Research Article
BibTex RIS Cite

Manisa İl Merkezinde Bulunan Devlet İlkokul ve Ortaokullarının Fiziki ve Çevresel Koşullarının Değerlendirilmesi

Year 2020, Volume: 7 Issue: 3, 335 - 340, 30.09.2020
https://doi.org/10.34087/cbusbed.690359

Abstract

Amaç: Araştırmada ilkokul ve ortaokulların fiziki ve çevresel koşullarını değerlendirerek okul çevre sağlığı kapsamında durum tespiti yapmak amaçlandı.
Gereç ve Yöntemler: Araştırma tanımlayıcı kesitsel tipteydi. Araştırmanın evrenini Manisa il merkezinde yer alan 120 okul, örneklemini ise merkez iki ilçeden kura yöntemiyle belirlenen 91 okul oluşturdu. Veriler TSE’nin devlet ilkokul ve ortaokulları için kullandığı değerlendirme formu ve literatür doğrultusunda araştırmacılarca oluşturulan okul fiziksel ve çevresel koşullarını belirlemeye yönelik 62 soruluk anket formu ile toplandı.
Bulgular: Araştırmaya alınan okulların %31,9’ unun 100 metre yakınında tren yolu/ana cadde/ana yol bulunmaktaydı. Okulların %85,2’sinde dersliklerdeki öğrenci sayısı uygun iken okulların sadece %2,2’sinde öğrenci başına düşen derslik alanı yeterliydi. Okullardaki erkek öğrenci tuvaletlerinin kabin sayısı %63,6 oranında yeterliyken kız öğrenci tuvaletleri ise %71,6 oranında yeterliydi. Çalışmadaki okulların sadece %4,4’ ü “Beslenme Dostu Okul’’, %31,9’u “Beyaz Bayrak’’ sertifikasına sahipti; %6,6’sında revir, %3,3’ünde hemşire ve %1,1 ‘inde hekim bulunmaktaydı.
Sonuç: İncelenen okullardaki çevresel ve fiziki koşulların okul toplumunun sağlığını geliştirme ve korumada yeterli olmadığı bulundu. Cadde/anayol ve tren yolu yakınında bulunan okulların giriş çıkış saatlerinde geçiş güvenliğini sağlayacak bir görevli bulundurulması, Beslenme Dostu Okul, Beyaz Bayrak Projesi gibi projelerin teşvikinin arttırılması, okulların yapılması planlanırken ilgili okul sağlığı standartlarına uygun ve değişen ihtiyaç ve talepleri karşılayabilecek alt yapıda yapılması, okullarda sağlık personelinin bulundurulmasına yönelik başta hemşireler olmak üzere tüm toplumun bilinçlenmesi sağlanmalıdır.

Supporting Institution

-

Project Number

-

Thanks

Araştırma verilerinin toplanmasını destekleyen kurum yetkililerine teşekkür ederiz.

References

  • 1) Pekcan, H. Okul Sağlığı. Güler, Ç., Akın, L. (eds.): Halk Sağlığı Temel Bilgiler kitabında, Hacettepe Yayınları, Ankara, 2015, s.440-83.
  • 2) T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Okul Sağlığı Çevre Sağlığı Modülü. https://okulsagligi.meb.gov.tr/www/okul-sagligi-hizmetleri/icerik/29, 2011 (Erişim Tarihi: 17.06.2019).
  • 3) Öncel, S. Sağlığı Geliştiren Okullar Kavramı ve Bu Kapsamda Belirlenen Uluslararası Standartlar. Turkiye Klinikleri Journal of Public Health Nursing-Special Topics. 2016; 2(1), 96-101.
  • 4) Woolner, P., Hall, E., Higgins, S., McCaughey, C., & Wall, K. A sound foundation? What we know about the impact of environments on learning and the implications for Building Schools for the Future. Oxford Review of Education. 2007; 33(1), 47-70.
  • 5) Temel, A.B. Sağlıklı ve Güvenli Okul Çevresi. Gözüm, S. (eds): Okul Dönemindeki Çocukların Sağlığının Geliştirilmesi kitabında. Vize Yayıncılık, Ankara, 2016, s.270-316.
  • 6) Çobanoğlu, F., ve Badavan, Y. Başarılı okulların anahtarı: etkili okul değişkenleri. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2017; (26), 114-134.
  • 7) T.C. Sağlık Bakanlığı, Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. Erişim Adresi: https://www.saglik.gov.tr/TR,10526/hemsirelik-yonetmeliginde-degisiklik-yapilmasina-dair-yonetmelik-yayimlanmistir.html, 2011 (Erişim Tarihi: 18.06.2019).
  • 8)Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları. http://www.un.org.tr/belgeler/surdurulebilir-kalkinma-hedefleri/ 2019 (Erişim Tarihi:18.06.2019). 9) World Health Organization Don’t pollute my future! The impact of the environment on children’s health. https://www.who.int/ceh/publications/don-t-pollute-my-future/en/, 2017(Erişim Tarihi: 18.06.2019).
  • 10) Temel, F., Levent, A., Vaizoğlu, S. A., Özgür, K., Asil, K.., Halas, A.M., ... & Güler, Ç. Altındağ İlçesindeki Bir İlköğretim Okulunun Çevre sağlığı yönünden değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2006; 32(1), 1-8.
  • 11) Paulson, J., Barnett, C. WHO's in charge of children's environmental health at school? New solutions: a journal of environmental and occupational health policy. 2010; 20(1), 3-23. 12) Türk Standardı 9518: İlköğretim Okulları, Fiziki Yerleşim, Genel Kurallar, 2000.Türk Standartları Enstitüsü. Ankara.
  • 13) Türk Standardı 12014: Çevre Sağlığı-Okullar, 1996. Türk Standartları Enstitüsü. Ankara.
  • 14) Türk Standardı TS 9111: Özürlüler ve Hareket Kısıtlılığı Bulunan Kişiler İçin Binalarda Ulaşılabilirlik Gerekleri, 2011. Türk Standartları Enstitüsü. Ankara.
  • 15) Kahraman, H., Şemin, F. K., Uğurlu, C. T. Okul Güvenliği: Türkiye’de Basına Yansıyanlar/School Security: Reflected to the Press in Turkey. Journal of History Culture and Art Research. 2019; 8(1), 392-408.
  • 16) Örs, M. Çevre Sağlığı Bakımından İlköğretim Okullarının Durumu ve Velilerin Bu Konudaki Öğrenme Gereksinmeleri (Manavgat İlçesi Örneği). Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi. 2014; 4(4), 77-102.
  • 17) Frerichs, L., Brittin, J., Sorensen, D., Trowbridge, M. J., Yaroch, A. L., Siahpush, M., ... & Huang, T. T. K. Influence of school architecture and design on healthy eating: a review of the evidence. American journal of public health. 2015; 105(4), e46-e57.
  • 18) Meydanlıoğlu, A., Akcan, A. Bir Kent Ölçeğinde Okul Kantin Çalışanlarının Kişisel Hijyen ve Gıda Hijyeni Konusunda Bilgi Düzeyleri. Turkiye Klinikleri Journal of Public Health Nursing-Special Topics. 2016; 2(1), 68-73.
  • 19) Bektaş, M., Aydın, B. Okul Hemşiresinin Rol ve İşlevleri. Turkiye Klinikleri Journal of Pediatric Nursing-Special Topics. 2018; 4(1), 52-64.
Year 2020, Volume: 7 Issue: 3, 335 - 340, 30.09.2020
https://doi.org/10.34087/cbusbed.690359

Abstract

Project Number

-

References

  • 1) Pekcan, H. Okul Sağlığı. Güler, Ç., Akın, L. (eds.): Halk Sağlığı Temel Bilgiler kitabında, Hacettepe Yayınları, Ankara, 2015, s.440-83.
  • 2) T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Okul Sağlığı Çevre Sağlığı Modülü. https://okulsagligi.meb.gov.tr/www/okul-sagligi-hizmetleri/icerik/29, 2011 (Erişim Tarihi: 17.06.2019).
  • 3) Öncel, S. Sağlığı Geliştiren Okullar Kavramı ve Bu Kapsamda Belirlenen Uluslararası Standartlar. Turkiye Klinikleri Journal of Public Health Nursing-Special Topics. 2016; 2(1), 96-101.
  • 4) Woolner, P., Hall, E., Higgins, S., McCaughey, C., & Wall, K. A sound foundation? What we know about the impact of environments on learning and the implications for Building Schools for the Future. Oxford Review of Education. 2007; 33(1), 47-70.
  • 5) Temel, A.B. Sağlıklı ve Güvenli Okul Çevresi. Gözüm, S. (eds): Okul Dönemindeki Çocukların Sağlığının Geliştirilmesi kitabında. Vize Yayıncılık, Ankara, 2016, s.270-316.
  • 6) Çobanoğlu, F., ve Badavan, Y. Başarılı okulların anahtarı: etkili okul değişkenleri. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2017; (26), 114-134.
  • 7) T.C. Sağlık Bakanlığı, Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. Erişim Adresi: https://www.saglik.gov.tr/TR,10526/hemsirelik-yonetmeliginde-degisiklik-yapilmasina-dair-yonetmelik-yayimlanmistir.html, 2011 (Erişim Tarihi: 18.06.2019).
  • 8)Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları. http://www.un.org.tr/belgeler/surdurulebilir-kalkinma-hedefleri/ 2019 (Erişim Tarihi:18.06.2019). 9) World Health Organization Don’t pollute my future! The impact of the environment on children’s health. https://www.who.int/ceh/publications/don-t-pollute-my-future/en/, 2017(Erişim Tarihi: 18.06.2019).
  • 10) Temel, F., Levent, A., Vaizoğlu, S. A., Özgür, K., Asil, K.., Halas, A.M., ... & Güler, Ç. Altındağ İlçesindeki Bir İlköğretim Okulunun Çevre sağlığı yönünden değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2006; 32(1), 1-8.
  • 11) Paulson, J., Barnett, C. WHO's in charge of children's environmental health at school? New solutions: a journal of environmental and occupational health policy. 2010; 20(1), 3-23. 12) Türk Standardı 9518: İlköğretim Okulları, Fiziki Yerleşim, Genel Kurallar, 2000.Türk Standartları Enstitüsü. Ankara.
  • 13) Türk Standardı 12014: Çevre Sağlığı-Okullar, 1996. Türk Standartları Enstitüsü. Ankara.
  • 14) Türk Standardı TS 9111: Özürlüler ve Hareket Kısıtlılığı Bulunan Kişiler İçin Binalarda Ulaşılabilirlik Gerekleri, 2011. Türk Standartları Enstitüsü. Ankara.
  • 15) Kahraman, H., Şemin, F. K., Uğurlu, C. T. Okul Güvenliği: Türkiye’de Basına Yansıyanlar/School Security: Reflected to the Press in Turkey. Journal of History Culture and Art Research. 2019; 8(1), 392-408.
  • 16) Örs, M. Çevre Sağlığı Bakımından İlköğretim Okullarının Durumu ve Velilerin Bu Konudaki Öğrenme Gereksinmeleri (Manavgat İlçesi Örneği). Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi. 2014; 4(4), 77-102.
  • 17) Frerichs, L., Brittin, J., Sorensen, D., Trowbridge, M. J., Yaroch, A. L., Siahpush, M., ... & Huang, T. T. K. Influence of school architecture and design on healthy eating: a review of the evidence. American journal of public health. 2015; 105(4), e46-e57.
  • 18) Meydanlıoğlu, A., Akcan, A. Bir Kent Ölçeğinde Okul Kantin Çalışanlarının Kişisel Hijyen ve Gıda Hijyeni Konusunda Bilgi Düzeyleri. Turkiye Klinikleri Journal of Public Health Nursing-Special Topics. 2016; 2(1), 68-73.
  • 19) Bektaş, M., Aydın, B. Okul Hemşiresinin Rol ve İşlevleri. Turkiye Klinikleri Journal of Pediatric Nursing-Special Topics. 2018; 4(1), 52-64.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Nursing
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Aynur Çetinkaya 0000-0003-1599-0070

Fatma Uyar 0000-0002-6826-5238

Dilek Özmen 0000-0002-8288-7623

Damla Şahin 0000-0002-0623-3951

Sinem Sezen Köksal This is me 0000-0001-7569-7170

Project Number -
Publication Date September 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 7 Issue: 3

Cite

APA Çetinkaya, A., Uyar, F., Özmen, D., Şahin, D., et al. (2020). Manisa İl Merkezinde Bulunan Devlet İlkokul ve Ortaokullarının Fiziki ve Çevresel Koşullarının Değerlendirilmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(3), 335-340. https://doi.org/10.34087/cbusbed.690359
AMA Çetinkaya A, Uyar F, Özmen D, Şahin D, Sezen Köksal S. Manisa İl Merkezinde Bulunan Devlet İlkokul ve Ortaokullarının Fiziki ve Çevresel Koşullarının Değerlendirilmesi. CBU-SBED: Celal Bayar University-Health Sciences Institute Journal. September 2020;7(3):335-340. doi:10.34087/cbusbed.690359
Chicago Çetinkaya, Aynur, Fatma Uyar, Dilek Özmen, Damla Şahin, and Sinem Sezen Köksal. “Manisa İl Merkezinde Bulunan Devlet İlkokul Ve Ortaokullarının Fiziki Ve Çevresel Koşullarının Değerlendirilmesi”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 7, no. 3 (September 2020): 335-40. https://doi.org/10.34087/cbusbed.690359.
EndNote Çetinkaya A, Uyar F, Özmen D, Şahin D, Sezen Köksal S (September 1, 2020) Manisa İl Merkezinde Bulunan Devlet İlkokul ve Ortaokullarının Fiziki ve Çevresel Koşullarının Değerlendirilmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 7 3 335–340.
IEEE A. Çetinkaya, F. Uyar, D. Özmen, D. Şahin, and S. Sezen Köksal, “Manisa İl Merkezinde Bulunan Devlet İlkokul ve Ortaokullarının Fiziki ve Çevresel Koşullarının Değerlendirilmesi”, CBU-SBED: Celal Bayar University-Health Sciences Institute Journal, vol. 7, no. 3, pp. 335–340, 2020, doi: 10.34087/cbusbed.690359.
ISNAD Çetinkaya, Aynur et al. “Manisa İl Merkezinde Bulunan Devlet İlkokul Ve Ortaokullarının Fiziki Ve Çevresel Koşullarının Değerlendirilmesi”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 7/3 (September 2020), 335-340. https://doi.org/10.34087/cbusbed.690359.
JAMA Çetinkaya A, Uyar F, Özmen D, Şahin D, Sezen Köksal S. Manisa İl Merkezinde Bulunan Devlet İlkokul ve Ortaokullarının Fiziki ve Çevresel Koşullarının Değerlendirilmesi. CBU-SBED: Celal Bayar University-Health Sciences Institute Journal. 2020;7:335–340.
MLA Çetinkaya, Aynur et al. “Manisa İl Merkezinde Bulunan Devlet İlkokul Ve Ortaokullarının Fiziki Ve Çevresel Koşullarının Değerlendirilmesi”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, vol. 7, no. 3, 2020, pp. 335-40, doi:10.34087/cbusbed.690359.
Vancouver Çetinkaya A, Uyar F, Özmen D, Şahin D, Sezen Köksal S. Manisa İl Merkezinde Bulunan Devlet İlkokul ve Ortaokullarının Fiziki ve Çevresel Koşullarının Değerlendirilmesi. CBU-SBED: Celal Bayar University-Health Sciences Institute Journal. 2020;7(3):335-40.