Çocuklar bir toplumda en savunmasız durumda olan korunması ve kollanması gereken bir varlık olarak ifade edilebilir. Çocuklar algılayamadıkları ve anlayamadıkları olaylar karşısında farklı tepkiler ve reaksiyonlar verebilmekte, günlük rutinleri bozulmakta ve bu durum onların psikolojik açıdan yara almalarıyla sonuçlanabilmektedir. Çocukların afetler sırasında yaşamış oldukları problemler, sadece o anda da kalmamakta, aynı zamanda travma sonrası stres bozukluğu gibi problemler yaşamalarına da yol açmaktadır. Durumun bu yönde olması ise müdahalede bulunmayı gerektirmektedir. Ancak müdahalede bulunmadan önce dönemlere göre çocukların afet olgusunu nasıl değerlendirdiklerinin ele alınması, yapılacak müdahalenin şekillenmesi açısından da oldukça önemli olacaktır. Bu kapsamda çalışmada, 6 Şubat 2023 tarihinde yaşanan doğal bir afet olan deprem özelinde çocukların afet karşısındaki tutumlarının ele alınarak incelenmesi ve yapılması gerekenler hakkında farkındalık oluşturma amaçlanmıştır.
Children can be expressed as the most vulnerable being in a society, which should be protected and protected. Children can give different reactions and reactions to events that they cannot perceive or understand, their daily routines are disrupted, and this may result in psychological injuries to them. The problems experienced by children during disasters do not only remain in the moment, but also cause them to experience problems such as post-traumatic stress disorder. This situation requires intervention. However, before the intervention, it will be very important to consider how children evaluate the phenomenon of disaster according to the periods, in terms of shaping the intervention to be made. In this context, in this study, it is aimed to examine the attitudes of children towards disaster and to raise awareness about what needs to be done, especially the earthquake, which was a natural disaster on February 6, 2023.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Family and Household Studies |
Journal Section | Derlemeler |
Authors | |
Publication Date | July 8, 2023 |
Submission Date | May 19, 2023 |
Acceptance Date | June 14, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |