Araştırmanın amacı, spor bilimlerinde öğrenim gören öğrencilerin zaman yönetimi ile tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın evrenini spor bilimleri fakültesinde öğrenim gören 640 öğrenci, örneklem grubunu ise rastgele yöntemle seçilen toplam 153 gönüllü öğrenci oluşturmuştur. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılarak yürütülmüştür. Çalışmaya katılan katılımcıların, kişisel bilgi formu ile literatürde yer alan zaman yönetimi ve sporcu tükenmişlik ölçeğini cevaplamaları istenmiştir. Elde edilen verileri analiz etmek amacıyla frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, basıklık ve çarpıklık değerleri hesaplanmıştır. İkili karşılaştırmalarda Independent t test, çoklu karşılaştırmalarda tek yönlü Anova test, değişkenler arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla Pearson korelasyon analizi uygulanmıştır. Sonuç olarak, katılımcıların zaman yönetimi ve sporcu tükenmişlik ölçeklerinde cinsiyet ve spor türü değişkenlerinde herhangi bir anlamlı farklılık tespit edilmemiştir. Zaman yönetimi ölçeği zaman planlaması alt boyutunda; yaş değişkenine, öğrenim görülen bölüme ve kitap okuyan bireylerin, okumayan bireylere göre ve rekreatif etkinliklere katılan bireylerin katılmayan bireylere göre zaman planlamasını daha iyi yaptığı tespit edilmiştir.
The aim of the research is to examine the relationship between time management and burnout levels of students studying in sports sciences. The population of the research consisted of 640 students studying at faculty of sports sciences, and the sample group consisted of a total of 153 volunteer students randomly selected. The research was conducted using the survey model, one of the quantitative research methods. Participants in the study were asked to answer the personal information form and the time management and athlete burnout scale in the literature. In order to analyze the data obtained, frequency, arithmetic mean, standard deviation, kurtosis and skewness values were calculated. Independent t test was used for pairwise comparisons, One-Way Anova test was used for multiple comparisons, and Pearson correlation analysis was applied to examine the relationship between variables. As a result, no significant differences were detected in the participants' time management and athlete burnout scales in terms of gender and sport type variables. In the time planning sub-dimension of the time management scale; It has been determined that individuals who read books plan their time better than individuals who do not read, and individuals who participate in recreational activities do better than individuals who do not participate, depending on the age variable, the department studied.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | January 6, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | June 25, 2024 |
Acceptance Date | September 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 20 Issue: 1 |