Other
BibTex RIS Cite

VYGOTSKY VE PIAGET’NİN KURAMSAL YAKLAŞIMLARI BAĞLAMINDA İNSAN BİLİŞSEL GELİŞİMİ ÜZERİNDE TOPLUMSALLAŞMA ETKİSİ VE BİLİŞSEL GELİŞİM SÜRECİNDE AKTİF BİR EĞİTİCİ YAPI OLARAK TOPLUMSALLAŞMA: EĞİTİM VE BİLİŞSEL GELİŞİM PSİKOLOJİSİNDEKİ KURAMSAL TARTIŞMALARIN TARİHSEL-TOPLUMSAL PERSPEKTİFİ

Year 2018, Volume: 5 Issue: 2, 61 - 70, 30.12.2018
https://doi.org/10.30804/cesmicihan.498464

Abstract

Tarihsel gelişimi çerçevesinde değerlendirildiğinde insan zihninin
gelişimi, ya da kısaca bilişsel gelişim, üzerine gerek Vygotsky ve gerekse
Piaget’nin hemen hemen aynı dönemlerde ve fakat farklı ontolojik, epistemolojik
ve tarihsel-kültürel kabullerle kafa yormaya başladığını görmekteyiz. Genel
olarak bakıldığında, Vygotsky ve Piaget yaklaşımı arasındaki ayrışmanın, farklı
ve belirleyici diğer olası etmenlerle birlikte öncelikli olarak, homo sapiensin
gelişiminde tarihsel-toplumsal etkilerin biçimlendirici etkilerinin payı
üzerinden ideolojik bir temel üzerinde şekillendiğini görüyoruz. Zorlama bir
diyalektik neticesinde elde edilecek fikri ürünler nihayetinde her iki kuramsal
yaklaşımın da insan zihninin gelişimi ve bu gelişimin modifikasyon usulleri
bağlamında kendi bünyelerinden doğru getirdikleri kabul ve yöntemlerin tek tek
alındıklarında elde edilecek yordama veriminden taviz verilmesi neticesini de
beraberinde getirmektedir. İşbu husus ışığında Vygotsky ve Piaget’nin fikirleri
mevcut yazı ekseninde kendi tarihi gelişim ve kavramsal çerçeveleri kapsamında
değerlendirilerek bilişsel gelişim sürecine ve eğitim alanındaki uygulamalarına
dair görüşleri ayrı ayrı ele alınarak her iki kuramsal yaklaşımdaki ortak
varlıkları öne sürülebilecek çeşitli nosyonlara değinilmiştir.



References

  • Bideli, T., Vygotsky, Piaget, and the Dialectic of Development. Human Development, (1988), 31: 329—348.
  • Carlson, S. M., Mandell, D. J.,Williams, L., Executive Function and Theory of Mind: Stability and Prediction From Ages 2 to 3. Developmental Psychology. (2004),40: 1105–1122.
  • Elkonin, D., The Psychology of Play: Preface. Journal of Russian and East European Psychology. (2005a), 43(1): 11–21.
  • Forman, E. A. and Kraker, M. J., The Social Origins of Logic: The Contributions of Piaget and Vygotsky. New Directions in Child Development. (1985),29:23—29.
  • Galperin, P., Organization of Mental Activity and the Effectiveness of Learning. Journal of Russian and East European Psychology. (1992), 30(4): 65–82.
  • Glassman, M.,All Things Being Equal: The Two Roads of Piaget and Vygotsky. Developmental Review. (1994) 14: 186—214.
  • Karpov, Y. V., The Neo-Vygotskian Approach to Child Development. New York, NY: Cambridge University Press, 2005.
  • Piaget, J., Schemes of Action and Language Learning. In M. Piattelli-Palmarini (Ed.),Language and learning: The debate between Jean Piaget and Noam Chomsky. Cambridge, MA: Harvard Univ. Press, 1980.
  • Schunk, D., Social Self-Interaction and Achievement Behavior. Educational Psychologist. (1999), 34: 219–228.
  • Van der Veer, R., Vygotsky's Developmental Psychology. Psychological Reports. (1986), 59: 527-— 536.Stern, D., The Interpersonal World of the Infant, New York: Basic Books, Inc.,1985.
  • Venger, L. A.,The Origin and Development of Cognitive Abilities in Preschool children. International Journal of Behavioral Development. (1988), 11: 147–153.
  • Vygotsky, L. S., Thought and Language. Cambridge: M.I.T. Press, 1986.
  • Wertsch, J. V., Vygotsky and the Social Formation of Mind. Cambridge: Harvard University Press, 1985.
  • Wertsch, J. V., L. S. Vygotsky's "New" Theory of Mind. The American Scholar, 1988.
  • Wood, D., Bruner, J. C.,Ross, G., The Role of Tutoring in Problem Solving. Journal of Child Psychology and Psychiatry. (1976),17: 89–100.
Year 2018, Volume: 5 Issue: 2, 61 - 70, 30.12.2018
https://doi.org/10.30804/cesmicihan.498464

Abstract

References

  • Bideli, T., Vygotsky, Piaget, and the Dialectic of Development. Human Development, (1988), 31: 329—348.
  • Carlson, S. M., Mandell, D. J.,Williams, L., Executive Function and Theory of Mind: Stability and Prediction From Ages 2 to 3. Developmental Psychology. (2004),40: 1105–1122.
  • Elkonin, D., The Psychology of Play: Preface. Journal of Russian and East European Psychology. (2005a), 43(1): 11–21.
  • Forman, E. A. and Kraker, M. J., The Social Origins of Logic: The Contributions of Piaget and Vygotsky. New Directions in Child Development. (1985),29:23—29.
  • Galperin, P., Organization of Mental Activity and the Effectiveness of Learning. Journal of Russian and East European Psychology. (1992), 30(4): 65–82.
  • Glassman, M.,All Things Being Equal: The Two Roads of Piaget and Vygotsky. Developmental Review. (1994) 14: 186—214.
  • Karpov, Y. V., The Neo-Vygotskian Approach to Child Development. New York, NY: Cambridge University Press, 2005.
  • Piaget, J., Schemes of Action and Language Learning. In M. Piattelli-Palmarini (Ed.),Language and learning: The debate between Jean Piaget and Noam Chomsky. Cambridge, MA: Harvard Univ. Press, 1980.
  • Schunk, D., Social Self-Interaction and Achievement Behavior. Educational Psychologist. (1999), 34: 219–228.
  • Van der Veer, R., Vygotsky's Developmental Psychology. Psychological Reports. (1986), 59: 527-— 536.Stern, D., The Interpersonal World of the Infant, New York: Basic Books, Inc.,1985.
  • Venger, L. A.,The Origin and Development of Cognitive Abilities in Preschool children. International Journal of Behavioral Development. (1988), 11: 147–153.
  • Vygotsky, L. S., Thought and Language. Cambridge: M.I.T. Press, 1986.
  • Wertsch, J. V., Vygotsky and the Social Formation of Mind. Cambridge: Harvard University Press, 1985.
  • Wertsch, J. V., L. S. Vygotsky's "New" Theory of Mind. The American Scholar, 1988.
  • Wood, D., Bruner, J. C.,Ross, G., The Role of Tutoring in Problem Solving. Journal of Child Psychology and Psychiatry. (1976),17: 89–100.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Temel Alper Karslı

Publication Date December 30, 2018
Submission Date December 17, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 5 Issue: 2

Cite

ISNAD Karslı, Temel Alper. “VYGOTSKY VE PIAGET’NİN KURAMSAL YAKLAŞIMLARI BAĞLAMINDA İNSAN BİLİŞSEL GELİŞİMİ ÜZERİNDE TOPLUMSALLAŞMA ETKİSİ VE BİLİŞSEL GELİŞİM SÜRECİNDE AKTİF BİR EĞİTİCİ YAPI OLARAK TOPLUMSALLAŞMA: EĞİTİM VE BİLİŞSEL GELİŞİM PSİKOLOJİSİNDEKİ KURAMSAL TARTIŞMALARIN TARİHSEL-TOPLUMSAL PERSPEKTİFİ”. Çeşm-i Cihan: Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi E-Dergisi 5/2 (December 2018), 61-70. https://doi.org/10.30804/cesmicihan.498464.

Creative Commons Lisansı
Çeşm-i Cihan: Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları E-Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Dergimiz aşağıdaki indeksler tarafından taranmaktadır:

23357 23356 23355 23358 61804267d9f84.png