BibTex RIS Cite

Evrensellik İddiası ve Doğu-Batı Farklılığı Bağlamında Kohlberg'in Ahlâk Gelişimi Kuramı

Year 2017, Volume: 4 Issue: 1, 96 - 107, 20.06.2017

Abstract

Çalışmamızın
konusu, Kohlberg’in ahlak gelişimi kuramının Doğu- Batı farklılığı açısından incelenmesidir. Kohlberg, evrensel bir
ahlaki gelişim şeması oluşturmuş ve insanların belli kültürel farklılıklara
rağmen evrensel aşamalardan geçerek gerçekleşen bir ahlak gelişimine sahip
olduklarını iddia etmiştir. Kültürler arası farklılıklar bir yana toplumların
da farklı gelişme çizgileri taşıdığı düşünülürse kuramın evrensellik iddiası
tartışma yaratıcıdır. Bu nedenle çalışmada öncelikle psikolojik bir çalışma
iddiasıyla ortaya çıkan kuramın sosyolojik altyapısı ortaya konmaya çalışılmış,
bireysel bir konu olduğu düşünülen ahlak konusunun sosyolojik boyutu
anlatılmıştır. Ardından Doğu ve Batı toplumlarının ortaya koyduğu çözümlerin
farklılığı vurgulanarak, bir toplum çözümü biçimi olan ahlak konusunun da bu
farklılık çerçevesinde ele alınması gerektiği iddia edilmiştir. Çalışmada
vurgulanan başlıca tez budur.

References

  • ATİKER Erhan, (1998), Modernizm ve Kitle Toplumu, Ankara: Vadi Yayınları.
  • CÜCELOĞLU Doğan, (2009), İnsan ve Davranışı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • ÇİNEMRE Semra, (2012), Ahlak Eğitimi Bağlamında Kohlberg’in Ahlak Gelişim Teorisi Ve Sorunları, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • ÇİNEMRE Semra, (2014), “Kohlberg'in Ahlak Gelişim Teorisine Yönelik Bazı Eleştiriler”, Değerler Eğitimi Dergisi, S.28, s.69-99.
  • DURKHEİM, Emile, (1947), Ahlak ve Hukuk Kaideleri Hakkında Dersler, (Çev). Hüseyin Nail Kubalı, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi.
  • EĞRİBEL Ertan, (1996), Toplum Çözümleri ve Hukuk Olayı, (Yayımlanmamış Doçentlik Çalışması), İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • ERDEN Münire. ve AKMAN Yasemin, (2007), Eğitim pPsikolojisi, Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • KOHLBERG Lawrence, (1971), “From is to Ought: How to Commit the Naturalistic Fallacy and Get away with it in the Study of Moral Development”, (Ed.) T. Mischel, Cognitive Development and Epistemology, (s. 151-235), New York: Academic Press,
  • KOHLBERG Lawrence, (1980), “Stages of Moral Development As A Basis For Moral Education”, (Ed.) Brenda Munsey, Moral Development, Moral Education, and Kohlberg (s. 15-98), Alabama: Religious Education.
  • KOHLBERG Lawrence, (1984), “The Relationship of Moral Judgment to Moral Action”, Essays On Moral Development: Vol. 2, s. 498–581.
  • LOVELL Alan, (1997), Some Thoughts on Kohlberg’s Hierarchy of Moral Reasoning and İts Relevance for Accounting Theories of Control, Accounting Education.
  • SELÇUK Ziya, (2008), Eğitim Psikolojisi, (15. Baskı), Ankara: Nobel Kitabevi.
  • YEŞİLYAPRAK Binnur, (Ed.), (2008), Eğitim Psikolojisi: Gelişim-Öğrenme-Öğretim, Ankara: Pegem Yayınları.
Year 2017, Volume: 4 Issue: 1, 96 - 107, 20.06.2017

Abstract

References

  • ATİKER Erhan, (1998), Modernizm ve Kitle Toplumu, Ankara: Vadi Yayınları.
  • CÜCELOĞLU Doğan, (2009), İnsan ve Davranışı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • ÇİNEMRE Semra, (2012), Ahlak Eğitimi Bağlamında Kohlberg’in Ahlak Gelişim Teorisi Ve Sorunları, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • ÇİNEMRE Semra, (2014), “Kohlberg'in Ahlak Gelişim Teorisine Yönelik Bazı Eleştiriler”, Değerler Eğitimi Dergisi, S.28, s.69-99.
  • DURKHEİM, Emile, (1947), Ahlak ve Hukuk Kaideleri Hakkında Dersler, (Çev). Hüseyin Nail Kubalı, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi.
  • EĞRİBEL Ertan, (1996), Toplum Çözümleri ve Hukuk Olayı, (Yayımlanmamış Doçentlik Çalışması), İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • ERDEN Münire. ve AKMAN Yasemin, (2007), Eğitim pPsikolojisi, Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • KOHLBERG Lawrence, (1971), “From is to Ought: How to Commit the Naturalistic Fallacy and Get away with it in the Study of Moral Development”, (Ed.) T. Mischel, Cognitive Development and Epistemology, (s. 151-235), New York: Academic Press,
  • KOHLBERG Lawrence, (1980), “Stages of Moral Development As A Basis For Moral Education”, (Ed.) Brenda Munsey, Moral Development, Moral Education, and Kohlberg (s. 15-98), Alabama: Religious Education.
  • KOHLBERG Lawrence, (1984), “The Relationship of Moral Judgment to Moral Action”, Essays On Moral Development: Vol. 2, s. 498–581.
  • LOVELL Alan, (1997), Some Thoughts on Kohlberg’s Hierarchy of Moral Reasoning and İts Relevance for Accounting Theories of Control, Accounting Education.
  • SELÇUK Ziya, (2008), Eğitim Psikolojisi, (15. Baskı), Ankara: Nobel Kitabevi.
  • YEŞİLYAPRAK Binnur, (Ed.), (2008), Eğitim Psikolojisi: Gelişim-Öğrenme-Öğretim, Ankara: Pegem Yayınları.
There are 13 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Yüksel Yıldırım

Publication Date June 20, 2017
Submission Date May 31, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 4 Issue: 1

Cite

ISNAD Yıldırım, Yüksel. “Evrensellik İddiası Ve Doğu-Batı Farklılığı Bağlamında Kohlberg’in Ahlâk Gelişimi Kuramı”. Çeşm-i Cihan: Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi E-Dergisi 4/1 (June 2017), 96-107.

Creative Commons License
ÇEŞM-İ CİHAN: E-Journal of History, Culture and Art Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.