The aim of this research is to organize sport activities for children and youth, from various schools in Manisa, who participate the voluntary activities and who are interested in swimming. A Social development Inventory by H. J. Eysenck Glenn Wilson was applied to the families of the children and youth who participated in these activities voluntarily (pre-test, post-test) at the beginning and at the end of studies, in order to confirm the social development and behavioral changes. 26 girls and 25 boys (approximately 6-15 years old) joined the activities regularly for two months. Pained T and Wilcoxon Signed Ranks Tests were the statistical analyses which were used in the evaluation of research outputs (p< 0.05). When we have at the statistical results related to the subject, we have seen that there is no developmental difference both between age groups and sexes. In general assessment, we have observed social development in all children and youth. (p<0.05)
Bu çalışmanın amacı, Manisa ilinin değişik okullarında öğrenim gören ve gönüllü olarak yaz yüzme etkinliklere katılan çocuklarda ve ergenlerde, etkinliklerin sosyal gelişime etkisinin araştırılmasıdır. Aktivitelere katılan çocukların davranış değişikliklerini ve sosyal gelişimlerini saptamak üzere H.J. Eyseck Glenn Wilson’ un sosyal gelişim envanteri ön test ve son test şeklinde ailelerine uygulanmıştır (7). Araştırmaya 6-15 yaş arasında olan 26 kız, 25 erkek iki ay süreyle katılmıştır. Araştırma verilerinin değerlendirilmesinde de Pained t ve Wilcoxin Signed Ranks testleri kullanılmıştır (p<0.05).Konuya ilişkin tüm İstatistiksel sonuçlara bakıldığında; yaş grupları ve cinsiyetler arasında Sosyal Gelişimsel farklılıkların olmadığı gözlemlenmiştir (p<0.05). Ancak genel olarak yapılan değerlendirmelerde tüm çocukların ve ergenlerin Sosyal yönden gelişmelerinde anlamlı düzeyde faklıklar olduğu gözlemlenmiştir (p<0.05).
Other ID | JA63SZ66DF |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 1999 |
Submission Date | September 1, 1999 |
Published in Issue | Year 1999 Volume: 3 Issue: 3 |