The way in which
the children working with children in the education system approaches children
and loves children is very important. Because children approach and children
love can be considered as a means of achieving the goals. All the same time,
the children take the role of adults and the individuals who communicate and
interact with themselves as role models in the educational process. Therefore
the behavior of the people who are taken as role models and their being away
from the anger are also vital. From this point of view, it was aimed to
determine whether there is a significant difference between the level of
continuous anger-anger expression and the level of child love according to some
sociodemographic variables, and to determine the relationship between
continuous anger-anger expression styles and child love levels in the
Vocational High School Child Development. Department students. In the research
carried out in the screening model, the Department of child development of
girls Vocational High School affiliated to the Bingöl Provincial Directorate of
National Education worked with the students. “General Information Form”,
“Continuous Anger- Anger Expression Style Scale” and “Barnett Child Love Scale”
were used in the research. As a result of the study 54,6% of the participants
were aged 16 and over, 42% of them were in the fourth grade, 51,2% had three or
more siblings, 34,5% were the first children 41,3% her mother’s literacy and
primary school graduation and 47,1% her father’s literacy and primary school
graduation. 66,6% of the students were going to university, 75,1% did not take
communication courses. As a result of the research, it was found out that as
the level of the class increased, the students control the anger more, the
anger level increased as the number of siblings increased, the children with
two siblings could control the anger more the students, anger-control and child
loving were found to have a meaningful relationship in the positive direction.
Based on the results of the research, it can be suggested to organize the
trainings for the anger control for the students, to implement the supportive
education programs to increase tolerance and solidarity among the brothers in
the family.
Eğitim sisteminde çocukla çalışan bireylerin
çocuklara yaklaşım tarzları ve çocukları sevme düzeyleri, oldukça önemlidir.
Çünkü çocuklara yaklaşım ve çocuk sevme hedeflere kolayca ulaşılmasının bir
aracı olarak düşünülebilir. Aynı zamanda çocuklar eğitim sürecinde yetişkinleri
ve kendisiyle iletişim ve etkileşim içinde olan bireyleri rol-model olarak
almaktadırlar. Dolayısıyla rol-model olarak alınan kişilerin davranışları ve
öfkeden uzak olmaları da hayati önem taşımaktadır. Bu noktadan hareketle
araştırmada, Kız Meslek Lisesi Çocuk Gelişimi Bölümü öğrencilerinin bazı
sosyodemografik değişkenlere göre sürekli öfke-öfke ifade tarzı ile çocuk sevme
düzeyleri arasında anlamlı farklılık olup olmadığını belirlemek, sürekli
öfke-öfke ifade tarzı ile çocuk sevme düzeyleri arasındaki ilişkiyi saptamak
amaçlanmıştır. Tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmada Bingöl İl Milli
Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı olan Kız Meslek Lisesi Çocuk Gelişimi Bölümü
öğrencileri ile çalışılmıştır. Araştırmada “Genel Bilgi Formu”, “Sürekli Öfke-
Öfke İfade Tarzı Ölçeği” ve “Barnett Çocuk Sevme Ölçeği” kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda katılımcıların %54,6’sının 16 yaş ve üzerinde, %42’sinin
dördüncü sınıfta, %51,2’sinin üç ve daha fazla kardeşe sahip, %34,5’inin ilk
çocuk olduğu, %41,3’ünün annesinin %47,1’inin babasını okuryazar-ilkokul mezunu
olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin %66,6’sı üniversiteye gitmek isterken,
%75,1’i iletişim dersi almamıştır. Araştırma sonucunda, sınıf düzeyi arttıkça
öğrencilerin öfkelerini daha iyi kontrol ettikleri, kardeş sayısı arttıkça öfke
düzeyinin arttığı, iki kardeşi olan çocukların öfkelerini daha iyi kontrol
edebildiği, annenin eğitim düzeyi yükseldikçe öğrencilerin öfkelerini daha iyi
kontrol ettikleri, üniversiteye gitmek istemeyen öğrencilerin daha fazla öfkeli
oldukları, öfke kontrolü ve çocuk sevme arasında pozitif yönde anlamlı bir
ilişkinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonuçlarına dayanarak
öğrencilere öfke kontrolüne yönelik eğitimler düzenlenmesi, aile içinde
kardeşler arasındaki dayanışma ve hoşgörüyü arttırmak için destekleyici eğitim
programlarının uygulanması önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırmalar |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2018 |
Submission Date | April 12, 2018 |
Acceptance Date | May 7, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |