Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Son Sınıf İlk ve Acil Yardım Programı Öğrencilerinin Eğitim Düzeyi ve Yeterlilik Algı Durumlarının Belirlenmesi

Yıl 2020, , 437 - 442, 31.12.2020
https://doi.org/10.34087/cbusbed.719686

Öz

ÖZET
Amaç: Son sınıf ilk ve acil yardım programı öğrencilerinin mesleki uygulama yapma sayıları, pratik yeterlilikleri ve teorik bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Materyal-Metot: Tanımlayıcı tipte yapılan araştırmanın evrenini bir devlet üniversitesi İlk ve Acil Yardım Programı 2. sınıfta aktif öğrenim gören 96 öğrenci oluşturmuştur. Katılımcıların mesleki konularda eğitim alıp almadıkları (17 soru), uygulama yapıp yapmadıkları (11 soru), kendilerini yeterli görüp görmedikleri (16 soru) ve bilgi düzeylerini belirlemeye yönelik (11 soru) toplam 45 soru yüz yüze anket yöntemiyle çalışıldı. Veriler SPSS 26 istatistik paket programı kullanılarak frekans ve yüzde şeklinde belirtilmiştir. Mesleki derslerin laboratuvar ortamında uygulama sayıları ile yeterliliklerini karşılaştırma da ki-kare testi kullanılmıştır. İstatistiksel önemlilik için p<0.05 değeri anlamlı kabul edilmiştir.
Bulgular: Paramedik öğrencilerinin aldıkları eğitimlerle ilgili uygulama sayılarının analizinde öğrencilerin % 63,5’i entübasyon, % 41.7 defibrilatör, %38.5’ kırık stabilizasyonu ve %37.5’inin doğum eylemi uygulamasını hiç yapmadıkları tespit edildi. %78,1 CPR, %58,3 defibrilatör, %36,5 entübasyon, % 62,5 doğum eylemi ve %85,5’i kardiyak arrest uygulamasını en az bir kere yaptıkları tespit edildi. Entübasyon, TYD ve kırık stabilizasyonu mesleki eğitim konularında yeterlilik algısı ile uygulama sayısı arasında anlamlı bir fark bulunmuştur (p˂0.05).
Sonuç: Öğrencilerin mesleki konularda uygulama yapmalarının yeterlilik algıları ve beceri düzeylerinin artmasına olumlu katkısının olduğu sonucuna varılmıştır

Kaynakça

  • Referanslar
  • 1. Ekşi, A, Kitlesel Olaylarda Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetleri, Kitapana Basım Yayın, Ankara, 2015; ss 6.
  • 2. Barnard, EBG, Sandbach, DD, Nicholls, TL, Wilson, AW, Ercole A, Prehospital determinants of successful resuscitation after traumatic and non-traumatic out-of-hospital cardiac arrest, Emerg Med J, 2019, 36(6), 333-339.
  • 3. Reynolds, TA, Sawe, H, Rubiano, AM, Do Shin, S, Wallis, L, Mock, CN, Strengthening health systems to provide emergency care. In: T. Jamison D, Gelband H, Horton S, Jha P, Laxminarayan R, N. Mock C, Nugent R (ed) Disease Control Priorities: Improving Health and Reducing Poverty, 3rd edn. Washington, USA, 2018, pp 248-249.
  • 4. Yıldırım, D, Sarı E, Gündüz, S, Yolcu, S, Paramedik Eğitiminin Dünü ve Bugünü, Smyrna Tıp Dergisi, 2014, 3(1), 51-53.
  • 5. Çelikli, S, Kuruluştan Bugüne Paramedik Eğitiminde Standardizasyon Çabaları Ve Kırılma Noktaları, Hastane Öncesi Dergisi, 2016, 1(2), 39-54.
  • 6. Aminizadeh, M, Comparing the effects of two different educational methods on clinical skills of emergency intermediate technician: A quasi-experimental research, Journal of Education and Health Promotion, 2019, 8(1), 54.
  • 7. Ohbe, H, Isogai, S, Nakajima, M, Jo, T, Matsui H, Fushimi, K, Yasunaga, H, Physician‐manned prehospital emergency care in tertiary emergency centers in Japan, Acute Medicine & Surgery, 2019, 6(2), 165-172.
  • 8. Tosun, U, Kızılkan, Ç, Kılıç, S, Özer, M, Yıldıran, N, Yeni Mezun Paramediklerin İlk ve Acil Yardım Teorik/Uygulamalı Eğitim Düzeyi ve Yeterlilik Algıları, TAF Preventive Medicine Bulletin, 2009, 8(4), 291-296.
  • 9. Gürbüz, P, Yetiş, G, Çırak, ZD. İlk Ve Acil Yardım Programı Öğrencilerinin Mesleki Uygulamaları Yapma Ve Yeterli Hissetme Durumlarının Belirlenmesi, İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 2019, 7(2), 170-177.
  • 10. Mercan, NC, Paramedik Eğitimi Uygulama Alanlarında Yaşanan Sorunlar Çalıştayı Sonuç Raporu, Hastane Öncesi Dergisi, 2017, 2(2), 127-134 .
  • 11. Yüksel, A, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Uygulamalı Derslere İlişkin Görüşleri, Journal of Health Services and Education, 2018, 2(2), 72-77.
  • 12. Akbaba, Ö, Tercan, B, Tarsuslu, S, Uzuner, Yurt S. İlk ve Acil Yardım Laboratuvarında Uygulanan Simülasyon Eğitiminin Öğrencilerin Temel Beceri Düzeyine Etkisi, Journal of Health Services and Education, 2019, 3(2), 45-51.

Determining the Education Levels and Proficiency Perception Status of the last class First and Emergency Aid Program Students

Yıl 2020, , 437 - 442, 31.12.2020
https://doi.org/10.34087/cbusbed.719686

Öz

Objective: It is aimed to evaluate the professional practice numbers, practical competencies and theoric knowledge levels of the first and emergency aid students.
Materials and Methods: The population of the descriptive study was composed of 96 students who are active in the 2nd grade of a public university First and Emergency Aid Program. A total of 45 questions were conducted through face-to-face questionnaire, whether the participants received training on professional issues (17 questions), whether they practiced (11 questions), whether they considered themselves sufficient (16 questions), and to determine their level of knowledge (11 questions). The data are specified as frequency and percentage using SPSS 26 statistical software. The chi-square test was used to compare the number of applications of vocational courses in the laboratory environment and their sufficiency. For statistical significance p < 0.05 value was considered significant.
Results: In the analysis of the number of applications related to the training received by paramedic students, it was determined that %63.5 of the students did not perform intubation, %41.7 defibrillator, %38.5 fracture stabilization and %37.5 never performed labor. It was determined that they performed %78.1 Cardiopulmonary resuscitation, %58.3 defibrillators, %36.5 intubation, %62.5 labor and %85.5 cardiac arrest at least once. A significant difference was found between the perception of competence in intubation and the number of applications.
Conclusion: It was concluded that students' practicing on professional issues had a positive effect on their perception of competence and skill levels.

Kaynakça

  • Referanslar
  • 1. Ekşi, A, Kitlesel Olaylarda Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetleri, Kitapana Basım Yayın, Ankara, 2015; ss 6.
  • 2. Barnard, EBG, Sandbach, DD, Nicholls, TL, Wilson, AW, Ercole A, Prehospital determinants of successful resuscitation after traumatic and non-traumatic out-of-hospital cardiac arrest, Emerg Med J, 2019, 36(6), 333-339.
  • 3. Reynolds, TA, Sawe, H, Rubiano, AM, Do Shin, S, Wallis, L, Mock, CN, Strengthening health systems to provide emergency care. In: T. Jamison D, Gelband H, Horton S, Jha P, Laxminarayan R, N. Mock C, Nugent R (ed) Disease Control Priorities: Improving Health and Reducing Poverty, 3rd edn. Washington, USA, 2018, pp 248-249.
  • 4. Yıldırım, D, Sarı E, Gündüz, S, Yolcu, S, Paramedik Eğitiminin Dünü ve Bugünü, Smyrna Tıp Dergisi, 2014, 3(1), 51-53.
  • 5. Çelikli, S, Kuruluştan Bugüne Paramedik Eğitiminde Standardizasyon Çabaları Ve Kırılma Noktaları, Hastane Öncesi Dergisi, 2016, 1(2), 39-54.
  • 6. Aminizadeh, M, Comparing the effects of two different educational methods on clinical skills of emergency intermediate technician: A quasi-experimental research, Journal of Education and Health Promotion, 2019, 8(1), 54.
  • 7. Ohbe, H, Isogai, S, Nakajima, M, Jo, T, Matsui H, Fushimi, K, Yasunaga, H, Physician‐manned prehospital emergency care in tertiary emergency centers in Japan, Acute Medicine & Surgery, 2019, 6(2), 165-172.
  • 8. Tosun, U, Kızılkan, Ç, Kılıç, S, Özer, M, Yıldıran, N, Yeni Mezun Paramediklerin İlk ve Acil Yardım Teorik/Uygulamalı Eğitim Düzeyi ve Yeterlilik Algıları, TAF Preventive Medicine Bulletin, 2009, 8(4), 291-296.
  • 9. Gürbüz, P, Yetiş, G, Çırak, ZD. İlk Ve Acil Yardım Programı Öğrencilerinin Mesleki Uygulamaları Yapma Ve Yeterli Hissetme Durumlarının Belirlenmesi, İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 2019, 7(2), 170-177.
  • 10. Mercan, NC, Paramedik Eğitimi Uygulama Alanlarında Yaşanan Sorunlar Çalıştayı Sonuç Raporu, Hastane Öncesi Dergisi, 2017, 2(2), 127-134 .
  • 11. Yüksel, A, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Uygulamalı Derslere İlişkin Görüşleri, Journal of Health Services and Education, 2018, 2(2), 72-77.
  • 12. Akbaba, Ö, Tercan, B, Tarsuslu, S, Uzuner, Yurt S. İlk ve Acil Yardım Laboratuvarında Uygulanan Simülasyon Eğitiminin Öğrencilerin Temel Beceri Düzeyine Etkisi, Journal of Health Services and Education, 2019, 3(2), 45-51.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sevinç Yaşar Can 0000-0001-9315-9616

Behiye Dilmen Bayar 0000-0003-3525-0045

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Yaşar Can, S., & Dilmen Bayar, B. (2020). Son Sınıf İlk ve Acil Yardım Programı Öğrencilerinin Eğitim Düzeyi ve Yeterlilik Algı Durumlarının Belirlenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(4), 437-442. https://doi.org/10.34087/cbusbed.719686
AMA Yaşar Can S, Dilmen Bayar B. Son Sınıf İlk ve Acil Yardım Programı Öğrencilerinin Eğitim Düzeyi ve Yeterlilik Algı Durumlarının Belirlenmesi. CBU-SBED. Aralık 2020;7(4):437-442. doi:10.34087/cbusbed.719686
Chicago Yaşar Can, Sevinç, ve Behiye Dilmen Bayar. “Son Sınıf İlk Ve Acil Yardım Programı Öğrencilerinin Eğitim Düzeyi Ve Yeterlilik Algı Durumlarının Belirlenmesi”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 7, sy. 4 (Aralık 2020): 437-42. https://doi.org/10.34087/cbusbed.719686.
EndNote Yaşar Can S, Dilmen Bayar B (01 Aralık 2020) Son Sınıf İlk ve Acil Yardım Programı Öğrencilerinin Eğitim Düzeyi ve Yeterlilik Algı Durumlarının Belirlenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 7 4 437–442.
IEEE S. Yaşar Can ve B. Dilmen Bayar, “Son Sınıf İlk ve Acil Yardım Programı Öğrencilerinin Eğitim Düzeyi ve Yeterlilik Algı Durumlarının Belirlenmesi”, CBU-SBED, c. 7, sy. 4, ss. 437–442, 2020, doi: 10.34087/cbusbed.719686.
ISNAD Yaşar Can, Sevinç - Dilmen Bayar, Behiye. “Son Sınıf İlk Ve Acil Yardım Programı Öğrencilerinin Eğitim Düzeyi Ve Yeterlilik Algı Durumlarının Belirlenmesi”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 7/4 (Aralık 2020), 437-442. https://doi.org/10.34087/cbusbed.719686.
JAMA Yaşar Can S, Dilmen Bayar B. Son Sınıf İlk ve Acil Yardım Programı Öğrencilerinin Eğitim Düzeyi ve Yeterlilik Algı Durumlarının Belirlenmesi. CBU-SBED. 2020;7:437–442.
MLA Yaşar Can, Sevinç ve Behiye Dilmen Bayar. “Son Sınıf İlk Ve Acil Yardım Programı Öğrencilerinin Eğitim Düzeyi Ve Yeterlilik Algı Durumlarının Belirlenmesi”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 7, sy. 4, 2020, ss. 437-42, doi:10.34087/cbusbed.719686.
Vancouver Yaşar Can S, Dilmen Bayar B. Son Sınıf İlk ve Acil Yardım Programı Öğrencilerinin Eğitim Düzeyi ve Yeterlilik Algı Durumlarının Belirlenmesi. CBU-SBED. 2020;7(4):437-42.