Research Article
BibTex RIS Cite

INVESTIGATING OF THE EFFECT OF VIDEO-ASSISTED EDUCATION GIVEN TO PATIENTS WITH TYPE 2 DIABETES MELLITUS ON SUBCUTANEOUS INSULIN ADMINISTRATION SKILLS AND BLOOD GLUCOSE LEVELS

Year 2023, Volume: 10 Issue: 3, 179 - 187, 28.09.2023
https://doi.org/10.34087/cbusbed.1180986

Abstract

Aim; In this study, it was aimed to examine the effects of video-assisted training given to patients with Type 2 diabetes mellitus on subcutaneous injection practice skills, blood glucose and Hemoglobin A1c levels.
Method; Among the patients with Type 2 Diabetes, who applied to a State Hospital in Istanbul between 2018-2019 and started insulin therapy, 100 patients, 50 in the control group and 50 in the practice group, were included in the study. The “Subcutaneous Injection Practice Skill Level Form” was performed to the patients three times as preliminary observation, final observation and control observation 3 months later. Standard diabetes education was given to both groups, and in addition, a video showing insulin practice was sent to the phones of the patients in the administration group. After 3 months, insulin administration skills, blood sugar levels and hemoglobin A1c levels of the patients in both groups were evaluated.
Results; In the comparison of both groups both within themselves and with each other; A significant difference was found in the subcutaneous insulin practice skill observation form score averages immediately after the training (p=0.024) and 3 months after the training (p<0.05). However, there was no difference between the groups in blood glucose levels (p=0.917) and HbA1c levels (p=0.797) 3 months after the training (p>0.05).
Conclusion; In the education of patients with Type 2 Diabetes who started insulin therapy; Visual education materials should be used to develop subcutaneous insulin administration skills into standard diabetes education.

References

  • Referans1 International Diabetes Atlas 10th edition.2021https://diabetesatlas.org/idfawp/resource-files/2021/07/IDF_Atlas_10th_Edition_2021.pdf
  • Referans2 SATMAN, İ. (2018). Türkiye'de diyabetin toplumsal ve ekonomik yükü. file:///C:/Users/ozlemakman/Desktop/06-09 2021__6135c9132553a__turdep_dusundukleri.pdf
  • Referans3 Ratri, D. M., Hamidah, K. F., Puspitasari, A. D., & Farid, M. (2020). Video-based health education to support insulin therapy in diabetes mellitus patients. Journal of Public Health Research, 9(2).
  • Referans4 Sarmasoglu, S., Dinç, L., Elçin, M. (2016). Using Standardized Patients in Nursing Education: Effects on Students' Psychomotor Skill Development. Nurse Educator, 41(2), E1-E5.
  • Referans5 Nakatani Y, Matsumura M, Monden T. Improvement of Glycemic Control by Re-education in Insulin Injection Technique in Patients with Diabetes Mellitus. Advances in Therapy. 2013;30:897–906

Tip 2 Diyabetus Mellituslu Hastalara Verilen Video Destekli Eğitimin Subkutan İnsülin Uygulama Becerisi Ve Kan Glikoz Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi

Year 2023, Volume: 10 Issue: 3, 179 - 187, 28.09.2023
https://doi.org/10.34087/cbusbed.1180986

Abstract

Amaç; Bu araştırmada, Tip 2 diyabetes mellituslu hastalara verilen video destekli eğitimin subkutan enjeksiyon uygulama becerileri, kan glikozu ve Hemoglobin A1c düzeylerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem; Araştırma randomize kontrollü deneysel bir çalışmadır. Araştırmaya Eylül 2018Haziran 2019 tarihleri arasında İstanbul’da bir Devlet Hastanesine başvuran ve insülin tedavisine başlanan Tip 2 Diyabetli hastalar alınmıştır. Araştırma örneklemi; anlamlılık düzeyi =0.05, %95 güven aralığında ve %80 güç sağlamak üzere, kontrol grubuna 50, uygulama grubuna 50 hasta olmak üzere toplam 100 hasta alınmıştır. Girişim olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan güncel “Subkutan Enjeksiyon Uygulama Videosu” her uygulama öncesi izlemeleri yönergesi ile uygulama grubundaki hastaların mobil telefonlarına gönderilmiştir. Kontrol ve uygulama grubu hastaların eğitim öncesi ve 3 ay sonra kontrollerinde kan glikozu ve hemoglobin A1c düzeyleri laboratuvar verilerinden alınmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde, tanımlayıcı istatistikler, ki kare, bağımlı ve bağımsız gruplarda t testi, Mann-Whitney U testi, etki büyüklüğü hesaplamada Cohen’s d istatistiği kullanılmıştır.
Bulgular; Her iki grubun hem kendi içlerinde hem de birbiri ile karşılaştırılmasında; eğitimden hemen sonraki (p=0.024) ve eğitimden 3 ay sonraki (p=0.000) subkutan insülin uygulama beceri gözlem formu puan ortalamalarında anlamlı fark saptanmıştır (p<0.05). Ancak gruplar arasında eğitimden 3 ay sonraki kan glikoz düzeyleri (p=0.917) ve HbA1c düzeyleri (p=0.797) arasında fark yoktur (p>0.05).
Sonuç; Tip 2 Diyabetli hastaların eğitiminde; standart diyabet eğitimi içine subkutan insülin uygulama becerilerini geliştirecek gereksinimi olduğunda sürekli ulaşabileceği video destekli görsel eğitim materyalleri kullanılmalıdır.

References

  • Referans1 International Diabetes Atlas 10th edition.2021https://diabetesatlas.org/idfawp/resource-files/2021/07/IDF_Atlas_10th_Edition_2021.pdf
  • Referans2 SATMAN, İ. (2018). Türkiye'de diyabetin toplumsal ve ekonomik yükü. file:///C:/Users/ozlemakman/Desktop/06-09 2021__6135c9132553a__turdep_dusundukleri.pdf
  • Referans3 Ratri, D. M., Hamidah, K. F., Puspitasari, A. D., & Farid, M. (2020). Video-based health education to support insulin therapy in diabetes mellitus patients. Journal of Public Health Research, 9(2).
  • Referans4 Sarmasoglu, S., Dinç, L., Elçin, M. (2016). Using Standardized Patients in Nursing Education: Effects on Students' Psychomotor Skill Development. Nurse Educator, 41(2), E1-E5.
  • Referans5 Nakatani Y, Matsumura M, Monden T. Improvement of Glycemic Control by Re-education in Insulin Injection Technique in Patients with Diabetes Mellitus. Advances in Therapy. 2013;30:897–906
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Endocrinology, Nursing
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Özge Aksu 0000-0002-4622-3627

Özlem Akman 0000-0003-1460-3251

Publication Date September 28, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 10 Issue: 3

Cite

APA Aksu, Ö., & Akman, Ö. (2023). Tip 2 Diyabetus Mellituslu Hastalara Verilen Video Destekli Eğitimin Subkutan İnsülin Uygulama Becerisi Ve Kan Glikoz Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(3), 179-187. https://doi.org/10.34087/cbusbed.1180986
AMA Aksu Ö, Akman Ö. Tip 2 Diyabetus Mellituslu Hastalara Verilen Video Destekli Eğitimin Subkutan İnsülin Uygulama Becerisi Ve Kan Glikoz Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi. CBU-SBED. September 2023;10(3):179-187. doi:10.34087/cbusbed.1180986
Chicago Aksu, Özge, and Özlem Akman. “Tip 2 Diyabetus Mellituslu Hastalara Verilen Video Destekli Eğitimin Subkutan İnsülin Uygulama Becerisi Ve Kan Glikoz Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 10, no. 3 (September 2023): 179-87. https://doi.org/10.34087/cbusbed.1180986.
EndNote Aksu Ö, Akman Ö (September 1, 2023) Tip 2 Diyabetus Mellituslu Hastalara Verilen Video Destekli Eğitimin Subkutan İnsülin Uygulama Becerisi Ve Kan Glikoz Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 10 3 179–187.
IEEE Ö. Aksu and Ö. Akman, “Tip 2 Diyabetus Mellituslu Hastalara Verilen Video Destekli Eğitimin Subkutan İnsülin Uygulama Becerisi Ve Kan Glikoz Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi”, CBU-SBED, vol. 10, no. 3, pp. 179–187, 2023, doi: 10.34087/cbusbed.1180986.
ISNAD Aksu, Özge - Akman, Özlem. “Tip 2 Diyabetus Mellituslu Hastalara Verilen Video Destekli Eğitimin Subkutan İnsülin Uygulama Becerisi Ve Kan Glikoz Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 10/3 (September 2023), 179-187. https://doi.org/10.34087/cbusbed.1180986.
JAMA Aksu Ö, Akman Ö. Tip 2 Diyabetus Mellituslu Hastalara Verilen Video Destekli Eğitimin Subkutan İnsülin Uygulama Becerisi Ve Kan Glikoz Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi. CBU-SBED. 2023;10:179–187.
MLA Aksu, Özge and Özlem Akman. “Tip 2 Diyabetus Mellituslu Hastalara Verilen Video Destekli Eğitimin Subkutan İnsülin Uygulama Becerisi Ve Kan Glikoz Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, vol. 10, no. 3, 2023, pp. 179-87, doi:10.34087/cbusbed.1180986.
Vancouver Aksu Ö, Akman Ö. Tip 2 Diyabetus Mellituslu Hastalara Verilen Video Destekli Eğitimin Subkutan İnsülin Uygulama Becerisi Ve Kan Glikoz Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi. CBU-SBED. 2023;10(3):179-87.