Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Davranışları ve Ders Çalışma Yaklaşımlarını Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi
Yıl 2024,
, 108 - 119, 27.03.2024
Hafize Öztürk Can
,
Buse Kaya
,
Aleyna Akyürek
Öz
davranışları ve ders çalışma yaklaşımlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesidir. Araştırmanın evrenini üniversitede eğitim gören tüm lisans öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise İzmir’de bir kamu üniversitesinin Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde aktif olarak öğrenimine devam eden ve araştırmaya dahil edilme kriterlerini karşılayan lisans öğrencileri (n=580) oluşturmaktadır. Araştırma verileri, Tanıtıcı Bilgi Formu, Zaman Yönetimi Envanteri, Öğrenme ve Ders Çalışma Yaklaşımları Envanteri ile toplanmıştır. Veriler; SPSS programı ile analiz edilmiştir. Öğrencilerin öğrenme ve ders çalışma yaklaşımları ile cinsiyet değişkeni arasında istatistiksel bakımdan anlamlı farklılık olduğu; diğer değişkenler açısından zaman yönetimi davranışları ve öğrenme ve ders çalışma yaklaşımları arasında istatistiksel açıdan fark olmadığı saptanmıştır. Öğrencilerin zaman yönetimi davranışları ile öğrenme ve ders çalışma yaklaşımları arasında istatistiksel bakımdan anlamlı farklılık olduğu görülmüştür. Araştırmaya katılan öğrencilerin zaman yönetimi davranışlarının düşük düzeyde seyrettiği, öğrenme ve ders çalışma yaklaşımlarına ilişkin bilgi ve farkındalık düzeylerinin ise zaman yönetimine kıyasla daha başarılı olduğu saptanmıştır.
Etik Beyan
Bu araştırmanın uygulanabilmesinde gerekli verileri toplamak için; Ege Üniversitesi Tıbbi Araştırmalar Etik Kurul’undan onay (13.01.2022 tarih, 22-1T/2 karar no ve E-99166796-050.06.04-640051316 sayı), dekanlık ve bölüm başkanlıklarından da yazılı onam alınmıştır. Ayrıca, araştırmada kullanılan ölçek yazarlarından da mail yolu ile onayları alınmıştır. Anket uygulanan öğrencilerden araştırmanın amacı açıklanıp, gerekli bilgiler verildikten sonra Bilgilendirilmiş Gönüllü Olur Formu kullanılmış ve yüz yüze ortamda onayları alınmıştır. Araştırma tüm yazılı izin ve gerekli onaylar alındıktan sonra uygulamaya konulmuştur
Destekleyen Kurum
Ege Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü
Proje Numarası
ID 23576 -Ege Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü
Teşekkür
Araştırmaya katılan tüm öğrencilere ve kullanılan ölçek yazarlarına teşekkür ederiz.
Kaynakça
- 1. Sainz, M.A, Ferrero, A.M, Ugidos, A, Time management: Skills to learn and put into practice, Education & Training, 2019, 61(5), 635-648.
- 2. Akgül, B.M, Karaküçük, S, Boş zaman yönetimi ölçeği: Geçerlik- güvenirlik çalışması. International Journal of Human Sciences, 2015, 12(2), 1867-1880.
- 3. Kibar, B, Fidan, B, Yıldıran, C, Öğrencilerin zaman yönetimi becerileri ile akademik başarıları arasındaki ilişki: Karabük Üniversitesi. Uluslararası İşletme ve Yönetim Dergisi, 2014, 2(2), 136-153.
- 4. Erdul, G, Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri ile kaygı arasındaki ilişki, Bursa Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, 2005.
- 5. Akay, B, Ayhan, R, Orhan, R, Öçalan, M, Üniversite öğrencilerinin serbest zaman yönetimi ile teknoloji bağımlılık düzeylerinin incelenmesi, Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2023, 9(1), 71-84.
- 6. Çağlıyan, V, Güral, R, Zaman yönetimi becerileri: Meslek yüksekokulu öğrencileri üzerine bir değerlendirme, Karamanoğlu Mehmetbey Universitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2009, 9(2), 174-189.
- 7. Kuşçu Karatepe, H, Özcan Yüce, U, Öztürk Yıldırım, T, Zaman yönetimi: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma, Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2020, 11(21), 1-21.
- 8. Khiat H, Using automated time management enablers to improve self-regulated learning. Active Learning in Higher Education, 2019, 23(1), 3-15.
- 9. Durmaz, M, Hüseyinli, T, Güçlü C, Zaman yönetimi becerileri ile akademik başarı arasındaki ilişki, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2016, 5(7), 2291-2303.
- 10. Sezen, A, İlahiyat fakültesi öğrencilerinin zaman yönetimi becerilerinin incelenmesi, Akademik Bakış Dergisi, 2013, 38, 1-18.
- 11. Smythe, J.A.F, Robertson, I.T, On the relationship between time management and time estimation, British Journal of Psychology, 1999, 90(3), 333-347.
- 12. Yılmaz, D, Goncagül, G, Hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin zaman yönetimi becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. In: Yılmaz D (ed) 4. Uluslararası bilimsel araştırmalar kongresi (14 – 17 Şubat 2019 / Yalova) (UBAK) bildiri tam metin kitabı 6 tıp ve sağlık bilimleri, 1. baskı Doğuhan Yayıncılık, Yalova, 2019, s 317-324.
- 13. İşcan, S, Pamukkale Üniversitesi öğrencilerinin zaman yönetimi becerilerinin akademik başarıları üzerindeki etkisi, Denizli Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2008.
- 14. Erdem, R, Pirinçci, E, Dikmetaş E, Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi davranışları ve bu davranışların akademik başarı ile ilişkisi, Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2005, 7(14), 167-177.
- 15. Alay, S, Koçak, S, Validity and reliability of time management questionnaire, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2002, (22), 9-13.
- 16. Baykut Öteleş, Ş, Üniversite öğrencilerinin zaman kullanma becerilerinin akademik performans üzerine etkisi: Sakarya Üniversitesi örneği, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 2018, 5(8), 12-21.
- 17. Garcia-Ros, R, Perez Gonzalez, F, Hinojosa, E, Assessing time management skills as an important aspect of student learning. School Psychology International, 2004, 25(2), 167-183.
- 18. Başak, T, Uzun, Ş, Arslan, F, Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri, TAF Preventine Medicine Bulletin, 2008, 7(5), 429-434.
- 19. Yılmaz, A, Aslan, S, Örgütsel zaman yönetimi, Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2002, 3(1), 25-46.
- 20. Mattick, K, Dennis, I, Bligh, J, Approaches to learning and studying in medical students: validation of a revised inventory and its relation to student characteristics and performance, Medical Education, 2004, 38(5), 535-543.
- 21. Oreopoulos, P, Patterson, R.W, Petronijevic, U, Pope, N.G, Low-touch attempts to improve time management among traditional and online college students, Journal of Human Resources, 2019, 57(1), 1-43.
- 22. Amir, L.R, Tanti, I, Maharani, D.A, Wimardhani, Y.S, Julia, V, Suliajaya B, Puspitawati, R, Student perspective of classroom and distance learning during COVID-19 pandemic in the undergraduate dental study program Universitas Indonesia. Medical Education, 2020, 20(1), 392.
- 23. Entwistle, N, McCune, V, Hounsell, D, Approaches to studying and perceptions of university teaching-learning environments: concepts, measures and preliminary findings.ttps://www.etl.tla.ed.ac.uk/docs/ETLreport1.pdf, 2002 (erişim tarihi: 30 Ekim 2023).
- 24. Nonis, S.A, Hudson, G.I, Performance of college students: Impact of study time and study habits, Journal of Education for Business, 2010, 85(4), 229-238.
- 25. Svartdal, F, Grom Saele, R, Dahl, D.I, Nemtcan, E, Gamst-Klaussen, T, Study habits and procrastination: The role of academic self-efficiacy. Scandinavian Journal of Educational Research, 2022, 66(7), 1141-1160.
- 26. Rabia, M, Mubarak, N, Tallat, H, Nasir, W, A study on study habits and academic performance of students, International Journal of Asian Social Science, 2017, 7(10), 891-897.
- 27. Topkaya, N, Yaka, B, Öğretmen, B, Öğrenme ve Ders Çalışma Yaklaşımları Envanteri’nin uyarlanması ve ilgili yapılarla ilişkisinin incelenmesi, Eğitim ve Bilim, 2011, 36(159), 1300-1337.
- 28. Babacan, E, Küçükosmanoğlu, H.O, Müzik eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri, e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2015, 6(2), 36-50.
- 29. Eroğlu, Ç, Koca Kutlu, A, Hemşirelerde internet bağımlılığı ve zaman yönetimi ilişkisinin belirlenmesi, Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2020, 7(2), 110-116.
- 30. Smith, S.N, Miller, R.J, Learning approaches: examination type, discipline of study, and gender, Educational Psychology, 2005, 25(1), 43-53.
- 31. Lake, W, Boyd, W, Age, maturity and gender, and the propensity towards surface and deep learning approaches amongst university students, Creative Education, 2015, 6(22), 2361-2371.
- 32. Kaya, H, Kaya, N, Öztürk Pallos, A, Küçük, L, Assessing time-management skills in terms of age, gender, and anxiety levels: A study on nursing and midwifery students in Turkey, Nurse Education in Practice, 2012, 12(5), 284-288.
- 33. Dalli, M, Academic success as a function of gender, class, age, study habits, and employment of college students, Educational Research and Reviews, 2014, 9(20), 1090-1096.
- 34. Çakmak, B, Ortaokul öğrencilerinde teknoloji ile kendi kendine öğrenme ve ders çalışma öz yeterlilik algısının incelenmesi, İstanbul Maltepe Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, 2020.
- 35. Chan, K, Hong Kong teacher education students’ epistemological beliefs and approaches to learning, Research in Education, 2003, 69, 36-50.
- 36. Uysal, N, Sözeri, E, Selen, F, Bostanoğlu, H, Hemşirelik bölümü öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri ve yaşam doyumlarının belirlenmesi, Hemşirelik Akademik Araştırma Dergisi, 2017, 3(1), 30-36.
- 37. Eranıl, A.K, Özcan, M, Lise öğrencilerinin boş zaman yönetimi becerisinin incelenmesi, Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2018, 6(6), 779-785.
- 38. Erdamar Koç, G, Öğretmen adaylarının ders çalışma stratejilerini etkileyen bazı değişkenler, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2010, 2010(38), 82-93.
Examining the Factors Affecting University Students' Time Management Behaviors and Study Approaches
Yıl 2024,
, 108 - 119, 27.03.2024
Hafize Öztürk Can
,
Buse Kaya
,
Aleyna Akyürek
Öz
The aim of this research; is to determine the factors affecting the time management behaviors and study approaches of university students. The universe of the research
consists of all undergraduate students studying at the university. The sample of the research consists of undergraduate students (n=580) who are actively studying at the Faculty of Health Sciences of a public university in Izmir and meet the inclusion criteria of the research. Research data were collected with the Introductory Information Form, Time Management Questionnaire, Approaches to Learning and Studying Inventory. The data were analyzed with the SPSS program. There was a statistically significant difference between the students' learning and study approaches and the gender variable; In terms of other variables, it was determined that there was no statistical difference between time management behaviors and learning and study approaches. It was observed that there was a statistically significant difference between the students' time management behaviors and their learning and study approaches. It was determined that the time management behaviors of the students participating in the study were at a low level, and their knowledge and awareness levels about learning and study approaches were more successful than time management.
Proje Numarası
ID 23576 -Ege Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü
Kaynakça
- 1. Sainz, M.A, Ferrero, A.M, Ugidos, A, Time management: Skills to learn and put into practice, Education & Training, 2019, 61(5), 635-648.
- 2. Akgül, B.M, Karaküçük, S, Boş zaman yönetimi ölçeği: Geçerlik- güvenirlik çalışması. International Journal of Human Sciences, 2015, 12(2), 1867-1880.
- 3. Kibar, B, Fidan, B, Yıldıran, C, Öğrencilerin zaman yönetimi becerileri ile akademik başarıları arasındaki ilişki: Karabük Üniversitesi. Uluslararası İşletme ve Yönetim Dergisi, 2014, 2(2), 136-153.
- 4. Erdul, G, Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri ile kaygı arasındaki ilişki, Bursa Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, 2005.
- 5. Akay, B, Ayhan, R, Orhan, R, Öçalan, M, Üniversite öğrencilerinin serbest zaman yönetimi ile teknoloji bağımlılık düzeylerinin incelenmesi, Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2023, 9(1), 71-84.
- 6. Çağlıyan, V, Güral, R, Zaman yönetimi becerileri: Meslek yüksekokulu öğrencileri üzerine bir değerlendirme, Karamanoğlu Mehmetbey Universitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2009, 9(2), 174-189.
- 7. Kuşçu Karatepe, H, Özcan Yüce, U, Öztürk Yıldırım, T, Zaman yönetimi: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma, Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2020, 11(21), 1-21.
- 8. Khiat H, Using automated time management enablers to improve self-regulated learning. Active Learning in Higher Education, 2019, 23(1), 3-15.
- 9. Durmaz, M, Hüseyinli, T, Güçlü C, Zaman yönetimi becerileri ile akademik başarı arasındaki ilişki, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2016, 5(7), 2291-2303.
- 10. Sezen, A, İlahiyat fakültesi öğrencilerinin zaman yönetimi becerilerinin incelenmesi, Akademik Bakış Dergisi, 2013, 38, 1-18.
- 11. Smythe, J.A.F, Robertson, I.T, On the relationship between time management and time estimation, British Journal of Psychology, 1999, 90(3), 333-347.
- 12. Yılmaz, D, Goncagül, G, Hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin zaman yönetimi becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. In: Yılmaz D (ed) 4. Uluslararası bilimsel araştırmalar kongresi (14 – 17 Şubat 2019 / Yalova) (UBAK) bildiri tam metin kitabı 6 tıp ve sağlık bilimleri, 1. baskı Doğuhan Yayıncılık, Yalova, 2019, s 317-324.
- 13. İşcan, S, Pamukkale Üniversitesi öğrencilerinin zaman yönetimi becerilerinin akademik başarıları üzerindeki etkisi, Denizli Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2008.
- 14. Erdem, R, Pirinçci, E, Dikmetaş E, Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi davranışları ve bu davranışların akademik başarı ile ilişkisi, Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2005, 7(14), 167-177.
- 15. Alay, S, Koçak, S, Validity and reliability of time management questionnaire, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2002, (22), 9-13.
- 16. Baykut Öteleş, Ş, Üniversite öğrencilerinin zaman kullanma becerilerinin akademik performans üzerine etkisi: Sakarya Üniversitesi örneği, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 2018, 5(8), 12-21.
- 17. Garcia-Ros, R, Perez Gonzalez, F, Hinojosa, E, Assessing time management skills as an important aspect of student learning. School Psychology International, 2004, 25(2), 167-183.
- 18. Başak, T, Uzun, Ş, Arslan, F, Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri, TAF Preventine Medicine Bulletin, 2008, 7(5), 429-434.
- 19. Yılmaz, A, Aslan, S, Örgütsel zaman yönetimi, Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2002, 3(1), 25-46.
- 20. Mattick, K, Dennis, I, Bligh, J, Approaches to learning and studying in medical students: validation of a revised inventory and its relation to student characteristics and performance, Medical Education, 2004, 38(5), 535-543.
- 21. Oreopoulos, P, Patterson, R.W, Petronijevic, U, Pope, N.G, Low-touch attempts to improve time management among traditional and online college students, Journal of Human Resources, 2019, 57(1), 1-43.
- 22. Amir, L.R, Tanti, I, Maharani, D.A, Wimardhani, Y.S, Julia, V, Suliajaya B, Puspitawati, R, Student perspective of classroom and distance learning during COVID-19 pandemic in the undergraduate dental study program Universitas Indonesia. Medical Education, 2020, 20(1), 392.
- 23. Entwistle, N, McCune, V, Hounsell, D, Approaches to studying and perceptions of university teaching-learning environments: concepts, measures and preliminary findings.ttps://www.etl.tla.ed.ac.uk/docs/ETLreport1.pdf, 2002 (erişim tarihi: 30 Ekim 2023).
- 24. Nonis, S.A, Hudson, G.I, Performance of college students: Impact of study time and study habits, Journal of Education for Business, 2010, 85(4), 229-238.
- 25. Svartdal, F, Grom Saele, R, Dahl, D.I, Nemtcan, E, Gamst-Klaussen, T, Study habits and procrastination: The role of academic self-efficiacy. Scandinavian Journal of Educational Research, 2022, 66(7), 1141-1160.
- 26. Rabia, M, Mubarak, N, Tallat, H, Nasir, W, A study on study habits and academic performance of students, International Journal of Asian Social Science, 2017, 7(10), 891-897.
- 27. Topkaya, N, Yaka, B, Öğretmen, B, Öğrenme ve Ders Çalışma Yaklaşımları Envanteri’nin uyarlanması ve ilgili yapılarla ilişkisinin incelenmesi, Eğitim ve Bilim, 2011, 36(159), 1300-1337.
- 28. Babacan, E, Küçükosmanoğlu, H.O, Müzik eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri, e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2015, 6(2), 36-50.
- 29. Eroğlu, Ç, Koca Kutlu, A, Hemşirelerde internet bağımlılığı ve zaman yönetimi ilişkisinin belirlenmesi, Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2020, 7(2), 110-116.
- 30. Smith, S.N, Miller, R.J, Learning approaches: examination type, discipline of study, and gender, Educational Psychology, 2005, 25(1), 43-53.
- 31. Lake, W, Boyd, W, Age, maturity and gender, and the propensity towards surface and deep learning approaches amongst university students, Creative Education, 2015, 6(22), 2361-2371.
- 32. Kaya, H, Kaya, N, Öztürk Pallos, A, Küçük, L, Assessing time-management skills in terms of age, gender, and anxiety levels: A study on nursing and midwifery students in Turkey, Nurse Education in Practice, 2012, 12(5), 284-288.
- 33. Dalli, M, Academic success as a function of gender, class, age, study habits, and employment of college students, Educational Research and Reviews, 2014, 9(20), 1090-1096.
- 34. Çakmak, B, Ortaokul öğrencilerinde teknoloji ile kendi kendine öğrenme ve ders çalışma öz yeterlilik algısının incelenmesi, İstanbul Maltepe Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, 2020.
- 35. Chan, K, Hong Kong teacher education students’ epistemological beliefs and approaches to learning, Research in Education, 2003, 69, 36-50.
- 36. Uysal, N, Sözeri, E, Selen, F, Bostanoğlu, H, Hemşirelik bölümü öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri ve yaşam doyumlarının belirlenmesi, Hemşirelik Akademik Araştırma Dergisi, 2017, 3(1), 30-36.
- 37. Eranıl, A.K, Özcan, M, Lise öğrencilerinin boş zaman yönetimi becerisinin incelenmesi, Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2018, 6(6), 779-785.
- 38. Erdamar Koç, G, Öğretmen adaylarının ders çalışma stratejilerini etkileyen bazı değişkenler, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2010, 2010(38), 82-93.