This research was conducted to examine the social appearance anxiety, life satisfaction and recreation benefit levels of university students according to various variables. Study; It was designed in a quantitative research model and a survey design was used. The universe of the research; The sample consists of students from Niğde Ömer Halisdemir University Faculty of Sports Sciences, and the sample consists of a total of 360 students, 149 of whom are female and 211 of whom are male, studying at Niğde Ömer Halisdemir University Faculty of Sports Sciences. As data collection tools; Social Appearance Anxiety Scale, Life Satisfaction Scale, and Recreation Benefit Scale were used. According to the results obtained, Mann-Whitney U test and Kruskal-Wallis H test, which are non-parametric tests, were applied for hypothesis tests. Spearman Correlation analyzes were performed for inferential statistics. In conclusion; There is a low negative relationship between the participants' life satisfaction total score and social appearance anxiety total score, and a positive low level relationship between the recreation benefit total scores and life satisfaction total scores. It is seen that there is a low level negative relationship between the participants' social appearance anxiety total score and their recreation benefit total score. No statistically significant difference was detected in the analyzes made for the gender, department and age variables considered within the scope of the research.
Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin sosyal görünüş kaygısı, yaşam tatmini ve rekreasyon fayda düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışma, nicel araştırma modelinde tasarlanmış olup, tarama deseni kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini; Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi öğrencileri oluşturmaktadır, örneklemi ise Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören 149’ u kadın 211’i erkek toplamda 360 öğrenci oluşmaktadır. Veri toplama araçları olarak; Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği, Yaşam Tatmini Ölçeği, Rekreasyon Fayda Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre hipotez testleri için non-parametrik testlerden Mann-Whitney U testi ve Kruskal-Wallis H testi uygulanmıştır. Çıkarımsal istatistikler için Spearman Korelasyon analizleri yapılmıştır. Sonuç olarak; Katılımcıların yaşam tatmini toplam puanı ile sosyal görünüş kaygısı toplam puanı arasında negatif yönlü düşük düzeyde bir ilişki olduğu, rekreasyon fayda toplam puanları ile yaşam tatmini toplam puanları arasında ise pozitif yönlü düşük düzeyde bir ilişki görülmektedir. Katılımcıların sosyal görünüş kaygısı toplam puanı ile rekreasyon fayda toplam puanı arasında negatif yönlü düşük düzeyde bir ilişki olduğu görülmektedir. Araştırma kapsamında ele alınan cinsiyet, bölüm ve yaş değişkenlerine yönelik yapılan analizlerde istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilememiştir.
niğde ömer halisdemir üniversitesi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | January 31, 2024 |
Publication Date | January 31, 2024 |
Submission Date | November 6, 2023 |
Acceptance Date | December 23, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 19 Issue: 1 |