Myra’nın görkemli yapılarından birisi olan tiyatroda 2011 yılında yapılan kazı çalışmalarında ele geçen otuz beş adet kalıp yapımı kabartmalı kâse parçası bu çalışmanın konusunu oluşturmaktadır. Bu kâseler, bindirme yapraklı, bitkisel bezeli, çiçek/rozet bezeli, uzun taç yapraklı (petalli), çam kozalağı taklidi kâseler ve diğer örnekler olmak üzere altı farklı grupta değerlendirilmiştir. Myra kalıp yapımı kabartmalı kâseleri, analoji yoluyla yapılan karşılaştırmalar neticesinde, MÖ II. yüzyılın ikinci yarısı ile I. yüzyılın ilk yarısına tarihlenmiştir. Kâseler üzerinde ion kymationu, gioş, çiçek/rozet, saç örgüsü?, akanthus yaprağı, çam kozalağı, farklı yaprak çeşitleri (uzun taç yapraklar, eğrelti otları vb.), inci dizisi, nokta dizileri ve dalga motifi gibi oldukça farklı bezeme türleri görülmektedir. Myra tiyatrosunda bulunan bu kâselerin Attika ve Delos tipini etkisinde bırakmış, Batı Anadolu atölyelerinden Ephesos üretimi oldukları düşünülmektedir. İncelenen kâselerin kil ve astar özellikleri Ephesos örnekleriyle benzerlik göstermektedir. Bu benzerlik dışında, Myra’daki kâselerden birinin madalyon kısmındaki Ephesos’ta faaliyet gösteren Philon atölyesine ait imza, Myra örneklerinin Ephesos kökenli olduklarını kanıtlar niteliktedir.
This study examines thirty-five mold-made relief bowl fragments found during the 2011 excavations in the theater, one of the magnificent structures of Myra. These bowls were examined in six different groups as bowls with imbricate leaves, vegetal decorations, flower/rosette decorations, long petals, pine-cone imitation, and other samples. Myra mold-made relief bowls were dated to the second half of the IInd century BC and the first half of the Ist century BC. The bowls have quite different types of decorations such as ionic kymation, guilloche, flower/rosette, braid?, acanthus leaf, pine-cone, different types of leaves (long petals, ferns, etc.), strings of pearls, strings of dots, and wave patterns. It is thought that the bowls found in the Myra theater were produced in Western Anatolian workshops in Ephesos, which influenced the Attica and Delos type. The clay and slip properties of these bowls are similar to those of the Ephesian samples. Apart from this similarity, on the medallion part of one of the bowls found in Myra, the signature of the Philon workshop operating in Ephesos proves that the origin of the Myra samples is Ephesus.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Archaeology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2022 |
Submission Date | January 14, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 10 |
The issue of the relevant year publishes a maximum of 25 articles, with article acceptance dates falling between 15th October and 1st May. As of October 2024, Cedrus will accept articles only in foreign languages.