Research Article
BibTex RIS Cite

Okul İdarecileri ve Öğretmenlerin Covid-19 Salgını Sürecinde Eğitim Kurumlarında İş Sağlığı ve Güvenliği Konusunda Alacakları Tedbirlere İlişkin Görüşleri

Year 2021, Volume: 2 Issue: 3, 46 - 57, 31.12.2021

Abstract

Bu araştırma okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin COVİD-19 Salgını sürecinde eğitim kurumlarında iş sağlığı ve
güvenliği konusunda alacakları tedbirlere ilişkin görüşlerini tespit etmeyi amaçlamaktadır. Bu çalışma ile
ülkemizin eğitim kurumların ki eksikliklerin belirlenmesi ve giderilmesi için gerekli önlemlerin alınması
beklenmektedir. Bu beklentiler ışığında COVİD-19 salgını sürecinde eğitim kurumlarının iş sağlığı ve güvenliği
ile alakalı öğretmenlerin bilgilendirilmesi açısından çok önemlidir. Böylece öğretmenler ve öğrencilerimizin,
gelecek dönemlerde sağlıklı ve güvenli okul ortamında eğitim ve öğretime devam edebilmeleri ve sağlık acısından
herhangi bir sorun yaşanmamasına olanak tanıyacaktır. Araştırma 2019-2020 eğitim öğretim yılında Diyarbakır
ili sınırları içerisinde yer alan ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan okul yöneticileri ve öğretmenlerden
oluşmaktadır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu çalışmanın verileri 30 okul yöneticileri ve
öğretmenlerden görüşme formu yoluyla elde edilmiştir. Veri toplama sürecinin detaylı bir şekilde anlatılmasıyla
ve katılımcıların verdiği cevaplardan doğrudan alıntılar verilmek suretiyle geçerlik ve güvenirlik sağlanmaya
çalışılmıştır.
Yapılan çalışmanın sonucunda katılımcılar okul çevresi içerisinde kalan tüm kısımlarını belirli periyotlarla
dezenfekte etmek, okul bahçesinde yapılacak törenleri en aza indirmek, zorunlu yapılacak törenlerle ilgili olarak
sosyal mesafeli törenler yapılması ve maske vs. koruyucu tedbirlerin alınması gibi ifadeler ön plan

References

  • Akın, L (2014). “İş Sağlığı ve Güvenliği Kanununun İş Verenin Hukuki Sorumluluğuna Etkisi”, MÜHFD, Prof. Dr. Ali Rıza Okur’a Armağan, Cilt 20, Sayı 1, 2014, s. 657- 673
  • Ayvaz, Ö. ve Erdoğan, A. (2003). Ortaöğretim öğrencilerinde kazalar. 8. Halk Sağlığı Günleri Bildiri Özetleri. Sivas.
  • Balcı, A. (2007). Etkili Okul Geliştirme Kuram Uygulama ve Araştırma. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açık öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Çakın, M. & Külekçi Akyavuz, E. (2020). Covid-19 süreci ve eğitime yansıması: Öğretmen görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2) , 165-186
  • Dikmen, S. & Bahçeci, F. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitime yönelik stratejileri: Fırat Üniversitesi örneği. Turkish Journal of Educational Studies, 7(2), 78-98.
  • Döş, İ. & Cömert, M. (2012). İlköğretim okullarında kriz yönetimi hakkında okul müdürlerinin görüşleri, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 1304- 1329.
  • Gümüş, B. (2016). Okullarda İş Sağliği ve Güvenliği Uygulamalari ve Öğretmenlerin Bu Konudaki Bilgi Düzeylerinin İrdelenmesi, Yüksek Lisans Tezi. Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi
  • Kavrayıcı, C. & Kesim, E. (2021). School management during the Covid-19 pandemic: Aqualitative study. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 27(1), 1005-1060.
  • Keleş, H., Atay, D. & Karanfil, F. (2020). Covid 19 pandemi sürecinde okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye'de ve Dünyada Eğitim, 155-174.
  • Sayıntürk, H. (2014). İş Sağlığı ve Güvenliği Yükümlülüklerine Aykırı Davranan İşveren Karşısında İşçilerin Haklar,ı Yüksek Lisans Tezi, Çankaya Üniversitesi / Sosyal Bilimleri Enstitüsü / Özel Hukuk Anabilim Dalı, Ankara.
  • Süzek, Sarper. (2005). İşçilerin İş Sağlığı ve Güvenliği Konusunda Hakları ve Yükümlülükleri (Haklar), Legal İş Hukuku ve İktisat Dergisi, Cilt:2, Sayı: VI, s.610.
  • Şimşek, M. (2008). “Mühendislikte Ergonomik Faktörler”, Marmara Üniversitesi Yayınları, İstanbul, s.45.
  • Tiryayi, Davut. (2011). İş Sağlığı ve İş Güvenliğindeki Gelişmeler: Altınova Tersaneleri Çalışanlarının Farkındalıklarının Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Yalova Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı, Yalova.
  • Vayısoğlu Zorlu, Ayşegül. (2008). İnsan Kaynakları Açısından İşçi Sağlığı ve Güvenliği Tedbirlerei ve Konuyla İlgili Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi / Sosyal Bilimleri Enstitüsü / İşletme Ana Bilim Dalı, İstanbul.
Year 2021, Volume: 2 Issue: 3, 46 - 57, 31.12.2021

Abstract

References

  • Akın, L (2014). “İş Sağlığı ve Güvenliği Kanununun İş Verenin Hukuki Sorumluluğuna Etkisi”, MÜHFD, Prof. Dr. Ali Rıza Okur’a Armağan, Cilt 20, Sayı 1, 2014, s. 657- 673
  • Ayvaz, Ö. ve Erdoğan, A. (2003). Ortaöğretim öğrencilerinde kazalar. 8. Halk Sağlığı Günleri Bildiri Özetleri. Sivas.
  • Balcı, A. (2007). Etkili Okul Geliştirme Kuram Uygulama ve Araştırma. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açık öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Çakın, M. & Külekçi Akyavuz, E. (2020). Covid-19 süreci ve eğitime yansıması: Öğretmen görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2) , 165-186
  • Dikmen, S. & Bahçeci, F. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitime yönelik stratejileri: Fırat Üniversitesi örneği. Turkish Journal of Educational Studies, 7(2), 78-98.
  • Döş, İ. & Cömert, M. (2012). İlköğretim okullarında kriz yönetimi hakkında okul müdürlerinin görüşleri, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 1304- 1329.
  • Gümüş, B. (2016). Okullarda İş Sağliği ve Güvenliği Uygulamalari ve Öğretmenlerin Bu Konudaki Bilgi Düzeylerinin İrdelenmesi, Yüksek Lisans Tezi. Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi
  • Kavrayıcı, C. & Kesim, E. (2021). School management during the Covid-19 pandemic: Aqualitative study. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 27(1), 1005-1060.
  • Keleş, H., Atay, D. & Karanfil, F. (2020). Covid 19 pandemi sürecinde okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye'de ve Dünyada Eğitim, 155-174.
  • Sayıntürk, H. (2014). İş Sağlığı ve Güvenliği Yükümlülüklerine Aykırı Davranan İşveren Karşısında İşçilerin Haklar,ı Yüksek Lisans Tezi, Çankaya Üniversitesi / Sosyal Bilimleri Enstitüsü / Özel Hukuk Anabilim Dalı, Ankara.
  • Süzek, Sarper. (2005). İşçilerin İş Sağlığı ve Güvenliği Konusunda Hakları ve Yükümlülükleri (Haklar), Legal İş Hukuku ve İktisat Dergisi, Cilt:2, Sayı: VI, s.610.
  • Şimşek, M. (2008). “Mühendislikte Ergonomik Faktörler”, Marmara Üniversitesi Yayınları, İstanbul, s.45.
  • Tiryayi, Davut. (2011). İş Sağlığı ve İş Güvenliğindeki Gelişmeler: Altınova Tersaneleri Çalışanlarının Farkındalıklarının Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Yalova Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı, Yalova.
  • Vayısoğlu Zorlu, Ayşegül. (2008). İnsan Kaynakları Açısından İşçi Sağlığı ve Güvenliği Tedbirlerei ve Konuyla İlgili Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi / Sosyal Bilimleri Enstitüsü / İşletme Ana Bilim Dalı, İstanbul.
Year 2021, Volume: 2 Issue: 3, 46 - 57, 31.12.2021

Abstract

References

  • Akın, L (2014). “İş Sağlığı ve Güvenliği Kanununun İş Verenin Hukuki Sorumluluğuna Etkisi”, MÜHFD, Prof. Dr. Ali Rıza Okur’a Armağan, Cilt 20, Sayı 1, 2014, s. 657- 673
  • Ayvaz, Ö. ve Erdoğan, A. (2003). Ortaöğretim öğrencilerinde kazalar. 8. Halk Sağlığı Günleri Bildiri Özetleri. Sivas.
  • Balcı, A. (2007). Etkili Okul Geliştirme Kuram Uygulama ve Araştırma. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açık öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Çakın, M. & Külekçi Akyavuz, E. (2020). Covid-19 süreci ve eğitime yansıması: Öğretmen görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2) , 165-186
  • Dikmen, S. & Bahçeci, F. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitime yönelik stratejileri: Fırat Üniversitesi örneği. Turkish Journal of Educational Studies, 7(2), 78-98.
  • Döş, İ. & Cömert, M. (2012). İlköğretim okullarında kriz yönetimi hakkında okul müdürlerinin görüşleri, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 1304- 1329.
  • Gümüş, B. (2016). Okullarda İş Sağliği ve Güvenliği Uygulamalari ve Öğretmenlerin Bu Konudaki Bilgi Düzeylerinin İrdelenmesi, Yüksek Lisans Tezi. Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi
  • Kavrayıcı, C. & Kesim, E. (2021). School management during the Covid-19 pandemic: Aqualitative study. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 27(1), 1005-1060.
  • Keleş, H., Atay, D. & Karanfil, F. (2020). Covid 19 pandemi sürecinde okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye'de ve Dünyada Eğitim, 155-174.
  • Sayıntürk, H. (2014). İş Sağlığı ve Güvenliği Yükümlülüklerine Aykırı Davranan İşveren Karşısında İşçilerin Haklar,ı Yüksek Lisans Tezi, Çankaya Üniversitesi / Sosyal Bilimleri Enstitüsü / Özel Hukuk Anabilim Dalı, Ankara.
  • Süzek, Sarper. (2005). İşçilerin İş Sağlığı ve Güvenliği Konusunda Hakları ve Yükümlülükleri (Haklar), Legal İş Hukuku ve İktisat Dergisi, Cilt:2, Sayı: VI, s.610.
  • Şimşek, M. (2008). “Mühendislikte Ergonomik Faktörler”, Marmara Üniversitesi Yayınları, İstanbul, s.45.
  • Tiryayi, Davut. (2011). İş Sağlığı ve İş Güvenliğindeki Gelişmeler: Altınova Tersaneleri Çalışanlarının Farkındalıklarının Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Yalova Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı, Yalova.
  • Vayısoğlu Zorlu, Ayşegül. (2008). İnsan Kaynakları Açısından İşçi Sağlığı ve Güvenliği Tedbirlerei ve Konuyla İlgili Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi / Sosyal Bilimleri Enstitüsü / İşletme Ana Bilim Dalı, İstanbul.
Year 2021, Volume: 2 Issue: 3, 46 - 57, 31.12.2021

Abstract

References

  • Akın, L (2014). “İş Sağlığı ve Güvenliği Kanununun İş Verenin Hukuki Sorumluluğuna Etkisi”, MÜHFD, Prof. Dr. Ali Rıza Okur’a Armağan, Cilt 20, Sayı 1, 2014, s. 657- 673
  • Ayvaz, Ö. ve Erdoğan, A. (2003). Ortaöğretim öğrencilerinde kazalar. 8. Halk Sağlığı Günleri Bildiri Özetleri. Sivas.
  • Balcı, A. (2007). Etkili Okul Geliştirme Kuram Uygulama ve Araştırma. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açık öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Çakın, M. & Külekçi Akyavuz, E. (2020). Covid-19 süreci ve eğitime yansıması: Öğretmen görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2) , 165-186
  • Dikmen, S. & Bahçeci, F. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitime yönelik stratejileri: Fırat Üniversitesi örneği. Turkish Journal of Educational Studies, 7(2), 78-98.
  • Döş, İ. & Cömert, M. (2012). İlköğretim okullarında kriz yönetimi hakkında okul müdürlerinin görüşleri, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 1304- 1329.
  • Gümüş, B. (2016). Okullarda İş Sağliği ve Güvenliği Uygulamalari ve Öğretmenlerin Bu Konudaki Bilgi Düzeylerinin İrdelenmesi, Yüksek Lisans Tezi. Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi
  • Kavrayıcı, C. & Kesim, E. (2021). School management during the Covid-19 pandemic: Aqualitative study. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 27(1), 1005-1060.
  • Keleş, H., Atay, D. & Karanfil, F. (2020). Covid 19 pandemi sürecinde okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye'de ve Dünyada Eğitim, 155-174.
  • Sayıntürk, H. (2014). İş Sağlığı ve Güvenliği Yükümlülüklerine Aykırı Davranan İşveren Karşısında İşçilerin Haklar,ı Yüksek Lisans Tezi, Çankaya Üniversitesi / Sosyal Bilimleri Enstitüsü / Özel Hukuk Anabilim Dalı, Ankara.
  • Süzek, Sarper. (2005). İşçilerin İş Sağlığı ve Güvenliği Konusunda Hakları ve Yükümlülükleri (Haklar), Legal İş Hukuku ve İktisat Dergisi, Cilt:2, Sayı: VI, s.610.
  • Şimşek, M. (2008). “Mühendislikte Ergonomik Faktörler”, Marmara Üniversitesi Yayınları, İstanbul, s.45.
  • Tiryayi, Davut. (2011). İş Sağlığı ve İş Güvenliğindeki Gelişmeler: Altınova Tersaneleri Çalışanlarının Farkındalıklarının Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Yalova Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı, Yalova.
  • Vayısoğlu Zorlu, Ayşegül. (2008). İnsan Kaynakları Açısından İşçi Sağlığı ve Güvenliği Tedbirlerei ve Konuyla İlgili Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi / Sosyal Bilimleri Enstitüsü / İşletme Ana Bilim Dalı, İstanbul.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Süleyman Çetin This is me

Mehmet Yıldırım This is me

Hanım Avcı Özdemiz This is me

Rabia Gizem Akın This is me

Publication Date December 31, 2021
Submission Date December 10, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 2 Issue: 3

Cite

APA Çetin, S., Yıldırım, M., Özdemiz, H. A., Akın, R. G. (2021). Okul İdarecileri ve Öğretmenlerin Covid-19 Salgını Sürecinde Eğitim Kurumlarında İş Sağlığı ve Güvenliği Konusunda Alacakları Tedbirlere İlişkin Görüşleri. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), 46-57.
AMA Çetin S, Yıldırım M, Özdemiz HA, Akın RG. Okul İdarecileri ve Öğretmenlerin Covid-19 Salgını Sürecinde Eğitim Kurumlarında İş Sağlığı ve Güvenliği Konusunda Alacakları Tedbirlere İlişkin Görüşleri. CASBİD. December 2021;2(3):46-57.
Chicago Çetin, Süleyman, Mehmet Yıldırım, Hanım Avcı Özdemiz, and Rabia Gizem Akın. “Okul İdarecileri Ve Öğretmenlerin Covid-19 Salgını Sürecinde Eğitim Kurumlarında İş Sağlığı Ve Güvenliği Konusunda Alacakları Tedbirlere İlişkin Görüşleri”. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi 2, no. 3 (December 2021): 46-57.
EndNote Çetin S, Yıldırım M, Özdemiz HA, Akın RG (December 1, 2021) Okul İdarecileri ve Öğretmenlerin Covid-19 Salgını Sürecinde Eğitim Kurumlarında İş Sağlığı ve Güvenliği Konusunda Alacakları Tedbirlere İlişkin Görüşleri. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi 2 3 46–57.
IEEE S. Çetin, M. Yıldırım, H. A. Özdemiz, and R. G. Akın, “Okul İdarecileri ve Öğretmenlerin Covid-19 Salgını Sürecinde Eğitim Kurumlarında İş Sağlığı ve Güvenliği Konusunda Alacakları Tedbirlere İlişkin Görüşleri”, CASBİD, vol. 2, no. 3, pp. 46–57, 2021.
ISNAD Çetin, Süleyman et al. “Okul İdarecileri Ve Öğretmenlerin Covid-19 Salgını Sürecinde Eğitim Kurumlarında İş Sağlığı Ve Güvenliği Konusunda Alacakları Tedbirlere İlişkin Görüşleri”. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi 2/3 (December 2021), 46-57.
JAMA Çetin S, Yıldırım M, Özdemiz HA, Akın RG. Okul İdarecileri ve Öğretmenlerin Covid-19 Salgını Sürecinde Eğitim Kurumlarında İş Sağlığı ve Güvenliği Konusunda Alacakları Tedbirlere İlişkin Görüşleri. CASBİD. 2021;2:46–57.
MLA Çetin, Süleyman et al. “Okul İdarecileri Ve Öğretmenlerin Covid-19 Salgını Sürecinde Eğitim Kurumlarında İş Sağlığı Ve Güvenliği Konusunda Alacakları Tedbirlere İlişkin Görüşleri”. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 2, no. 3, 2021, pp. 46-57.
Vancouver Çetin S, Yıldırım M, Özdemiz HA, Akın RG. Okul İdarecileri ve Öğretmenlerin Covid-19 Salgını Sürecinde Eğitim Kurumlarında İş Sağlığı ve Güvenliği Konusunda Alacakları Tedbirlere İlişkin Görüşleri. CASBİD. 2021;2(3):46-57.

                                             26676                                                                                             26799                                                                                                                           

Bu dergide yayınlanan tüm çalışmalar, Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License kapsamında lisanslanmıştır.