Research Article
BibTex RIS Cite

Ebeveynlerin Beden Eğitimi Dersine ve Öğretmenine Yönelik Algılarının Metaforlar Yoluyla İncelenmesi

Year 2025, Volume: 20 Issue: 2, 238 - 261, 31.07.2025

Abstract

Bu araştırmanın amacı, ebeveynlerin beden eğitimi dersine ve öğretmenine yönelik algılarının metaforlar yoluyla incelenmesidir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 142 ebeveyn oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, ebeveynlerin “Beden eğitimi dersi……gibidir, çünkü……” ve “Beden eğitimi öğretmeni……gibidir, çünkü……” cümlesini tamamlamaları ile elde edilmiştir. Araştırma toplanan verilerin analizinde içerik analiz yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda beden eğitimi dersine yönelik toplam 103 metafor üretilirken, beden eğitimi öğretmenine yönelik ise toplamda 101 metafor üretilmiştir. Ebeveynlerin beden eğitimi dersine yönelik ürettikleri metaforlar 8 tema altında sınıflandırılmıştır. Bunlar; sağlık kazandıran, eğlendiren ve rahatlatan ders, çok yönlü ders, boş ve gereksiz ders, disiplin kazandıran ders, farklı yeteneklerin bir araya gelmesi, keşfedilmesi ve yönlendirilmesi, özgür ortam ve sevilen ders temalarıdır. Beden eğitimi dersi için kullanım sayısına göre en çok; “ağaç (5), ilaç (4), sağlık (3), eğlence (3) ve kuş (3)” gibi metaforlar kullanılmıştır. Ebeveynlerin beden eğitimi öğretmenine yönelik ürettikleri metaforlar ise 9 tema altında sınıflandırılmıştır. Bunlar; çok yönlü, eğlendiren ve rahatlatan, enerjik ve hareketli kişilik, farklılık, fiziksel güç unsuru, keşfeden ve yönlendiren, lider ve disiplin sağlayan, öğrenci dostu, sağlık kazandıran temalarıdır. Beden eğitimi öğretmeni için kullanım sayısına göre en çok; “doktor (5), arkadaş (4), aslan (3), atom karınca (2), bahçıvan (2)” gibi metaforlar kullanılmıştır. Sonuç olarak; ebeveynlerin beden eğitimi ve spor dersine ve öğretmenine yönelik algılarının olumlu olduğu söylenebilir.

References

  • Alcantara-Porcuna, V., & Rodriguez-Martin, B. (2022). Parents’ and teacher’s perceptions of physical activity in schools: A Meta-ethnography. The Journal of School Nursing, 38(1), 98-109. https://doi.org/10.1177/1059840520972005
  • Allender, S., Cowburn, G., & Foster, C. (2006). Understanding participation in sport and physical activity among children and adults: A review of qualitative studies. Health Education Research, 21(6), 826-835. https://doi.org/10.1093/her/cyl063
  • Appelqvist-Schmidlechner, K., Haavanlammi, M., & Kekkonen, M. (2021). Benefits and underlying mechanisms of organized sport participation on mental health among socially vulnerable boys. A Qualitative study on parents’ perspective in the sport-based Icehearts programme. Sport in Society, 26(2), 245-262. https://doi.org/10.1080/17430437.2021.1996348
  • Arslan, M., ve Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 35(171), 100-108. Aytekin, S. (2023). Sınıf öğretmenlerinin oyun oynamaya yönelik metaforik algılarının belirlenmesi. Eğitim ve Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 6(1), 185-197. https://doi.org/10.52974/jena.1137419
  • Başgül, S. (2019). Elit sporcuların branş seçiminde beden eğitimi öğretmeninin etkisi (Artvin, Rize, Trabzon illeri örneği). Yüksek lisans tezi, Trabzon Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.
  • Birello, M., & Joan-Tomas, P. (2023). Visualmetaphors and metonymies in pre-service teachers’ reflections: Beliefs and experiences in the learning and teaching of writing. Teaching and Teacher Education, 122, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103971
  • Büyükkaya, E. C. (2019). Farklı okul düzeylerindeki öğrencilerin öğretmen kavramına yönelik metaforik algısı. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Castillo, I., Molina-Garcia, J., Estevan, I., Queralt, A., & Alvarez, O. (2020). Transformational teaching in physical education and students’ leisure-time physical activity: The Mediating role of learning climate, passion and self-determined motivation. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(13), 1-16. https://doi.org/10.3390/ijerph17134844
  • Centeio, E., Mercier, K., Garn, A., Erwin, H., Marttinen, R., & Foley, J. (2021). The Success and struggles of physical education teachers while teaching online during the COVID-19 pandemic. Journal of Teaching in Physical Education, 40(4), 667-673. https://doi.org/10.1123/jtpe.2020-0295
  • Cirit, B., & Gölünük-Başpınar, S. (2021). Investigation of secondary school students’ metaphorical perceptions for physical education teachers. Journal of Sport Sciences Researches, 6(1), 106-117. https://doi.org/10.25307/jssr.907270
  • Cirit, B. (2020). 10-14 Yaş grubu öğrencilerinin beden eğitimi öğretmenine karşı metaforik algı düzeyinin araştırılması. Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Claver, F., Martínez-Aranda, L. M., Conejero, M., & Gil-Arias, A. (2020). Motivation, discipline and academic performance in physical education: A holistic approach from achievement goal and self-determination theories. Frontiers in Psychology, 11, Article 1808. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01808
  • Creswell, J. W. (2015). Nitel araştırma yöntemleri. Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (4. Baskı), Çev. Edt.: Bütün, M., & Demir, S .B. Siyasal Kitabevi.
  • Çakaroğlu, D., ve Ömür, E. H. (2020). “Oyun” kavramına ilişkin algının metafor yoluyla belirlenmesi. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 155-164. https://doi.org/10.30561/sinopusd.735857
  • Çakmak, S., Kahveci, S. M., ve Karagün, E. (2024). Sağlık çalışanlarının egzersiz ve spor kavramlarına ilişkin metaforları. The Online Journal of Recreation and Sports, 13(1), 29-38. https://doi.org/10.22282/tojras.1332238
  • Çar, B. (2022). Sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi dersi ve oyun kavramı ile ilgili algılamalarının incelenmesi. Spormetre: Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(3), 105-117. https://doi.org/10.33689/spormetre.1091870
  • Deng, Q., Zheng, B., & Chen, J. (2020). The Relationship between personality traits, resilience, school support, and creative teaching in higher school physical education teachers. Frontiers in Psychology, 11, 1-11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.568906
  • Ding, S. L., & Chew, E. (2019). Thy word is a lamp unto my feet: A Study via metaphoric perceptions on how online feedback benefited Chinese learners. Educational Technology Research and Development, 67(4), 1025-1042. https://doi.org/10.1007/s11423-019-09651-w
  • Etçi, A. (2023). Gençlik ve spor bakanlığı çalışanlarının halk oyunlarına yönelik oluşturdukları metaforlar. Yüksek lisans tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Ferguson, L., Epp, G. B., Wuttunee, K., Dunn, M., McHugh, T. L., & Humbert, M. L. (2019). ‘It’s more than just performing well in your sport. It’s also about being healthy physically, mentally, emotionally, and spiritually’: Indigenous women athletes’ meanings and experiences of flourishing in sport. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 11(1), 1-19. https://doi.org/10.1080/2159676X.2018.1458332
  • Flynn, R. J., Pringle, A., & Roscoe, C. M. P. (2023). Direct parent engagement to ımprove fundamental movement skills in children: A Systematic review. MDPI, Children, 10(7), 1-19. https://doi.org/10.3390/children10071247
  • Gariglio, J. A. (2021). Beginning physical education teachers’ induction: Discoveries and survival in the profession. Sport, Education and Society, 26(7), 733-745. https://doi.org/10.1080/13573322.2021.1884061
  • Gözel, Ü., ve Gündoğdu, K. (2020). Öğrencilerin oyun kavramına ilişkin metaforik algıları. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 135-158. https://doi.org/10.18039/ajesi.741036
  • Granero-Gallegos, A. (2020). New developments in physical education and sport. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(24), 1-9. https://doi.org/10.3390/ijerph17249171
  • Guo, Q., Samsudin, S., Yang, X., Gao, J., Ramlan, M. A., Abdullah, B., & Farizan, N. H. (2023). Relationship between perceived teacher support and student engagement in physical education: A Systematic review. Sustainability, 15(7), 1-18. https://doi.org/10.3390/su15076039
  • Guthold, R., Stevens, G. A., Riley, L. M., & Bull, F. (2020). Global trends in insufficient physical activity among adolescents: A Pooled analysis of 298 population-based surveys with 1·6 million participants. Lancet Child Adolesc Health, 4(1), 23–35. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(19)30323-2
  • Güler, B. (2017). Yaz spor okulu sporcularının antrenörlerine ilişkin metaforları. Yüksek lisans tezi, Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Güngör, N. B. (2019). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin bireysel yenilikçilik düzeyinin öğretmen profesyonelizmine olan etkisinde bilişsel esnekliğin aracılık rolü. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hu, D., Zhou, S., Crowley-McHattan, Z. J., & Liu, Z. (2021). Factors that ınfluence participation in physical activity in school-aged children and adolescents: A systematic review from the social ecological model perspective. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(6), 1-22. https://doi.org/10.3390/ijerph18063147
  • Huescar-Hernandez, E., Moreno-Murcia, J. A., & Espin, J. (2020). Teachers’ interpersonal styles and fear of failure from the perspective of physical education students. Plos One, 15(5), 1-12. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0235011
  • Jomar, B. E., & Porferia, S. P. (2021). Understanding personality traits of students and their physical activity engagement: A Convergent design. International Journal of Physical Education, Sports and Health, 8(4),342-354. https://doi.org/10.22271/kheljournal.2021.v8.i4f.2203
  • Kara, M. (2020). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmen ve ideal öğretmen algıları: Bir metafor çalışması. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi. 11(21), 112-132.
  • Kart, M. (2016). Pedagojik formasyon öğrencileri ile eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmen kavramına ilişkin metaforik algıları. Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Karagün, E. (2021). The Metaphors of teachers employed at primary and secondary schools about the concepts: “Physical Education” and “Sport”. Education and Science, 46(208), 79-104. https://doi.org/10.15390/EB.2021.9230
  • Karaşahinoğlu, T. (2015). Ortaokullarda beden eğitimi öğretmenine ilişkin metaforik algılar. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karaşahinoğlu, T., ve İlhan, E. (2019). Beden eğitimi öğretmeni algısına yönelik öğrenci çizimlerinin incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 24(1), 1-15.
  • Karataş, Ö. E. (2021). Ortaokul öğrencilerinin ideal beden eğitimi öğretmen algılarının incelenmesi. Doktora tezi, İnönü Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Karatut, A. (2018). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersi ile ilişkilendirdikleri görsel metaforların incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Katrancı, Y., ve Kıral, B. (2021). Ortaokul matematik öğretmeni adaylarının matematik ve matematik öğretmeni algıları: Metaforik bir yaklaşım. Asya Akademik Sosyal Araştırmalar, 5(18), 21-41. https://doi.org/10.31455/asya.940207
  • Kılcan, B. (2019). Metafor ve eğitimde metaforik çalışmalar için bir uygulama rehberi. Pegem.
  • Kıral, E., & Özreçberoğlu, N. (2022). The Metaphoric perceptions of parents about the concept of problems ın primary education. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 21(83), 909-925. https://doi.org/10.17755/esosder.1026745
  • Knowles, C., Paradis, F., Breslin, G., Shannon, S., & Carlin, A. (2023). Does physical activity in childhood or adolescence predict future anxiety, depression, or wellbeing? A Systematic review of 98 prospective cohort studies. The Preprint Server for Health Sciences, Article 23292009. https://doi.org/10.1101/2023.06.28.23292009
  • Koca, K. H., ve Mücahit, M. (2022). Ortaöğretim öğrencilerinin din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmeni ve dersine yönelik metaforik algıları. Cumhuriyet İlahiyat Dergisi, 26(1), 321-339. https://doi.org/10.18505/cuid.1052263
  • Koç, U. (2020). Üniversite öğrencilerinin beden eğitimi kavramına ilişkin metaforik algıları. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 11-20.
  • Korur, E. N., ve Sözen, H. (2018). Beden eğitimi öğretmenine ilişkin metaforik algılar: Ortaokul örneği. International Congress on Political, Economic and Social Studies, 4, 33-39.
  • Lim, E. M. (2024). Metaphor analysis on pre-service early childhood teachers’ conception of AI (Artificial Intelligence) education for young children. Thinking Skills and Creativity, (51), Article 101455. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2023.101455
  • Namlı, A., Temel, C., ve Güllü, M. (2017). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersine ilişkin ürettikleri metaforlar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(2), 479-496.
  • Nasario, J. C., Zaia, V., Martins-Trevisan, C., Garzon, S., Lagana, A. S. & Montagna, E.(2020). Attitudes and values of physical education professionals and undergraduate students about their role in health promotion. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(7), 1-15. https://doi.org/10.3390/ijerph17072288
  • Neuman, A., & Guterman, O. (2022). “Education is like…”: Home-schooled teenagers’ metaphors for learning, home schooling and school education. Educational Studies, 48(5), 676-691. https://doi.org/10.1080/03055698.2020.1798742
  • Newell, K. M., & Rovegno, I. (2021). Teaching children’s motor skills for team games through guided discovery: How constraints enhance learning. Frontiers in Psychology, 12, 1-18. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.724848
  • Murphy, J., McGrane, B., White, R. L., & Sweeney, M. R. (2022). Self esteem, meaningful experiences and the rocky road- contexts of physical activity that ımpact mental health in adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(23), 1-16. https://doi.org/10.3390/ijerph192315846
  • Özcan, G., Mirzeoğlu, A. D., ve Çoknaz, D. (2016). Öğrenci gözüyle beden eğitimi ve spor dersi ve öğretmeni. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 270-291. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2016.16.1-5000182921
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (3. Baskı),. Çev. Edt.: Bütün, M., & Demir, S.B. Pegem.
  • Peralta, M., Henriques-Neto, D., Gouveia, É. R., Sardinha, L. B., & Marques, A. (2020). Promoting health-related cardiorespiratory fitness in physical education: A Systematic review. Plos One, 15(8), 1-15. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0237019
  • Prieto-Ayuso, A., Pastor-Vicedo, J. C., González-Víllora, S., & Fernández-Río, J. (2020). Are physical education lessons suitable for sport talent ıdentification? A Systematic review of the literature. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(6), 1-12. https://doi.org/10.3390/ijerph17061965
  • Rodriguez-Macias, M., Abad-Robles, M. T., & Fuentes-Guerra, F. J. (2021). Effects of sport teaching on students' enjoyment and fun: A systematic review and meta-analysis. Frontiers Psychology, 12, 1-21. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.708155
  • Roset, L., Green, K., & Thurston, M. (2019). Norwegian youngsters’ perceptions of physical education: Exploring the implications for mental health. Sport, Education and Society, 25(1), 618-630. https://doi.org/10.1080/13573322.2019.1634043
  • Rukavina, P., Langdon, J., Greenleaf, C., & Jenkins, J. (2019). Diversity attitude associations in pre-service physical education teachers. JTRM in Kinesiology. Article EJ1203187
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Sandor, C. (2020). Nature, freedom and discovery in physical education – Analysis of the implementation of free exploration in nature in PE classes. Journal of Applied Technical and Educational Sciences, 10(3), 60-75.
  • Sell, L., Brandes, B., Brandes, M., Zeeb, H. & Busse, H. (2024). Determinants promoting and hindering physical activity in primary school children in Germany: A Qualitative study with students, teachers and parents. Frontiers in Public Health, 12, 1-11. https://doi.org/10.3389/fpubh.2024.1280893
  • Silva, A., Ferraz, R., Forte, P., Teixeira, J. E., Branquinho, L., & Marinho, D. A. (2022). Multivariate training programs during physical education classes in school context: Theoretical considerations and future perspectives. MDPI, Sports, 10(6), 1-11. https://doi.org/10.3390/sports10060089
  • Simoes-Dias, I., Jacinto, M., Odilia-Abreu, M., & Fonseca, M. (2023). Physical exercise, mental health, quality of life in higher education- systematic review. Psicologia Saúde, Doenças, 24(03), 941-962. https://doi.org/10.15309/23psd240313
  • Simonton, K. L., Layne, T. E., Brown, B., & Loupe, K. (2022). Physical education teacher experiences through the lens of a pandemic: Putting a spotlight on teacher beliefs, practices, emotional fragility, and well-being. Journal of Teaching in Physical Education, 42(1), 123-134. https://doi.org/10.1123/jtpe.2021-0216
  • Sofi, G. (2015). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ile ilgili algılarının metaforik değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Sözen, H., & Korur, E. N. (2019). “A Physical education teacher is like …”: examining Turkish students’ perceptions of physical education teachers through metaphor analysis. International Electronic Journal of Elementary Education, 12(2), 183-188. https://doi.org/10.26822/iejee.2019257665
  • Stelzer, J., Ernest, J., Fenster, M. J., & Langford, G. (2004). Attitudes toward physical education: A Study of high school students from four countries - Austria, Czech Republic, England, and the USA. College Student Journal, 38(2), 171-179.
  • Su, D. L. Y., Tang, T. C. W., Chung, J. S. K., Lee, A. S. Y., Capio, C. M., & Chan, D. K. C. (2022). Parental influence on child and adolescent physical activity level: A Meta-analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(24), 1-14. https://doi.org/10.3390/ijerph192416861
  • Şahin, A., Şahin, F., ve Boybey, F. (2024). Öğretmenlerin beden eğitimi ve spor dersine yönelik metaforik algıları: Deprem bölgesi örneği. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 7(1), 46-62.
  • Toptaş, V., & Gözel, E. (2018). Investigation of the metaphorical perceptions of the parents on the concept of “Mathematics”. İnternational Electronic Journal of Elementary Education, 10(5), 621-626. https://doi.org/10.26822/iejee.2018541311
  • Ulaş, M. (2021). Metaphorical perceptions of other branch teachers towards physical education teachers and lessons. International Journal of Progressive Education, 17(3), 31-48. https://doi.org/10.29329/ijpe.2021.346.3 Vega-Diaz, M., Gonzalez-Garcia, H., & Labra, C. (2023). Influence of parental involvement and parenting styles in children’s active lifestyle: A Systematic review. PeerJ, Brain, Congition and Mental Health, 1-22. https://doi.org/10.7717/peerj.16668
  • Ünver, R. (2023). Metaphorical perceptions of secondary school students towards physical education teachers. Journal of Educational Issues, 9(1), 326-335. https://doi.org/10.5296/jei.v9i1.20676
  • Yağmur, M. (2020). İmam-hatip ortaokulu meslek dersleri öğretmenleri, beden eğitimi ve spor öğretmenleri ile öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin görüşleri. Yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Yang, Y., & Marquez, S. (2023). Factors influencing the leadership of physical education teachers: Basis for enhanced professional development program. The Educational Review, 7(4), 515-519. https://doi.org/10.26855/er.2023.04.023
  • Yavaş, M. (2019). Farklı kademelerdeki öğrencilerin “sınıf öğretmeni” kavramına yönelik metaforik algılarının incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Yeniçeri, S. (2019). Farklı branş öğretmenlerinin beden eğitimi öğretmenlerine ve beden eğitimi ve spor dersine yönelik algılarının metaforik analizi. Yüksek lisans tezi, Binali Yıldırım Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzincan.
  • Yetim, A. A, ve Kalfa, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin sporla ilgili metaforik algıları ve spor etkinliği dersi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 41-54. https://doi.org/10.33689/spormetre.467650
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Yıldızlı, H., Erdol, T. A., Baştuğ, M., ve Bayram, K. (2018). Türkiye’de öğretmen kavramı üzerine yapılan metafor araştırmalarına yönelik bir meta-sentez çalışması. Türk Eğitim Derneği, Eğitim ve Bilim, 43(193), 1-43. https://doi.org/10.15390/EB.2018.7220
  • Yılmaz, A., ve Cihan, H. (2018). Okul yöneticisi, beden eğitimi öğretmeni ve öğrencilerin beden eğitimi dersine ilişkin görüşleri: Nitel bir çalışma. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(1), 9-24.
  • Yılmaz, A., ve Güven, Ö. (2015). Üstün yetenekli öğrencilerin beden eğitimi dersi ve beden eğitimi öğretmeni kavramlarına yönelik algılarının çizme yazma tekniği ile incelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 3(3), 55-77.
  • Yılmaz, A., Esenturk, O. K., Demir, G. T., & Ilhan, E. L. (2017). Metaphoric perception of gifted students about physical education course and physical education teachers. Journal of Education and Learning, 6(2), 220-234. https://doi.org/10.5539/jel.v6n2p220
  • Yin, H., Omar-Dev, R. D., Soh, K. G., Li, F., & Lian, M. (2024). Assessment and development of physical education teachers’ physical literacy: A Systematic review. Plos One, 19(7), 1-21. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0307505
  • Yüksel, H. S., Sütçü, Ö., & Özdemir, B. (2019). Exploring of prospective teachers’ metaphoric perceptions about the concepts of “Physicale education course” and “Physical education teacher”. Journal of Education and Learning, 8(2), 58-68. https://doi.org/10.5539/jel.v8n2p58 Zhang, Z., & Chen, W. (2019). A Systematic review of the relationship between physical activity and happiness. Journal of Happiness Studies, 20(4), 1305-1322. https://doi.org/10.1007/s10902-018-9976-0
  • Zhang, J., Xiao, W., Soh-Geok, K., Yao, G., Mohd-Anuar, M., Bai, X., & Bao, L. (2024). The Effect of the sport education model in physical education on student learning attitude: A Systematic review. BMC Public Health, 24(1), 1-15. https://doi.org/10.1186/s12889-024-18243-0

Investigation of Parents’ Perceptions Towards Physical Education Classes and Teachers Through Metaphors

Year 2025, Volume: 20 Issue: 2, 238 - 261, 31.07.2025

Abstract

The Purpose of this research is to examine parents' perceptions of physical education classes and teachers through metaphors. In the study, a case study design, one of the qualitative research methods, was used. The study group consists of 142 parents. The data for the study were obtained by having parents complete the sentences “Physical education class is like…… because…” and “Physical education teacher is like…… because…”. Content analysis was used to analyze the data. As a result, 103 metaphors were generated for physical education classes and 101 for physical education teachers. The metaphors for physical education classes were categorized into eight themes: promoting health, fun and relaxing, multidimensional, unnecessary, instilling discipline, bringing together and discovering talents, offering freedom, and a favorite subject. The most frequently used metaphors for physical education classes were “tree” (5), “medicine” (4), “health” (3), “fun” (3), and “bird” (3). For physical education teachers, the metaphors were classified into nine themes: multidimensional, fun and relaxing, energetic, unique, physically strong, discovering and guiding, a leader and disciplinarian, student-friendly, and health-promoting. The most common metaphors for teachers were “doctor” (5), “friend” (4), “lion” (3), “atomic ant” (2), and “gardener” (2). As a result, it can be said that parents' perceptions of physical education and sports lessons and teachers are positive.

References

  • Alcantara-Porcuna, V., & Rodriguez-Martin, B. (2022). Parents’ and teacher’s perceptions of physical activity in schools: A Meta-ethnography. The Journal of School Nursing, 38(1), 98-109. https://doi.org/10.1177/1059840520972005
  • Allender, S., Cowburn, G., & Foster, C. (2006). Understanding participation in sport and physical activity among children and adults: A review of qualitative studies. Health Education Research, 21(6), 826-835. https://doi.org/10.1093/her/cyl063
  • Appelqvist-Schmidlechner, K., Haavanlammi, M., & Kekkonen, M. (2021). Benefits and underlying mechanisms of organized sport participation on mental health among socially vulnerable boys. A Qualitative study on parents’ perspective in the sport-based Icehearts programme. Sport in Society, 26(2), 245-262. https://doi.org/10.1080/17430437.2021.1996348
  • Arslan, M., ve Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 35(171), 100-108. Aytekin, S. (2023). Sınıf öğretmenlerinin oyun oynamaya yönelik metaforik algılarının belirlenmesi. Eğitim ve Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 6(1), 185-197. https://doi.org/10.52974/jena.1137419
  • Başgül, S. (2019). Elit sporcuların branş seçiminde beden eğitimi öğretmeninin etkisi (Artvin, Rize, Trabzon illeri örneği). Yüksek lisans tezi, Trabzon Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.
  • Birello, M., & Joan-Tomas, P. (2023). Visualmetaphors and metonymies in pre-service teachers’ reflections: Beliefs and experiences in the learning and teaching of writing. Teaching and Teacher Education, 122, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103971
  • Büyükkaya, E. C. (2019). Farklı okul düzeylerindeki öğrencilerin öğretmen kavramına yönelik metaforik algısı. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Castillo, I., Molina-Garcia, J., Estevan, I., Queralt, A., & Alvarez, O. (2020). Transformational teaching in physical education and students’ leisure-time physical activity: The Mediating role of learning climate, passion and self-determined motivation. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(13), 1-16. https://doi.org/10.3390/ijerph17134844
  • Centeio, E., Mercier, K., Garn, A., Erwin, H., Marttinen, R., & Foley, J. (2021). The Success and struggles of physical education teachers while teaching online during the COVID-19 pandemic. Journal of Teaching in Physical Education, 40(4), 667-673. https://doi.org/10.1123/jtpe.2020-0295
  • Cirit, B., & Gölünük-Başpınar, S. (2021). Investigation of secondary school students’ metaphorical perceptions for physical education teachers. Journal of Sport Sciences Researches, 6(1), 106-117. https://doi.org/10.25307/jssr.907270
  • Cirit, B. (2020). 10-14 Yaş grubu öğrencilerinin beden eğitimi öğretmenine karşı metaforik algı düzeyinin araştırılması. Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Claver, F., Martínez-Aranda, L. M., Conejero, M., & Gil-Arias, A. (2020). Motivation, discipline and academic performance in physical education: A holistic approach from achievement goal and self-determination theories. Frontiers in Psychology, 11, Article 1808. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01808
  • Creswell, J. W. (2015). Nitel araştırma yöntemleri. Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (4. Baskı), Çev. Edt.: Bütün, M., & Demir, S .B. Siyasal Kitabevi.
  • Çakaroğlu, D., ve Ömür, E. H. (2020). “Oyun” kavramına ilişkin algının metafor yoluyla belirlenmesi. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 155-164. https://doi.org/10.30561/sinopusd.735857
  • Çakmak, S., Kahveci, S. M., ve Karagün, E. (2024). Sağlık çalışanlarının egzersiz ve spor kavramlarına ilişkin metaforları. The Online Journal of Recreation and Sports, 13(1), 29-38. https://doi.org/10.22282/tojras.1332238
  • Çar, B. (2022). Sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi dersi ve oyun kavramı ile ilgili algılamalarının incelenmesi. Spormetre: Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(3), 105-117. https://doi.org/10.33689/spormetre.1091870
  • Deng, Q., Zheng, B., & Chen, J. (2020). The Relationship between personality traits, resilience, school support, and creative teaching in higher school physical education teachers. Frontiers in Psychology, 11, 1-11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.568906
  • Ding, S. L., & Chew, E. (2019). Thy word is a lamp unto my feet: A Study via metaphoric perceptions on how online feedback benefited Chinese learners. Educational Technology Research and Development, 67(4), 1025-1042. https://doi.org/10.1007/s11423-019-09651-w
  • Etçi, A. (2023). Gençlik ve spor bakanlığı çalışanlarının halk oyunlarına yönelik oluşturdukları metaforlar. Yüksek lisans tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Ferguson, L., Epp, G. B., Wuttunee, K., Dunn, M., McHugh, T. L., & Humbert, M. L. (2019). ‘It’s more than just performing well in your sport. It’s also about being healthy physically, mentally, emotionally, and spiritually’: Indigenous women athletes’ meanings and experiences of flourishing in sport. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 11(1), 1-19. https://doi.org/10.1080/2159676X.2018.1458332
  • Flynn, R. J., Pringle, A., & Roscoe, C. M. P. (2023). Direct parent engagement to ımprove fundamental movement skills in children: A Systematic review. MDPI, Children, 10(7), 1-19. https://doi.org/10.3390/children10071247
  • Gariglio, J. A. (2021). Beginning physical education teachers’ induction: Discoveries and survival in the profession. Sport, Education and Society, 26(7), 733-745. https://doi.org/10.1080/13573322.2021.1884061
  • Gözel, Ü., ve Gündoğdu, K. (2020). Öğrencilerin oyun kavramına ilişkin metaforik algıları. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 135-158. https://doi.org/10.18039/ajesi.741036
  • Granero-Gallegos, A. (2020). New developments in physical education and sport. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(24), 1-9. https://doi.org/10.3390/ijerph17249171
  • Guo, Q., Samsudin, S., Yang, X., Gao, J., Ramlan, M. A., Abdullah, B., & Farizan, N. H. (2023). Relationship between perceived teacher support and student engagement in physical education: A Systematic review. Sustainability, 15(7), 1-18. https://doi.org/10.3390/su15076039
  • Guthold, R., Stevens, G. A., Riley, L. M., & Bull, F. (2020). Global trends in insufficient physical activity among adolescents: A Pooled analysis of 298 population-based surveys with 1·6 million participants. Lancet Child Adolesc Health, 4(1), 23–35. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(19)30323-2
  • Güler, B. (2017). Yaz spor okulu sporcularının antrenörlerine ilişkin metaforları. Yüksek lisans tezi, Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Güngör, N. B. (2019). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin bireysel yenilikçilik düzeyinin öğretmen profesyonelizmine olan etkisinde bilişsel esnekliğin aracılık rolü. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hu, D., Zhou, S., Crowley-McHattan, Z. J., & Liu, Z. (2021). Factors that ınfluence participation in physical activity in school-aged children and adolescents: A systematic review from the social ecological model perspective. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(6), 1-22. https://doi.org/10.3390/ijerph18063147
  • Huescar-Hernandez, E., Moreno-Murcia, J. A., & Espin, J. (2020). Teachers’ interpersonal styles and fear of failure from the perspective of physical education students. Plos One, 15(5), 1-12. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0235011
  • Jomar, B. E., & Porferia, S. P. (2021). Understanding personality traits of students and their physical activity engagement: A Convergent design. International Journal of Physical Education, Sports and Health, 8(4),342-354. https://doi.org/10.22271/kheljournal.2021.v8.i4f.2203
  • Kara, M. (2020). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmen ve ideal öğretmen algıları: Bir metafor çalışması. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi. 11(21), 112-132.
  • Kart, M. (2016). Pedagojik formasyon öğrencileri ile eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmen kavramına ilişkin metaforik algıları. Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Karagün, E. (2021). The Metaphors of teachers employed at primary and secondary schools about the concepts: “Physical Education” and “Sport”. Education and Science, 46(208), 79-104. https://doi.org/10.15390/EB.2021.9230
  • Karaşahinoğlu, T. (2015). Ortaokullarda beden eğitimi öğretmenine ilişkin metaforik algılar. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karaşahinoğlu, T., ve İlhan, E. (2019). Beden eğitimi öğretmeni algısına yönelik öğrenci çizimlerinin incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 24(1), 1-15.
  • Karataş, Ö. E. (2021). Ortaokul öğrencilerinin ideal beden eğitimi öğretmen algılarının incelenmesi. Doktora tezi, İnönü Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Karatut, A. (2018). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersi ile ilişkilendirdikleri görsel metaforların incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Katrancı, Y., ve Kıral, B. (2021). Ortaokul matematik öğretmeni adaylarının matematik ve matematik öğretmeni algıları: Metaforik bir yaklaşım. Asya Akademik Sosyal Araştırmalar, 5(18), 21-41. https://doi.org/10.31455/asya.940207
  • Kılcan, B. (2019). Metafor ve eğitimde metaforik çalışmalar için bir uygulama rehberi. Pegem.
  • Kıral, E., & Özreçberoğlu, N. (2022). The Metaphoric perceptions of parents about the concept of problems ın primary education. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 21(83), 909-925. https://doi.org/10.17755/esosder.1026745
  • Knowles, C., Paradis, F., Breslin, G., Shannon, S., & Carlin, A. (2023). Does physical activity in childhood or adolescence predict future anxiety, depression, or wellbeing? A Systematic review of 98 prospective cohort studies. The Preprint Server for Health Sciences, Article 23292009. https://doi.org/10.1101/2023.06.28.23292009
  • Koca, K. H., ve Mücahit, M. (2022). Ortaöğretim öğrencilerinin din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmeni ve dersine yönelik metaforik algıları. Cumhuriyet İlahiyat Dergisi, 26(1), 321-339. https://doi.org/10.18505/cuid.1052263
  • Koç, U. (2020). Üniversite öğrencilerinin beden eğitimi kavramına ilişkin metaforik algıları. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 11-20.
  • Korur, E. N., ve Sözen, H. (2018). Beden eğitimi öğretmenine ilişkin metaforik algılar: Ortaokul örneği. International Congress on Political, Economic and Social Studies, 4, 33-39.
  • Lim, E. M. (2024). Metaphor analysis on pre-service early childhood teachers’ conception of AI (Artificial Intelligence) education for young children. Thinking Skills and Creativity, (51), Article 101455. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2023.101455
  • Namlı, A., Temel, C., ve Güllü, M. (2017). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersine ilişkin ürettikleri metaforlar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(2), 479-496.
  • Nasario, J. C., Zaia, V., Martins-Trevisan, C., Garzon, S., Lagana, A. S. & Montagna, E.(2020). Attitudes and values of physical education professionals and undergraduate students about their role in health promotion. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(7), 1-15. https://doi.org/10.3390/ijerph17072288
  • Neuman, A., & Guterman, O. (2022). “Education is like…”: Home-schooled teenagers’ metaphors for learning, home schooling and school education. Educational Studies, 48(5), 676-691. https://doi.org/10.1080/03055698.2020.1798742
  • Newell, K. M., & Rovegno, I. (2021). Teaching children’s motor skills for team games through guided discovery: How constraints enhance learning. Frontiers in Psychology, 12, 1-18. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.724848
  • Murphy, J., McGrane, B., White, R. L., & Sweeney, M. R. (2022). Self esteem, meaningful experiences and the rocky road- contexts of physical activity that ımpact mental health in adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(23), 1-16. https://doi.org/10.3390/ijerph192315846
  • Özcan, G., Mirzeoğlu, A. D., ve Çoknaz, D. (2016). Öğrenci gözüyle beden eğitimi ve spor dersi ve öğretmeni. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 270-291. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2016.16.1-5000182921
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (3. Baskı),. Çev. Edt.: Bütün, M., & Demir, S.B. Pegem.
  • Peralta, M., Henriques-Neto, D., Gouveia, É. R., Sardinha, L. B., & Marques, A. (2020). Promoting health-related cardiorespiratory fitness in physical education: A Systematic review. Plos One, 15(8), 1-15. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0237019
  • Prieto-Ayuso, A., Pastor-Vicedo, J. C., González-Víllora, S., & Fernández-Río, J. (2020). Are physical education lessons suitable for sport talent ıdentification? A Systematic review of the literature. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(6), 1-12. https://doi.org/10.3390/ijerph17061965
  • Rodriguez-Macias, M., Abad-Robles, M. T., & Fuentes-Guerra, F. J. (2021). Effects of sport teaching on students' enjoyment and fun: A systematic review and meta-analysis. Frontiers Psychology, 12, 1-21. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.708155
  • Roset, L., Green, K., & Thurston, M. (2019). Norwegian youngsters’ perceptions of physical education: Exploring the implications for mental health. Sport, Education and Society, 25(1), 618-630. https://doi.org/10.1080/13573322.2019.1634043
  • Rukavina, P., Langdon, J., Greenleaf, C., & Jenkins, J. (2019). Diversity attitude associations in pre-service physical education teachers. JTRM in Kinesiology. Article EJ1203187
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Sandor, C. (2020). Nature, freedom and discovery in physical education – Analysis of the implementation of free exploration in nature in PE classes. Journal of Applied Technical and Educational Sciences, 10(3), 60-75.
  • Sell, L., Brandes, B., Brandes, M., Zeeb, H. & Busse, H. (2024). Determinants promoting and hindering physical activity in primary school children in Germany: A Qualitative study with students, teachers and parents. Frontiers in Public Health, 12, 1-11. https://doi.org/10.3389/fpubh.2024.1280893
  • Silva, A., Ferraz, R., Forte, P., Teixeira, J. E., Branquinho, L., & Marinho, D. A. (2022). Multivariate training programs during physical education classes in school context: Theoretical considerations and future perspectives. MDPI, Sports, 10(6), 1-11. https://doi.org/10.3390/sports10060089
  • Simoes-Dias, I., Jacinto, M., Odilia-Abreu, M., & Fonseca, M. (2023). Physical exercise, mental health, quality of life in higher education- systematic review. Psicologia Saúde, Doenças, 24(03), 941-962. https://doi.org/10.15309/23psd240313
  • Simonton, K. L., Layne, T. E., Brown, B., & Loupe, K. (2022). Physical education teacher experiences through the lens of a pandemic: Putting a spotlight on teacher beliefs, practices, emotional fragility, and well-being. Journal of Teaching in Physical Education, 42(1), 123-134. https://doi.org/10.1123/jtpe.2021-0216
  • Sofi, G. (2015). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ile ilgili algılarının metaforik değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Sözen, H., & Korur, E. N. (2019). “A Physical education teacher is like …”: examining Turkish students’ perceptions of physical education teachers through metaphor analysis. International Electronic Journal of Elementary Education, 12(2), 183-188. https://doi.org/10.26822/iejee.2019257665
  • Stelzer, J., Ernest, J., Fenster, M. J., & Langford, G. (2004). Attitudes toward physical education: A Study of high school students from four countries - Austria, Czech Republic, England, and the USA. College Student Journal, 38(2), 171-179.
  • Su, D. L. Y., Tang, T. C. W., Chung, J. S. K., Lee, A. S. Y., Capio, C. M., & Chan, D. K. C. (2022). Parental influence on child and adolescent physical activity level: A Meta-analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(24), 1-14. https://doi.org/10.3390/ijerph192416861
  • Şahin, A., Şahin, F., ve Boybey, F. (2024). Öğretmenlerin beden eğitimi ve spor dersine yönelik metaforik algıları: Deprem bölgesi örneği. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 7(1), 46-62.
  • Toptaş, V., & Gözel, E. (2018). Investigation of the metaphorical perceptions of the parents on the concept of “Mathematics”. İnternational Electronic Journal of Elementary Education, 10(5), 621-626. https://doi.org/10.26822/iejee.2018541311
  • Ulaş, M. (2021). Metaphorical perceptions of other branch teachers towards physical education teachers and lessons. International Journal of Progressive Education, 17(3), 31-48. https://doi.org/10.29329/ijpe.2021.346.3 Vega-Diaz, M., Gonzalez-Garcia, H., & Labra, C. (2023). Influence of parental involvement and parenting styles in children’s active lifestyle: A Systematic review. PeerJ, Brain, Congition and Mental Health, 1-22. https://doi.org/10.7717/peerj.16668
  • Ünver, R. (2023). Metaphorical perceptions of secondary school students towards physical education teachers. Journal of Educational Issues, 9(1), 326-335. https://doi.org/10.5296/jei.v9i1.20676
  • Yağmur, M. (2020). İmam-hatip ortaokulu meslek dersleri öğretmenleri, beden eğitimi ve spor öğretmenleri ile öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin görüşleri. Yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Yang, Y., & Marquez, S. (2023). Factors influencing the leadership of physical education teachers: Basis for enhanced professional development program. The Educational Review, 7(4), 515-519. https://doi.org/10.26855/er.2023.04.023
  • Yavaş, M. (2019). Farklı kademelerdeki öğrencilerin “sınıf öğretmeni” kavramına yönelik metaforik algılarının incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Yeniçeri, S. (2019). Farklı branş öğretmenlerinin beden eğitimi öğretmenlerine ve beden eğitimi ve spor dersine yönelik algılarının metaforik analizi. Yüksek lisans tezi, Binali Yıldırım Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzincan.
  • Yetim, A. A, ve Kalfa, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin sporla ilgili metaforik algıları ve spor etkinliği dersi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 41-54. https://doi.org/10.33689/spormetre.467650
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Yıldızlı, H., Erdol, T. A., Baştuğ, M., ve Bayram, K. (2018). Türkiye’de öğretmen kavramı üzerine yapılan metafor araştırmalarına yönelik bir meta-sentez çalışması. Türk Eğitim Derneği, Eğitim ve Bilim, 43(193), 1-43. https://doi.org/10.15390/EB.2018.7220
  • Yılmaz, A., ve Cihan, H. (2018). Okul yöneticisi, beden eğitimi öğretmeni ve öğrencilerin beden eğitimi dersine ilişkin görüşleri: Nitel bir çalışma. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(1), 9-24.
  • Yılmaz, A., ve Güven, Ö. (2015). Üstün yetenekli öğrencilerin beden eğitimi dersi ve beden eğitimi öğretmeni kavramlarına yönelik algılarının çizme yazma tekniği ile incelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 3(3), 55-77.
  • Yılmaz, A., Esenturk, O. K., Demir, G. T., & Ilhan, E. L. (2017). Metaphoric perception of gifted students about physical education course and physical education teachers. Journal of Education and Learning, 6(2), 220-234. https://doi.org/10.5539/jel.v6n2p220
  • Yin, H., Omar-Dev, R. D., Soh, K. G., Li, F., & Lian, M. (2024). Assessment and development of physical education teachers’ physical literacy: A Systematic review. Plos One, 19(7), 1-21. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0307505
  • Yüksel, H. S., Sütçü, Ö., & Özdemir, B. (2019). Exploring of prospective teachers’ metaphoric perceptions about the concepts of “Physicale education course” and “Physical education teacher”. Journal of Education and Learning, 8(2), 58-68. https://doi.org/10.5539/jel.v8n2p58 Zhang, Z., & Chen, W. (2019). A Systematic review of the relationship between physical activity and happiness. Journal of Happiness Studies, 20(4), 1305-1322. https://doi.org/10.1007/s10902-018-9976-0
  • Zhang, J., Xiao, W., Soh-Geok, K., Yao, G., Mohd-Anuar, M., Bai, X., & Bao, L. (2024). The Effect of the sport education model in physical education on student learning attitude: A Systematic review. BMC Public Health, 24(1), 1-15. https://doi.org/10.1186/s12889-024-18243-0
There are 85 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Physical Training and Sports Pedagogy
Journal Section Articles
Authors

Ahmet Demir 0000-0002-2605-9364

Mehmet Ulaş 0000-0002-5633-542X

Early Pub Date July 9, 2025
Publication Date July 31, 2025
Submission Date October 13, 2024
Acceptance Date February 12, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 20 Issue: 2

Cite

APA Demir, A., & Ulaş, M. (2025). Ebeveynlerin Beden Eğitimi Dersine ve Öğretmenine Yönelik Algılarının Metaforlar Yoluyla İncelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(2), 238-261.
AMA Demir A, Ulaş M. Ebeveynlerin Beden Eğitimi Dersine ve Öğretmenine Yönelik Algılarının Metaforlar Yoluyla İncelenmesi. CBÜ BESBD. July 2025;20(2):238-261.
Chicago Demir, Ahmet, and Mehmet Ulaş. “Ebeveynlerin Beden Eğitimi Dersine Ve Öğretmenine Yönelik Algılarının Metaforlar Yoluyla İncelenmesi”. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi 20, no. 2 (July 2025): 238-61.
EndNote Demir A, Ulaş M (July 1, 2025) Ebeveynlerin Beden Eğitimi Dersine ve Öğretmenine Yönelik Algılarının Metaforlar Yoluyla İncelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 20 2 238–261.
IEEE A. Demir and M. Ulaş, “Ebeveynlerin Beden Eğitimi Dersine ve Öğretmenine Yönelik Algılarının Metaforlar Yoluyla İncelenmesi”, CBÜ BESBD, vol. 20, no. 2, pp. 238–261, 2025.
ISNAD Demir, Ahmet - Ulaş, Mehmet. “Ebeveynlerin Beden Eğitimi Dersine Ve Öğretmenine Yönelik Algılarının Metaforlar Yoluyla İncelenmesi”. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 20/2 (July 2025), 238-261.
JAMA Demir A, Ulaş M. Ebeveynlerin Beden Eğitimi Dersine ve Öğretmenine Yönelik Algılarının Metaforlar Yoluyla İncelenmesi. CBÜ BESBD. 2025;20:238–261.
MLA Demir, Ahmet and Mehmet Ulaş. “Ebeveynlerin Beden Eğitimi Dersine Ve Öğretmenine Yönelik Algılarının Metaforlar Yoluyla İncelenmesi”. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, vol. 20, no. 2, 2025, pp. 238-61.
Vancouver Demir A, Ulaş M. Ebeveynlerin Beden Eğitimi Dersine ve Öğretmenine Yönelik Algılarının Metaforlar Yoluyla İncelenmesi. CBÜ BESBD. 2025;20(2):238-61.