Education is a universal concept that society
places emphasis on, and it is defined as the process of bringing change in the
behaviors of the individuals permanently and privately. A person who is a
social entity gains basic values through education and shapes the position
within society. In the study, Susanna Tamaro's children's novel ‘’Magical Circle’’ has been examined in
terms of the educational concepts contained in its. In this context, the book
includes social science education, science education, educational ideas to be
given with personal thoughts, educational items related to inanimate objects,
educational items that describe an object or concept, educational items about
child education, educational items about education institutions and educational
items about some advices, a total of 24 educational elements were identified. In
this study, qualitative research methods have been used and document analysis
method has been used as data collection tool. Within the scope of the research,
firstly the book (Magical Circle)
which was the subject of the research was examined and the findings were found
and content analysis was made on the findings and some results were reached
under the titles of children and education. In the framework of this study,
''What kinds of elements are involved in terms of educational values to be
conveyed to children in the novel of Susanna Tamaro's ''Magical Circle?'' and ''What kind of awareness is desired to be
gained with ''Susanna Tamaro's ''Magical
Circle'' in the field of education for children?'' As a result of the
research, it was determined that the educational texts included in the book "Magical Circle" by Susanna
Tamaro positively affected the cognitive, mental and psychological development
of the children's readers. In the research, the main problems covering these
questions were tried to be solved. The aim of the research was to raise
awareness within the literature on child education.
Toplumların üzerinde önemle
durduğu evrensel bir kavram olan eğitim, bireylerin davranışlarında kalıcı ve
istendik bir şekilde değişiklik meydana getirme süreci olarak tanımlanmaktadır.
Sosyal bir varlık olan birey, eğitim aracılığıyla temel değerleri kazanmakta ve
sosyal düzen içerisindeki konumunu şekillendirmektedir. Çalışmada, Susanna
Tamaro'nun Büyülü Çember adlı çocuk
romanı, içeriğinde bulunan eğitsel ögeler açısından incelenmiştir. Bu bağlamda
kitap içerisinde sosyal bilgiler eğitimi, bilim eğitimi, kişisel düşünceler ile
verilmek istenen eğitsel ögeler, cansız nesneler ile ilgili eğitsel ögeler, bir
nesne ya da kavramı tanımlayıcı eğitsel ögeler, çocuk eğitimi hakkındaki
eğitsel ögeler, eğitim kurumları hakkındaki eğitsel ögeler ve öğüt verme amacı
güden eğitsel ögeler olmak üzere toplam 24 eğitsel öge saptanmıştır. Söz konusu
araştırmada nitel araştırma yöntemleri kullanılmış olup veri toplama aracı
olarak ise doküman incelemesi metodundan yararlanılmıştır. Araştırma kapsamında
ilk olarak araştırmaya konu olan kitap incelenerek bulgular saptanmış, bulgular
üzerinde içerik analizi yapılarak çocuk ve eğitim başlıkları altında bazı
sonuçlara ulaşılmıştır. Çalışma çerçevesinde, ''Susanna Tamaro'nun Büyülü Çember adlı romanında çocuklara
aktarılmak istenen eğitsel değerler açısından ne gibi ögeler yer almaktadır?''
ve ''Susanna Tamaro'nun Büyülü Çember
adlı romanında yer alan eğitsel ögeler ile çocuklara eğitim alanında ne gibi
farkındalıklar kazandırılmak istenilmiştir?'' gibi temel problem cümleleri
tahlil edilerek çözümlenmeye çalışılmıştır. Araştırma sonucunda Susanna
Tamaro’nun Büyülü Çember adlı
eserinin içeriğinde yer alan eğitsel ögeler ile çocuk okurların bilişsel,
zihinsel ve devinişsel gelişimlerine olumlu yönde etkide bulunduğu tespit
edilmiştir. Yapılan araştırma ile eğitim kavramı içerisinde mutlak bir yer
tutan çocuk eğitimi ile ilgili alan yazın dâhilinde bir farkındalık oluşturması
amaçlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 1 |
International Journal of Children's Literature and Education Researches