Aim: The aim of
this study was to investigate the relationship between the prevalence fear of
lack of mobile phone (nomophobia) and the perception of social support among
midwifery students.
Method: This descriptive study used
a population of students studying in the first, second and third grade of the
midwifery department of the Health Sciences Faculty of a public university.
Sample selection was not made in the study, and 165 students who agreed to
participate in the study constituted the sample of the study (Participation Rate: 69.6%). The data
were collected by "Personal Information Form", " Nomophobia
scale (NMP-Q)"and " Multidimensional Perceived Social Support Scale
(MPSSS)". The data were evaluated with SPSS package program by means of
mean, percentage, t test and variance analysis.
Findings: The
midwifery students’ average score on the NMP-Q was 75.22±22.21 and average
scoreon the MPSSS was 68.07±12.75. It was determined that 61.2% of the students
who participated in the study were highly nomophobic. There was a weak and
negative directional significant correlation between the fear of lack of mobile
phone and the perception of social support of midwifery students. It was
determined that nomophobic attitudes differ according to the grade level, place of residence variables and the level of nomafobi did not
differentiate according to income status and parental education status.
Results: In
accordance with these findings, it can be said that the fear of lack of mobile
phone decreased as perceived social support increased in midwifery students
participating in the study.
Midwifery Students Nomofobi Smart Mobile Phone Social Support
Amaç: Bu çalışmada, mobil telefondan yoksun kalma
korkusunun (nomofobi) ebelik öğrencileri arasında yaygınlığı ve sosyal destek algısı
arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem:
Tanımlayıcı desende yürütülen çalışmanın evrenini, bir kamu üniversitesinin
Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik Bölümü birinci ve ikinci, üçüncü sınıfında
öğrenim gören öğrenciler oluşturdu. Çalışmada örneklem seçimine gidilmemiş olup
çalışmaya katılmayı kabul eden 165 öğrenci çalışmanın örneklemini oluşturdu (Katılım Oranı:%69,6). Veriler,
araştırmacılar tarafından oluşturulan “Tanıtıcı Bilgi Formu”, Nomofobi Ölçeği
(NMP-Q)” ve “Çok Boyutlu Algılan Sosyal Destek Ölçeği(ÇBASDÖ)” kullanılarak
toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde ortalama, standart sapma, sayı,
yüzdelik, bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA)
kullanıldı.
Bulgular: Ebelik öğrencilerinin
NMP-Q toplam puan ortalaması 75.22±22.21, ÇBASDÖ toplam puan ortalaması ise
68.07±12.75 olarak saptanmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin %61.2’sinin
yüksek düzeyde nomofobik oldukları belirlenmiştir. Ebelik öğrencilerinin mobil
telefon yoksunluğu korkusu ile aileden algılanan sosyal destek arasında zayıf
ve negatif yönlü anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Sınıf düzeyi ve kalınan yer değişkenine göre nomofobik tutumun
farklılaştığı belirlenirken, ebeveyn eğitim durumu ve gelir durumu değişkenlerine
göre nomofobi düzeyinin farklılaşmadığı belirlenmiştir.
Sonuç: Bu bulgular doğrultusunda, çalışmaya
katılan ebelik öğrencilerinde algılanan sosyal destek artıkça mobil telefondan
yoksun kalma korkusunun azaldığı söylenebilir.
Ebelik Öğrencileri Nomofobi Akıllı Mobil Telefon Sosyal Destek
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 4 |