates of the Department of Physical Education and Sports of Mersin University. The study consists of 147 individuals who currently 2nd., 3rd. and 4th. year students of the Department The students are admitted to the department with respect to their average grade scores of secondary education (AGS), their scores at the university entrance exam and finally the scores they achieved at the end of motor tests which are applied by the Department . These three scores whıch our study takes as the predictives are tested by reggression analysis in order to determine their predictiveness of students' academic achievement as well as which of these three scores are more predictive than other. The results of our analysis indicate that AGS is predictive of the generale academic achievement for the female students, whereas it is the coodination test together with AGS for male students
Other ID | JA28YN63CC |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 1999 |
Submission Date | March 1, 1999 |
Published in Issue | Year 1999 Volume: 3 Issue: 1 |