BibTex RIS Cite

Hemşirelik İkinci Sınıf Öğrencilerinin Bakım Planlarındaki Hemşirelik Tanıları Ve Verilerin Analizi

Year 2016, Volume: 3 Issue: 1, 139 - 143, 11.06.2016

Abstract

Amaç: Bu çalışmanın amacı; hemşirelik ikinci sınıf öğrencilerinin klinik uygulamalar sırasında hazırladıkları hemşirelik bakım planlarında yer alan hemşirelik tanılarını ve bu tanıları koymak için topladıkları verilerin yeterliliğini analiz etmektir.Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı olarak planlanan bu araştırma, bir üniversitenin hemşirelik okulunda uygulanmıştır. Araştırmanın örneklemini, bir hemşirelik okulunun 2013-2014 öğretim yılının bahar döneminde ikinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin yaptığı toplam 98 bakım planı oluşturmuştur. Veriler, öğrencilerin veri toplamak için kullandıkları Fonksiyonel Sağlık Örüntüleri Veri Toplama Formu’ndan ve hazırladıkları hemşirelik bakım planlarından elde edilmiştir. Bakım planlarında yer alan tanıların doğruluğu ve tanı koymak için verilerin yeterli olup olmadığı, araştırmacılar tarafından yapılandırılmış 12 maddelik form ile değerlendirilmiştir.Bulgular: Öğrencilerin hazırladığı 98 bakım planında toplam 591 hemşirelik tanısı incelenmiş olup, 66 farklı hemşirelik tanısının konulduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin NANDA-I Taksonomi II’ye göre bakım planlarında hemşirelik tanılarının %80.2’sini (n=474) doğru olarak yazdıkları, hemşirelik tanılarının %74.6’sı (n=441) için verilerin yeterli olduğu belirlenmiştir.Sonuç: İkinci sınıf öğrencilerinin ilk klinik uygulamalarında doğru olarak kullandıkları hemşirelik tanıları oranının yüksek olması memnuniyet vericidir. Ancak üzerinde durulması gereken nokta yetersiz veri ile hemşirelik tanısının belirlenmesi, tıbbi tanı, semptom ve bulguların hemşirelik tanısı olarak ifade edilmesidir. Bu nedenle hemşire eğitimciler veri toplama, verilerin analizi ve tanı koyma aşamalarında öğrenciye rehberlik etmelidir.

References

  • Birol L. Hemşirelik süreci: Hemşirelik bakımında sistematik yaklaşım. 9. Baskı, İzmir: Etki Matbaacılık;2009.p.158-70.
  • Craven R, Hirnle C. Jensen S. Fundamentals of nursing, human health and function. 7th international ed. Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams&Wilkins;2013.p.199- 207.
  • Karadakovan A, Yeşilbalkan ÖU. Öğrencilerin nörolojik hastalarda saptadıkları NANDA hemşirelik tanılarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2004;7(3):1–7. 4. Erdemir F. Hemşirelik tanıları el kitabı. 13. Basım. Ankara, Turkiye: Nobel Tıp Kitabevi;2012.
  • Paans W, Sermeus W, Nieweg R, Van der Schans C. Prevalence of accurate nursing documentation in patient records. J Adv Nurs. 2010;66(11):2481–2489. 6. Erdemir F, Altun E, Geckil E. Nursing students’ self assessment and opinions about nursing diagnosis in clinical practice. Int J Nurs Terminol Classif. 2004;14(4):34. 7. Güner P, Terakye G. Hemsirelik yüksekokulları son sınıf öğrencilerinin hemşirelik tanılarını belirleyebilme düzeyleri. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2000;4(1):9-15.
  • Kaya N, Kaya H, Babadağ K. Öğrencilerin hemşirelik süreci formlarının planlama aşamasının incelenmesi. İstanbul Üniversitesi F.N. Hem. Derg. 2004;13(52):79-90.
  • Özer FG, Kuzu N. Öğrencilerin bakım planlarında hemşirelik süreci ve NANDA tanılarını kullanma durumu. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2006;22(1):69–80.
  • Aydın N, Akansel A. Determination of accuracy of nursing diagnoses used by nursing students in their nursing care plans. International Journal of Caring Sciences (IJCS). 2013;6(2):252-257.
  • Lea SF, Anema MG, Briscoe VJ, Allie H. The nursing process: what do students know? The ABNF Journal. 2001;12(1):3-8.
  • Pokorski S, Moraes MA, Chiarelli R, Costanzi AP, Rabelo ER. Nursing process: from literature to practice. What are we actually doing? Revista Latino-Americana de Enfermagem. 2009;17(3):302-307.
  • Ito C, Ejiri H. The current state of, and outstanding issues relating to, nursing diagnosis, as taught in basic nursing education in Japan. Open J Nurs. 2013;3:415-419
  • Türk G, Tuğrul E, Şahbaz M. Determination of nursing diagnoses used by students in the first clinical practice. Int J Nurs Knowl. 2013;24(3):129-133.
  • Palese A, De Silvestre D, Valoppi G, Tomietto M. A 10-year retrospective study of teaching nursing diagnosis to baccalaureate students in Italy. Int J Nurs Terminol Classif. 2009;20(2):64-75.
  • Noh HK, Lee E. Relationships among NANDA-I diagnoses, nursing outcomes classification, and nursing interventions classification by nursing students for patients in medical- surgical units in Korea. Int J Nurs Knowl. 2015;26(1):43-51.
  • Akıncı AC, Yıldız H, Zengin N. The level of comfort among nursing students during sexual counseling to patients who have chronic medical conditions. Sexuality & Disability 2011;29(1):11-20.
  • Kong, SKF, Wu LH, Loke AY. Nursing students’ knowledge, attitude and readiness to work for clients with sexual health concerns. J Clin Nurs. 2009;18(16):2372-2382.
  • Magnan MA, Norris DM. Nursing students' perceptions of barriers to addressing patient sexuality concerns. J Nurs Edu. 2008;47(6):260-268.
  • Can G, Erol O. Nursing students’ perceptions aboutnursing care plans: A Turkish perspective. Int J Nurs Pract. 2012;18(1):12-19.
  • Müller-Staub M, Needham I, Odenbreit M, Lavin M, van Achterberg T. Improved quality of nursing documentation: Results of a nursing diagnoses, interventions, and outcomes implementation study. Int J Nurs Terminol Classif. 2007;18(1):5-17.
  • http://edergi.cbu.edu.tr/ojs/index.php/cbusbed isimli yazarın CBU
  • SBED başlıklı eseri bu Creative Commons Alıntı-Gayriticari 4.0
  • Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ANALYSIS OF COLLECTED DATA AND OF NURSING DIAGNOSIS IN CARE PLAN SECOND YEAR NURSING STUDENTS’

Year 2016, Volume: 3 Issue: 1, 139 - 143, 11.06.2016

Abstract

Objective: The aim of this study is to analyze the diagnoses identified in the care plans and the adequacy of the data collected to make diagnoses during clinical practice among second year nursing students. Methods: This descriptive study was conducted at the nursing school of a university. The sample of the research consisted of a total of 98 care plans prepared by second year nursing students in the Spring Term of 2013-2014 Academic Year. The data were collected using the Functional Health Pattern data collection form and the nursing care plans prepared by the students. The accuracy of the diagnoses identified in the care plans and the adequacy of the data for diagnosing were evaluated by a 12-item form designed by the researchers. Results: In the 98 care plans prepared by the students, a total of 591 nursing diagnoses were analyzed and it was determined that there were 66 different diagnoses. According to NANDA-I Taxonomy II, 80.2% (n=474) of the diagnoses were accurate and that the data were adequate for 74.6% (n=441) of the diagnoses. Conclusion: It is a pleasing fact that second year students had a high rate of establishing accurate diagnosis in their first clinical practice. However, the fact that diagnoses were identified without adequate data and that medical diagnoses, symptoms and findings were identified as nursing diagnoses should be emphasized. Therefore, nurse educators should guide students in the phases of data collection, data analysis and diagnosis.

References

  • Birol L. Hemşirelik süreci: Hemşirelik bakımında sistematik yaklaşım. 9. Baskı, İzmir: Etki Matbaacılık;2009.p.158-70.
  • Craven R, Hirnle C. Jensen S. Fundamentals of nursing, human health and function. 7th international ed. Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams&Wilkins;2013.p.199- 207.
  • Karadakovan A, Yeşilbalkan ÖU. Öğrencilerin nörolojik hastalarda saptadıkları NANDA hemşirelik tanılarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2004;7(3):1–7. 4. Erdemir F. Hemşirelik tanıları el kitabı. 13. Basım. Ankara, Turkiye: Nobel Tıp Kitabevi;2012.
  • Paans W, Sermeus W, Nieweg R, Van der Schans C. Prevalence of accurate nursing documentation in patient records. J Adv Nurs. 2010;66(11):2481–2489. 6. Erdemir F, Altun E, Geckil E. Nursing students’ self assessment and opinions about nursing diagnosis in clinical practice. Int J Nurs Terminol Classif. 2004;14(4):34. 7. Güner P, Terakye G. Hemsirelik yüksekokulları son sınıf öğrencilerinin hemşirelik tanılarını belirleyebilme düzeyleri. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2000;4(1):9-15.
  • Kaya N, Kaya H, Babadağ K. Öğrencilerin hemşirelik süreci formlarının planlama aşamasının incelenmesi. İstanbul Üniversitesi F.N. Hem. Derg. 2004;13(52):79-90.
  • Özer FG, Kuzu N. Öğrencilerin bakım planlarında hemşirelik süreci ve NANDA tanılarını kullanma durumu. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2006;22(1):69–80.
  • Aydın N, Akansel A. Determination of accuracy of nursing diagnoses used by nursing students in their nursing care plans. International Journal of Caring Sciences (IJCS). 2013;6(2):252-257.
  • Lea SF, Anema MG, Briscoe VJ, Allie H. The nursing process: what do students know? The ABNF Journal. 2001;12(1):3-8.
  • Pokorski S, Moraes MA, Chiarelli R, Costanzi AP, Rabelo ER. Nursing process: from literature to practice. What are we actually doing? Revista Latino-Americana de Enfermagem. 2009;17(3):302-307.
  • Ito C, Ejiri H. The current state of, and outstanding issues relating to, nursing diagnosis, as taught in basic nursing education in Japan. Open J Nurs. 2013;3:415-419
  • Türk G, Tuğrul E, Şahbaz M. Determination of nursing diagnoses used by students in the first clinical practice. Int J Nurs Knowl. 2013;24(3):129-133.
  • Palese A, De Silvestre D, Valoppi G, Tomietto M. A 10-year retrospective study of teaching nursing diagnosis to baccalaureate students in Italy. Int J Nurs Terminol Classif. 2009;20(2):64-75.
  • Noh HK, Lee E. Relationships among NANDA-I diagnoses, nursing outcomes classification, and nursing interventions classification by nursing students for patients in medical- surgical units in Korea. Int J Nurs Knowl. 2015;26(1):43-51.
  • Akıncı AC, Yıldız H, Zengin N. The level of comfort among nursing students during sexual counseling to patients who have chronic medical conditions. Sexuality & Disability 2011;29(1):11-20.
  • Kong, SKF, Wu LH, Loke AY. Nursing students’ knowledge, attitude and readiness to work for clients with sexual health concerns. J Clin Nurs. 2009;18(16):2372-2382.
  • Magnan MA, Norris DM. Nursing students' perceptions of barriers to addressing patient sexuality concerns. J Nurs Edu. 2008;47(6):260-268.
  • Can G, Erol O. Nursing students’ perceptions aboutnursing care plans: A Turkish perspective. Int J Nurs Pract. 2012;18(1):12-19.
  • Müller-Staub M, Needham I, Odenbreit M, Lavin M, van Achterberg T. Improved quality of nursing documentation: Results of a nursing diagnoses, interventions, and outcomes implementation study. Int J Nurs Terminol Classif. 2007;18(1):5-17.
  • http://edergi.cbu.edu.tr/ojs/index.php/cbusbed isimli yazarın CBU
  • SBED başlıklı eseri bu Creative Commons Alıntı-Gayriticari 4.0
  • Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
There are 21 citations in total.

Details

Other ID JA46SG32VB
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Nurcan Uysal This is me

Gülşah Gürol Arslan This is me

İlkin Yılmaz This is me

Fethiye Yelkin Alp This is me

Publication Date June 11, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Uysal, N., Arslan, G. G., Yılmaz, İ., Alp, F. Y. (2016). Hemşirelik İkinci Sınıf Öğrencilerinin Bakım Planlarındaki Hemşirelik Tanıları Ve Verilerin Analizi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(1), 139-143.
AMA Uysal N, Arslan GG, Yılmaz İ, Alp FY. Hemşirelik İkinci Sınıf Öğrencilerinin Bakım Planlarındaki Hemşirelik Tanıları Ve Verilerin Analizi. CBU-SBED: Celal Bayar University-Health Sciences Institute Journal. June 2016;3(1):139-143.
Chicago Uysal, Nurcan, Gülşah Gürol Arslan, İlkin Yılmaz, and Fethiye Yelkin Alp. “Hemşirelik İkinci Sınıf Öğrencilerinin Bakım Planlarındaki Hemşirelik Tanıları Ve Verilerin Analizi”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 3, no. 1 (June 2016): 139-43.
EndNote Uysal N, Arslan GG, Yılmaz İ, Alp FY (June 1, 2016) Hemşirelik İkinci Sınıf Öğrencilerinin Bakım Planlarındaki Hemşirelik Tanıları Ve Verilerin Analizi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 3 1 139–143.
IEEE N. Uysal, G. G. Arslan, İ. Yılmaz, and F. Y. Alp, “Hemşirelik İkinci Sınıf Öğrencilerinin Bakım Planlarındaki Hemşirelik Tanıları Ve Verilerin Analizi”, CBU-SBED: Celal Bayar University-Health Sciences Institute Journal, vol. 3, no. 1, pp. 139–143, 2016.
ISNAD Uysal, Nurcan et al. “Hemşirelik İkinci Sınıf Öğrencilerinin Bakım Planlarındaki Hemşirelik Tanıları Ve Verilerin Analizi”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 3/1 (June 2016), 139-143.
JAMA Uysal N, Arslan GG, Yılmaz İ, Alp FY. Hemşirelik İkinci Sınıf Öğrencilerinin Bakım Planlarındaki Hemşirelik Tanıları Ve Verilerin Analizi. CBU-SBED: Celal Bayar University-Health Sciences Institute Journal. 2016;3:139–143.
MLA Uysal, Nurcan et al. “Hemşirelik İkinci Sınıf Öğrencilerinin Bakım Planlarındaki Hemşirelik Tanıları Ve Verilerin Analizi”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, vol. 3, no. 1, 2016, pp. 139-43.
Vancouver Uysal N, Arslan GG, Yılmaz İ, Alp FY. Hemşirelik İkinci Sınıf Öğrencilerinin Bakım Planlarındaki Hemşirelik Tanıları Ve Verilerin Analizi. CBU-SBED: Celal Bayar University-Health Sciences Institute Journal. 2016;3(1):139-43.