In this research, it was aimed
to investigation of the factors that hinder participation of recreational
activities of university students. A total of 195 students, 96 males and 99
females attending Üsküdar University, voluntarily participated in the research.
As a data collection tool, the validity and reliability study of Turkish
adaptation developed by Alexandris and Carroll (1997) is used on Gürbüz and
Karaküçük (2007) "Leisure Time Barriers" scale. The scale consists of
6 sub-dimensions and 27 items. The obtained data were analyzed with SPSS 21.0
package program. Independent sample t-test and ANOVA test were applied to the
parametric tests after the frequency and percentage values of the data obtained
from the time-of-use barriers used in the study were taken.Meaning level is
taken as 0.05. According to the findings, it
is seen that there is not a big difference in the factors that affect the
participation of Üskudar University students in recreational activities. There was no statistically significant difference in
the sub-dimensions when compared to the variables of "Gender" and
"Department" (p>0.05). Compared to the "class" variable,
there was a statistically significant difference in the subscales of "time
and interest incompleteness" and "individual psychology" sub -
dimensions (p<0.05).
Bu araştırmada, Üsküdar
Üniversitesi'nde okuyan öğrencilerin rekreasyonel etkinliklere katılımına engel
olan faktörlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya, Üsküdar
Üniversitesi'nde okuyan 96’sı erkek, 99’u kadın olmak üzere toplam 195 öğrenci gönüllü
olarak katılmıştır. Veri toplama aracı olarak Alexandris ve Carroll (1997)
tarafından geliştirilen, Türkçe uyarlaması, geçerlik ve güvenirlik çalışması
Gürbüz ve Karaküçük (2007) tarafından yapılan “Boş Zaman Engelleri” ölçeği
kullanılmıştır. Ölçek, toplam 6 alt boyut ve 27 maddeden oluşmaktadır. Elde
edilen veriler, SPSS 21.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırmada
kullanılan boş zaman engelleri ölçeğinden elde edilen verilerin frekans ve
yüzde değerleri alındıktan sonra parametrik testlerden Bağımsız Örneklem
T-Testi (independent sample t-test) ve ANOVA testi uygulanmıştır. Anlam düzeyi
0.05 olarak alınmıştır. Elde edilen bulgulara göre,
Üsküdar Üniversitesi öğrencilerinin rekreatif etkinliklere katılımını etkileyen
faktörlerde büyük bir farklılığın olmadığı görülmektedir. “Cinsiyet” ve “Bölüm”
değişkenlerine göre karşılaştırıldığında alt boyutlarda istatistiksel olarak
anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p>0.05). “Sınıf” değişkenine göre
karşılaştırıldığında ise alt boyutlarda “zaman ve ilgi eksikliği” ile “birey
psikolojisi” alt boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık
bulunmuştur (p<0.05).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Submission Date | December 8, 2017 |
Acceptance Date | December 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 13 Issue: 2 |