Aim: The aim of this study is to investigate the healthy living, health literacy and physical activity levels of physiotherapy and rehabilitation department students, who are future physiotherapists, and to determine the relationship between them.
Method: Volunteers from Pamukkale University Faculty of Physiotherapy and Rehabilitation were included in the study. Demographic information of the participants was obtained and the International Physical Activity Questionnaire (Short Form) was used to determine their physical activity levels, the Turkey Health Literacy Scale to measure their health literacy, and the Health-promoting Lifestyle Profile II to determine their understanding of healthy living.
Results: One hundred and sixty students (M: 80, F: 80) with an average age of 20.01±1.49 years participated in the study. There was a high and positive correlation (p<0.05) between physical activity level and health literacy (r=0.731) and healthy lifestyle behaviors (r=0.814, p<0,05). There was also a high (r=0.787) and positive correlation between health literacy and healthy lifestyle behaviors (p<0.05). Health literacy and healthy lifestyle behaviors constitute 78.2% of the factors affecting physical activity level (p<0.05). Health literacy constitute 15% of the factors affecting healthy lifestyle behaviors (p<0.05).
Conclusion: As the health literacy and healthy lifestyle behaviors of physiotherapy and rehabilitation department students increase, their physical activity levels also increase. As students' physical activity levels increase, their healthy lifestyle behaviors also increase. Again, as health literacy increases, healthy lifestyle behaviors also increase.
Physical Activity Physiotherapy Rehabilitation Healthy Life Health Literacy
Giriş ve Amaç: Geleceğin fizyoterapistleri olan fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü öğrencilerinin sağlıklı yaşam, sağlık okuryazarlığı ve fiziksel aktivite düzeylerini araştırmak ve aralarındaki ilişkiyi belirlemek, bu çalışmanın amacıdır.
Gereç ve Yöntemler: Pamukkale Üniversitesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Fakültesi’nde öğrenim gören öğrencilerden gönüllü olanlar çalışmaya dahil edildi. Katılımcıların demografik bilgileri alındı ve fiziksel aktivite düzeylerini belirlemek için Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi (Kısa Form), sağlık okuryazarlıklarını ölçmek için Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği ve sağlıklı yaşam anlayışlarını belirlemek için Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği II kullanıldı.
Bulgular: Çalışmaya yaş ortalamaları 20,01±1,49 yıl olan 160 öğrenci (E: 80, K: 80) katıldı. Fiziksel aktivite düzeyi ile sağlık okuryazarlığı arasında (r=0,731) ve sağlıklı yaşam biçimi davranışları arasında (r=0,814) yüksek düzeyde ve pozitif yönde korelasyon mevcuttu (p<0,05). Sağlık okuryazarlığı ile sağlıklı yaşam biçimi davranışları arasında da yüksek düzeyde (r=0,787) ve pozitif yönde korelasyon mevcuttur (p<0,05). Fiziksel aktivite düzeyine etki eden faktörlerin %78,2’si sağlık okuryazarlığı ve sağlıklı yaşam biçimi davranışlarıdır (p<0,05). Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarına etki eden faktörlerin %15’i sağlık okuryazarlığıdır (p<0,05).
Sonuç: Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü öğrencilerinin sağlık okuryazarlığı ve sağlıklı yaşam biçimi davranışları arttıkça fiziksel aktivite düzeyleri de artmaktadır. Fiziksel aktivite düzeyi artan öğrencilerin sağlıklı yaşam biçimi davranışları da artmaktadır. Yine sağlık okuryazarlığı arttıkça sağlıklı yaşam biçimi davranışları da artmaktadır.
Fiziksel Aktivite Fizyoterapi Rehabilitasyon Sağlıklı Yaşam Sağlık Okuryazarlığı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çevre Sağlığı |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 17 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |