Tarihsel gelişimi çerçevesinde değerlendirildiğinde insan zihninin
gelişimi, ya da kısaca bilişsel gelişim, üzerine gerek Vygotsky ve gerekse
Piaget’nin hemen hemen aynı dönemlerde ve fakat farklı ontolojik, epistemolojik
ve tarihsel-kültürel kabullerle kafa yormaya başladığını görmekteyiz. Genel
olarak bakıldığında, Vygotsky ve Piaget yaklaşımı arasındaki ayrışmanın, farklı
ve belirleyici diğer olası etmenlerle birlikte öncelikli olarak, homo sapiensin
gelişiminde tarihsel-toplumsal etkilerin biçimlendirici etkilerinin payı
üzerinden ideolojik bir temel üzerinde şekillendiğini görüyoruz. Zorlama bir
diyalektik neticesinde elde edilecek fikri ürünler nihayetinde her iki kuramsal
yaklaşımın da insan zihninin gelişimi ve bu gelişimin modifikasyon usulleri
bağlamında kendi bünyelerinden doğru getirdikleri kabul ve yöntemlerin tek tek
alındıklarında elde edilecek yordama veriminden taviz verilmesi neticesini de
beraberinde getirmektedir. İşbu husus ışığında Vygotsky ve Piaget’nin fikirleri
mevcut yazı ekseninde kendi tarihi gelişim ve kavramsal çerçeveleri kapsamında
değerlendirilerek bilişsel gelişim sürecine ve eğitim alanındaki uygulamalarına
dair görüşleri ayrı ayrı ele alınarak her iki kuramsal yaklaşımdaki ortak
varlıkları öne sürülebilecek çeşitli nosyonlara değinilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Submission Date | December 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 2 |
Çeşm-i Cihan: Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları E-Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Dergimiz aşağıdaki indeksler tarafından taranmaktadır: