Bu araştırmanın amacı, ebeveynlerin beden eğitimi dersine ve öğretmenine yönelik algılarının metaforlar yoluyla incelenmesidir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 142 ebeveyn oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, ebeveynlerin “Beden eğitimi dersi……gibidir, çünkü……” ve “Beden eğitimi öğretmeni……gibidir, çünkü……” cümlesini tamamlamaları ile elde edilmiştir. Araştırma toplanan verilerin analizinde içerik analiz yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda beden eğitimi dersine yönelik toplam 103 metafor üretilirken, beden eğitimi öğretmenine yönelik ise toplamda 101 metafor üretilmiştir. Ebeveynlerin beden eğitimi dersine yönelik ürettikleri metaforlar 8 tema altında sınıflandırılmıştır. Bunlar; sağlık kazandıran, eğlendiren ve rahatlatan ders, çok yönlü ders, boş ve gereksiz ders, disiplin kazandıran ders, farklı yeteneklerin bir araya gelmesi, keşfedilmesi ve yönlendirilmesi, özgür ortam ve sevilen ders temalarıdır. Beden eğitimi dersi için kullanım sayısına göre en çok; “ağaç (5), ilaç (4), sağlık (3), eğlence (3) ve kuş (3)” gibi metaforlar kullanılmıştır. Ebeveynlerin beden eğitimi öğretmenine yönelik ürettikleri metaforlar ise 9 tema altında sınıflandırılmıştır. Bunlar; çok yönlü, eğlendiren ve rahatlatan, enerjik ve hareketli kişilik, farklılık, fiziksel güç unsuru, keşfeden ve yönlendiren, lider ve disiplin sağlayan, öğrenci dostu, sağlık kazandıran temalarıdır. Beden eğitimi öğretmeni için kullanım sayısına göre en çok; “doktor (5), arkadaş (4), aslan (3), atom karınca (2), bahçıvan (2)” gibi metaforlar kullanılmıştır. Sonuç olarak; ebeveynlerin beden eğitimi ve spor dersine ve öğretmenine yönelik algılarının olumlu olduğu söylenebilir.
The Purpose of this research is to examine parents' perceptions of physical education classes and teachers through metaphors. In the study, a case study design, one of the qualitative research methods, was used. The study group consists of 142 parents. The data for the study were obtained by having parents complete the sentences “Physical education class is like…… because…” and “Physical education teacher is like…… because…”. Content analysis was used to analyze the data. As a result, 103 metaphors were generated for physical education classes and 101 for physical education teachers. The metaphors for physical education classes were categorized into eight themes: promoting health, fun and relaxing, multidimensional, unnecessary, instilling discipline, bringing together and discovering talents, offering freedom, and a favorite subject. The most frequently used metaphors for physical education classes were “tree” (5), “medicine” (4), “health” (3), “fun” (3), and “bird” (3). For physical education teachers, the metaphors were classified into nine themes: multidimensional, fun and relaxing, energetic, unique, physically strong, discovering and guiding, a leader and disciplinarian, student-friendly, and health-promoting. The most common metaphors for teachers were “doctor” (5), “friend” (4), “lion” (3), “atomic ant” (2), and “gardener” (2). As a result, it can be said that parents' perceptions of physical education and sports lessons and teachers are positive.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 9, 2025 |
Publication Date | July 31, 2025 |
Submission Date | October 13, 2024 |
Acceptance Date | February 12, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 20 Issue: 2 |