This study analyzes the developmental processes of qualified sports
scientists or teaching staff forming the basis of the effective national sport
system. Physical education teachers, free time instructor for health and
fitness, coaches and sports managers have been educated by sports scientists in
higher education system. In the training of qualified scientists and lecturers,
qualifications should be determined on the basis of education, research,
management and social duties services which are the main activities of the
faculty member. Turkey should adapt the higher education system to World and
the European Union Standards taking into account the health and physical
fitness needs of the society with the General Directorate of Sports and
national sports federations.
In conclusion, all kinds of arrangements to be made in the criterias of
associate professorship should be made taking into account the effects on the
quality of teacher’s the basic activities in the sport sciences. The Council of
Interuniversity (UAK) should be rearranged for the requirements for associate
professorship applications toward the selection of qualified teaching members. "Commission on scientific journal
quality control" can fight against the fake and lower quality
journals. Turkey should align its own undergraduate and graduate programs in
the field of sport sciences to world and European standards in higher education
system with cooperation of national sports federations and authority. Also
there is a need to lower the number of these faculties and school of physical
education and sports. A central "sports
science institute" or “sport
university”should be established for quality graduate and postgraduate
training at national level.
Bu çalışma, ulusal etkili spor sisteminin temelini
oluşturan nitelikli spor bilimcilerin veya öğretim üyelerinin yetiştirilme
süreçlerini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Beden eğitimi öğretmeni, serbest
zaman eğitmeni, antrenör ve spor yöneticilerini spor bilimciler
yetiştirmektedir. Nitelikli öğretim üyelerinin yetiştirilmesinde öğretim
üyesinin temel etkinlikleri olan eğitim, araştırma, yönetim ve topluma hizmet
ekseninde yeterlilikler belirlenmelidir. Türkiye; Yükseköğretim Sistemini Spor
Genel Müdürlüğü, ulusal spor federasyonları ile toplumun sağlık ve fiziksel
uygunluk ihtiyaçlarını Sağlık Bakanlığı ile işbirliği içerisinde Dünya ve
Avrupa Birliği standartlarına uygun hale getirmelidir.
Sonuç olarak,
spor bilimleri alanında doçentlik kriterlerinde yapılacak her türlü düzenleme
öğretim üyesinin temel etkinliklerinin kalitesine etkisi dikkate alınarak
yapılmalıdır. Üniversitelerarası Kurul (UAK) Doçentlik Başvuru Koşulları,
nitelikli öğretim üyelerinin seçimine yönelik yeniden düzenlenmelidir. Sahte ve
bilimsel niteliği düşük dergilerle “dergi
kalite kontrol komisyonu” ile mücadele edilebilir. Beden eğitimi ve spor
bilimleri alanında lisans ve lisansüstü düzeydeki programların, Dünya ve Avrupa
Birliği standartları ile uyumlaştırma çalışmaları acilen yapılmalıdır. Mevcut lisans
ve lisansüstü eğitim veren yüksekokul ve fakültelerin sayısı azaltılmalıdır.
Ulusal düzeyde kaliteli lisans ve lisansüstü eğitim için merkezi “spor bilimleri enstitüsü” veya “spor üniversitesi” kurulmalıdır.
Subjects | Sports Medicine |
---|---|
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2017 |
Submission Date | July 8, 2017 |
Acceptance Date | December 18, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 12 Issue: 2 |