Sporcu öğrencilerin fair play’e yönelik davranışları ile sporda saldırganlık ve öfke düzeyleri arasındaki ilişkinin incelendiği çalışmanın örneklem grubunu 2021-2022 Eğitim-Öğretim yılında Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören 140’ı kadın, 193’ü erkek toplam 333 sporcu öğrenci oluşturmaktadır. Hem tarama (betimsel) hem de ilişkisel modelin kullanıldığı çalışmanın amacı, sporcu öğrencilerinin fair playe yönelik davranışları ile sporda saldırganlık ve öfke düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Veri toplamak için Çok Boyutlu Sportmenlik Yönelimi Ölçeği (MSOS–25) ile Sporda Saldırganlık ve Öfke Ölçeği (SSÖÖ) kullanılmıştır. Veriler katılımcılardan 2022 yılı Nisan ayında yüzyüze formlar aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde ölçüm araçlarının iç-tutarlılıklarının incelemesi için Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı hesaplanmıştır. Katılımcıların çeşitli demografik özelliklerine göre Çok Boyutlu Sportmenlik Yönelimi Ölçeği ile Sporda Saldırganlık ve Öfke Ölçeği düzeylerini değerlendirmek için t-testi ve ANOVA testleri uygulanmıştır. Ayrıca ölçekler arasındaki ilişki seviyesi pearson korelasyon analizi ile değerlendirilmiştir. Verilerin parametrik testlerin ön şartlarını sağlayıp sağlamadığına ise Skewness ve Kurtosis (verilerin normal dağılım durumu) değerleri ve Levene (varyans eşitliği) testi sonuçları incelenerek karar verilmiştir. Araştırma sonucunda sporcu öğrencilerin Çok Boyutlu Sportmenlik Yönelimi düzeyleri ile Sporda Saldırganlık ve Öfke düzeyleri arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Buna göre sporcu öğrencilerin fair playe yönelik davranışları arttıkça sporda saldırganlık ve öfke düzeylerinin düştüğü söylenebilir.
The sample group of the study, which examined the relationship between the fair play behaviors of student athletes and their levels of aggression and anger in sports, consisted of a total of 333 student athletes, 140 female and 193 male, studying at Alanya Alaaddin Keykubat University Faculty of Sports Sciences in the 2021-2022 academic year. The aim of the study, in which both screening (descriptive) and correlational models were used, was to examine the relationship between student athletes' fair play behaviors and their levels of aggression and anger in sports. The Multidimensional Scale of Sportsmanship Orientation (MSOS-25) and the Scale of Aggression and Anger in Sport (CAAS) were used to collect data. The data were collected from the participants through face-to-face forms in April 2022. In the analysis of the data obtained in the study, Cronbach Alpha reliability coefficient was calculated to examine the internal consistency of the measurement tools. According to the various demographic characteristics of the participants, t-test and ANOVA tests were applied to evaluate the levels of the Multidimensional Sportsmanship Orientation Scale and the Aggression and Anger in Sport Scale. In addition, the level of relationship between the scales was evaluated by Pearson correlation analysis. Whether the data met the prerequisites of parametric tests was decided by examining the Skewness and Kurtosis (normal distribution of data) values and Levene (equality of variance) test results. As a result of the research, it was seen that there was a significant negative relationship between the Multidimensional Sportsmanship Orientation levels of student athletes and the levels of Aggression and Anger in Sports. Accordingly, it can be said that as the fair play behaviors of student athletes increase, their levels of aggression and anger in sports decrease.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports Science and Exercise (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 9, 2024 |
Publication Date | July 31, 2024 |
Submission Date | January 24, 2024 |
Acceptance Date | April 4, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 19 Issue: 2 |