The exquisitely decorated Chigi Vase, made around 640 BC, is one of the best known of all Greek painted pots, and with its three intricate friezes with human figures it is certainly among the most ambitious ever produced at Corinth. Found in Etruria, it is not clear for whom it was originally made. It is easier to describe what it shows than to make firm statements about what it was intended to convey; most earlier discussions usually very brief have concluded that no linkage between the scenes was intended. Two more recent analyses, however, see an over-arching ‘programme’ at work, concerned with the paideia and training of Greek youths. The present discussion concentrates on the possible connections between the Judgement of Paris painted under the handle, and the other scenes, at the same time taking the remaining works of the Chigi Painter into consideration, and argues that the pot has more to do with Paris than previously thought.
M.Ö. 640 civarında yapılan zarifçe süslenmiş Chigi Vazosu, tüm Hellen boyalı vazolarının en iyi bilinen örneklerinden biridir ve insan figürlü üç grift friziyle, kuşkusuz Korinthos’ta şimdiye kadar üretilen en iddialı vazolar arasında yer almaktadır. Etruria’da bulunan bu vazonun kim için yapıldığı belirli değildir. Neyi iletmek istediği hakkında kesin yargılar üretmekten ziyade vazonun neyi gösterdiğini tanımlamak daha kolaydır. En erken tartışmalar genellikle çok kısa sahneler arası bağlantı bulunmadığı yönündedir. Zira daha sonraki iki analiz, Hellen gençliğinin paideia ve bedensel eğitimle ilişkili olan eserde kapsayıcı bir program olduğunu gösterir. Bu çalışmada ise, kulbun altında resmedilen Paris’in karar sahnesiyle Chigi ressamının kalan eserleri dikkate alınarak incelenmekte, diğer sahneler arasındaki muhtemel bağlantılar üzerinde durmakta ve kabın önceden düşünülenden ziyade daha çok Paris’le ilişkili olduğu ileri sürülmektedir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 1 |
The issue of the relevant year publishes a maximum of 25 articles, with article acceptance dates falling between 15th October and 1st May. As of October 2024, Cedrus will accept articles only in foreign languages.